فناوری

مشاهده انفجاری عظیم در کهکشان راه شیری

مشاهده انفجاری عظیم در کهکشان راه شیری

ستاره شناسان مدت‌هاست که ستاره‌های در حال مرگ را مطالعه می‌کنند، آن‌ها اطلاعات مهمی درباره جهان ما دارند و تصاویری مسحور کننده می‌سازند.

به گزارش interestingengineering؛ اکنون، تحقیقات روی یک ستاره مرده در لبه کهکشان راه شیری ممکن است شواهدی از یک نوع انفجار هسته‌ای غول‌پیکر را نشان دهد که قبلاً دیده نشده بود. این رویداد ممکن است ۱۰۰۰ سال طول بکشد تا دوباره اتفاق بیفتد، به این معنی که دیگر هرگز در طول زندگی ما دیده نخواهد شد.

یک انفجار عظیم

این انفجار در سال ۲۰۱۱ رخ داد و در عرض سه دقیقه همان مقدار انرژی را که خورشید در ۸۰۰ سال آزاد می‌کند، آزاد کرد. محققان این انفجار را “هایپر انفجار” نامیدند. جرون هومان، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: “برای هر نوع انفجار هسته ای، به دمای بسیار بالا و فشار بسیار بالا نیاز است. برای یک انفجاربزرگ، دما و فشار مورد نیاز آنقدر زیاد است که ما فکر می‌کنیم ممکن است فقط یک بار در یک منبع خاص در ۱۰۰۰ سال رخ دهد.” اکنون ابر انفجار در عمق یک ستاره نوترونی رخ داده و این نتیجه صد‌ها یا هزاران سال افزایش گرما و فشار است.

کهکشان راه شیری

انفجار هسته ای در اعماق ستاره نوترونی

ستاره‌ای که این شعله‌ور شدن را ایجاد کرد MAXI J۰۵۵۶–۳۳۲ نام دارد. در سال ۲۰۱۱، زمانی که محققان برای اولین بار آن را مشاهده کردند، بلافاصله متوجه شدند که چیزی در مورد این انفجار خاص متفاوت است. هومان گفت: “در هفته اول پس از پایان انفجار، متوجه شدیم که این ستاره فوق العاده داغ است. تقریبا دو برابر گرمتر از هر ستاره دیگری که قبلا مشاهده کرده ایم.”

پس از ۱۰ سال مطالعه دقیق ستاره نوترونی، تیم به این نتیجه رسیدند که یک انفجار هسته‌ای را کشف کرده اند که در اعماق ستاره نوترونی در نتیجه همجوشی هسته‌ای اکسیژن یا نئون رخ داده است. هومان افزود: “این اولین مشاهده از یک ابر انفجار خواهد بود.”


بیشتر بخوانید

  • برخورد دو سیاهچاله به منظور ادغام با یکدیگر + فیلم

 

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا