علم و دانش

راستی من واقعا چند ساله هستم؟ این آزمایش‌ها سن بیولوژیکی من را اندازه گیری کردند

راستی من واقعا چند ساله هستم؟ این آزمایش‌ها سن بیولوژیکی من را اندازه گیری کردند

«دومینیک موزبرگن» خبرنگار «وال استریت ژورنال» در آزمایشی برای تعیین سن بیولوژیکی‌اش از تست‌های سن فروخته شده توسط آزمایشگاه‌های Tally Health، Elysium و Novos استفاده کرد.

خبرنگار «وال استریت ژورنال» درباره تجربه خود از تعیین سن بیولوژیکی‌اش می‌نویسد: “راستی من چندساله هستم؟ برای فهمیدن این موضوع آب دهان‌ام را در لوله‌ای ریختم و نمونه برداری را با استفاده از سواب درون دهان‌ام انجام دادم و منتظر ماندم تا بفهمم. من نمونه‌هایم را از طریق پست برای سه شرکت ارسال کردم و آنان وعده دادند که سن بیولوژیکی‌ام را براساس اصلاحات شیمیایی DNA‌ام به من خواهند گفت.

آن شرکت‌ها اشاره کردند که نتایج نه براساس زمان تولدم بلکه براساس میزان پیری سلول‌ها و اندام‌هایم خواهند بود. هزینه هر آزمایش چند صد دلار بود. شرکت‌هایی که این آزمایش را انجام می‌دهند اشاره کردند می‌توانند به متقاضیان کمک کنند تا در مورد سلامت خود بهتر تصمیم گیری نمایند. آن شرکت‌ها هم چنین مکمل‌های بهداشتی می‌فروشند که به گفته کارکنان‌شان می‌توانند به مبارزه با پیری یا کُند کردن روند آن کمک کنند. این آزمایش‌ها مبتنی بر متیلاسیون DNA هستند.

الگوهای متیلاسیون با افزایش سن تصادفی‌تر می‌شوند. دانشمندان نمی‌دانند که آیا تغییرات متیلاسیون باعث پیری می‌شود یا خود ناشی از پیری هستند. محققان پیری فکر می‌کنند که سن بیولوژیکی می‌تواند پیش بینی کننده دقیق‌تری برای طول عمر و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن باشد. آنان امیدوار هستند که بتوانند ثابت کنند تغییر در رژیم غذایی، ورزش و سایر تغییرات سبک زندگی یا داروهایی که تقلید کننده موارد مذکور هستند بتوانند سن بیولوژیکی را تغییر دهند.

دکتر «داگلاس وُن» مدیر موسسه طول عمر در دانشگاه نورث وسترن که به شرکت‌های آزمایش کننده وابسته نیست می‌گوید: «همگرایی در درک بیش‌تر از علم پیری و توانایی اندازه گیری سن بیولوژیکی وجود دارد». چندین دهه است که دانشمندان تلاش کرده‌اند سن بیولوژیکی را محاسبه کنند. آزمایش‌هایی که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی معرفی شدند تلومرها یا توالی‌های DNA در انتهای کروموزوم‌های افراد را اندازه گیری کردند. با افزایش سن تلومرها کوتاه می‌شوند اما آزمایش‌های مربوط به سن بیولوژیکی که طول تلومرها را اندازه‌گیری می‌کنند تا حد زیادی دقیق نیستند.

به نظر می‌رسد آزمایش‌های جدیدتر مبتنی بر متیلاسیون DNA پیری را بهتر اندازه گیری می‌کند. شرکت‌ها آزمایش‌هایی را توسعه داده‌اند که متیلاسیون DNA را اندازه گیری می‌کند فرآیندی مولکولی که ممکن است با پیری مطابقت داشته باشد. محققان پیری آن چه را که ساعت متیلاسیون DNA می‌نامند برای ردیابی این تغییرات ایجاد کرده اند. ساعت‌ها با مقایسه الگوهای متیلاسیون DNA یک فرد با سایر افراد سن بیولوژیکی را پیش بینی می‌کنند.

«بیل فریمن» استادی که پیری را در بنیاد تحقیقات پزشکی اوکلاهما مطالعه می‌کند می‌گوید: «این مدل‌ها ابزارهای تحقیقاتی خوبی هستند اما ما در مرحله‌ای قرار نداریم که افراد بتوانند از آن مدل‌ها برای نظارت بر سلامت خود یا بهبود آن استفاده کنند».

خبرنگار «وال استریت ژورنال» می‌افزاید: سه آزمایشی که من انجام دادم الگوهای متیلاسیون DNA را به روش‌های مختلف اندازه گیری کردند. Tally Health آزمایش را با دریافت مبلغ ۲۹۹ دلار همراه با توصیه برای عضویت با هزینه ۱۹۹ دلاری در هر ماه انجام داد. اعضای به عضویت درآمده با پرداخت آن مبلغ به طور منظم آزمایش‌های متیلاسیون DNA، توصیه‌های شخصی درباره تغییرات سبک زندگی براساس نتایج متیلاسیون و یک مکمل روزانه برای طول عمر را دریافت می‌کنند.

این مکمل حاوی کلسیم آلفا کتوگلوتارات و فیستین است که مطالعات روی حیوانات نشان داده می‌تواند طول عمر را افزایش دهد یا سلامتی را بهبود بخشد. اعضای Tally می‌توانند مکمل دوم حاوی بربرین را خریداری کنند که مطالعات حیوانی نشان می‌دهد قادر است طول عمر را افزایش دهد و عملکرد متابولیک را بهبود بخشد. Tally اثر بخشی مکمل‌ها را در انسان‌ها آزمایش نکرده است.

آن شرکت اعلام کرده که از داده‌های کارآزمایی بالینی به منظور تعیین دوزهای ایمن برای هر عنصر استفاده کرده است. سازمان غذا و داروی امریکا مکمل‌ها را نه به عنوان دارو بلکه به عنوان غذا تنظیم کرده است. در نتیجه، این مکمل‌ها پیش از فروش مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند و شرکت‌ها ملزم به اثبات ایمنی یا اثربخشی آن‌ها نیستند.

«اریک مارکوتولی» مدیر اجرایی Elysium به من گفت که افراد می‌توانند یک یا دو بار در سال آزمایش ۲۹۹ دلاری آن شرکت را انجام دهند. آن شرکت به افراد توصیه می‌کند پیش و پس از آغاز مصرف مکمل یا ایجاد تغییرات دیگر در روال سلامت‌شان این آزمایش را انجام دهند که پیش بینی سن بیولوژیکی و تخمین سن اعضای مختلف و سیستم‌های بیولوژیکی را ارائه می‌دهد.

مکمل‌های Elysium که هزینه هر بطری آن بدون اشتراک ۶۰ تا ۹۰ دلار است حاوی اسیدهای چرب اُمگا – ۳ برای سلامت مغز و نیکوتین آمید ریبوزید نوعی ویتامین ب ۳ است که سلول‌ها از آن برای تولید ماده شیمیایی به نام NAD+ استفاده می‌کنند و به منظور پیری سالم به مکمل افزوده شده است. آزمایش روی حیوانات نشان می‌دهد که افزایش سطح NAD+ که با افزایش سن کاهش می‌یابد باعث بهبود سلامت می‌شود. Elysium اشاره کرده که مکمل‌های آن شرکت در آزمایش‌های بالینی در حال بررسی هستند.

نتیجه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ میلادی بر روی ۱۲۰ نفر انجام شد تایید کرد که مواد تشکیل دهنده مکمل آن شرکت بی‌خطر بوده و سطح NAD+ را افزایش داده است. شرکت Novos که برای آزمایش خود ۳۴۹ دلار دریافت کرد سه نتیجه را به من ارائه داد: سرعت پیری من (که به گفته شرکت دقیق‌ترین اندازه گیری در میان سه بررسی صورت گرفته بود) هم چنین طول تلومر و سن بیولوژیکی ام. نرخ پایین‌تر از رقم میانگین نشان دهنده سرعت پایین‌تر پیر شدن و هم چنین خطر کمتر مرگ و ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن نسبت به افراد عادی در حدود سن من است در حالی که عدد بالاتر نشان دهنده خطر بالاتر است. نتیجه من ۰.۸۲ شد.

«دانیل بلسکی» اپیدمیولوژیست دانشگاه کلمبیا که به شرکت Novos وابستگی ندارد می‌گوید: «این رقمی بسیار پایین برای چنین آزمایشی بوده است». در ابتدا می‌توانستم احساس رضایت کنم اما Novos تخمین سن بیولوژیکی استانداردتری نیز ارائه کرد. نتیجه آن بود که من ۴۱ساله بودم. این در حالیست که آزمایش Tally سن بیولوژیکی من را ۳۳ سال و Elysium سن بیولوژیکی‌ام را نزدیک به ۳۴ سال اعلام کرد اما اشاره کرده بود که قلب‌ام ۳۲ساله و کبد و مغزم ۴۳ساله هستند.

این در حالیست که من در ماه مه سال جاری میلادی تولد ۳۶ سالگی‌ام را جشن گرفتم. شرکت Novos در بسته اعلام نتایج‌ام نوشته بود که می‌توانم پیری را از طریق خوردن گوشت کم‌تر و ورزش منظم کُند سازم. هم چنین، آن شرکت توصیه کرده بود که دو مکمل که به قیمت‌های ۴۴ دلار و ۱۰۹ دلار در هر جعبه به فروش می‌رساند را مصرف کنم اولی حاوی نیکوتین آمید مونونوکلئوتید است که می‌تواند در بدن به NAD+ تبدیل شود در حالی که دومی یک مکمل طول عمر حاوی کلسیم آلفا کتوگلوتارات و فیستین است.

شرکت Novos توصیه کرد که یک یا دو بار در سال آزمایش تخمین سن بیولوژیکی را انجام دهم تا ببینم آیا این تغییرات باعث بهبود نمره پیری من شده است یا خیر. شرکت Novos به من اعلام کرد که مکمل‌های خود را در مطالعه‌ای روی حدود ۴۰ نفر آزمایش کرده و در حال برنامه ریزی آزمایش‌های بالینی بیش‌تری با گروه‌های بزرگتری از افراد است. «مت کبرلین» زیست شناسی که درباره سازوکارهای پیری تحقیق کرده می‌گوید: «مکمل‌ها اگر به طور دقیق روی افراد آزمایش نشده باشند نمی‌توانند ایمن و موثر در نظر گرفته شوند».

او می‌گوید: «هیچ مدرکی مبنی بر آن که هیچ یک از این مکمل باعث افزایش طول عمر می‌شوند وجود ندارد». او که به شرکت Novos مشاور ارائه می‌دهد اما می‌گوید محصولات آن شرکت را تایید نمی‌کند اشاره کرد که آزمایش‌های متیلاسیون DNA را امتحان کرده و سن بیولوژیکی او را در محدوده ۳۶ تا ۵۹ اعلام کرده‌اند این در حالیست که او ۵۲ساله است. او می‌گوید: «این آزمایش‌ها صرفا برای سرگرم شدن ارزش امتحان دارند».

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا