اینترنت

توقف تولید ارزان ترین خودرو کشور؛ سایپا تیبا را به دلیل زیان ده بودن از خط خارج می کند

توقف تولید ارزان ترین خودرو کشور؛ سایپا تیبا را به دلیل زیان ده بودن از خط خارج می کند

مدیرعامل سایپا  در همایش “زنجیره خودروسازی در افق 1401، اعلام کرد که سایپا قصد دارد در سال ۱۴۰۱ فرآیند توقف تولید خط تولید تیبا را آغاز کرده و در نهایت این خودرو را از سبد محصولات خود خارج کند. آنطور که از شواهد امر بر می آید، این تصمیم نه بخاطر سخت گیری های سازمان استاندارد و پلیس، بلکه بخاطر سود کم و زیان ده بودن تولید تیبا اتخاذ شده است.

با توجه به گفته‌های سایپا می‌خواهد در سال 1401 توقف خط تولید تیبا را در دستور کار خود قرار دهد. این خودرو به مرور از زنجیره تولید سایپا حذف شده و فقط به اندازه تعهداتی که دارد تولید خواهد شد.

به نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل سایپا برای توقف تولید تیبا زیان‌دهی بالای این محصول است. گفته می‌شود سایپا به ازای تولید هر خودرو تیبا بیش از ۷۷ میلیون تومان زیان را متحمل می‌شود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در خصوص جایگزین خودرو تیبا توضیح داد: «به جای خودروی تیبا محصول جدید آریا به خط تولید ما اضافه خواهد شد. تمام تمرکز ما روی تولید یک قوای محرکه مطابق با مستندات و دانش روز است. برای تولید این موتور تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.»

نه تنها سایپا که ایران‌خودرو نیز بارها عنوان کرده است که تولید بسیاری از محصولات این شرکت با زیان همراه است.

خودروسازان کشورمان عموما تیراژ تولید محصولاتی که تولید آن‌ها با زیان همراه است را کاهش داده و عرضه آن‌ها را کم می‌کنند. به همین جهت نیز احتمالا تعهدات سایپا برای خودرو تیبا رقم قابل‌توجهی نخواهد بود.

متاسفانه این راهکار عملا به معنای توقف تولید خودروهای ارزان قیمت و تشدید تولید خودروهای گران قیمت تمام می شود که دسترسی مصرف کنندگان به خودروهای اقتصادی و ارزان را کاهش داده و به ضرر قشر متوسط و ضعیف جامعه منجر می شود.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا