علم و دانش

اگر به آسمان نگاهی بیاندازید، ماهواره‌های استارلینک را می‌بینید!/ عکس

اگر به آسمان نگاهی بیاندازید، ماهواره‌های استارلینک را می‌بینید!/ عکس

تینا مزدکی_ ناوگان وسیعی از ماهواره‌های استارلینک به دور زمین می‌چرخند و پوشش اینترنتی را در مقیاس جهانی فراهم می‌کنند. در یک شب صاف، ممکن است بتوانید نگاهی اجمالی به چند ماهواره در این ابرصورت فلکی در حال حرکت در آسمان بیندازید و اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که بلافاصله پس از استقرار آنها را ببینید، حتی ممکن است آنها را به عنوان «قطار ماهواره‌ای استارلینک» ببینید.

بیشتر بخوانید:

۲۲,۳۸۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان هزینه کنید و به فضا بروید!

مریخ را با این جزئیات شگفت انگیز هرگز ندیده‌اید!/ عکس

در حالی که ناوگان ماهواره‌ای در حال رشد تهدیدی برای رصدهای نجومی است، اگر بدانید چه زمانی و کجا باید نگاه کنید، می‌تواند هدف جالبی برای آسمان‌نگاران باشد. قطارهای استارلینک که به‌عنوان رشته‌ای از نورهای درخشان در آسمان ظاهر می‌شوند، در اولین باری که به آسمان رفتند، گزارش‌های متعددی از مشاهده یوفو را به همراه داشته‌اند.

اما خطوط طویل نورها فقط اندکی پس از پرتاب قابل مشاهده هستند. هنگامی که ماهواره ها به ارتفاع عملیاتی خود یعنی ۵۵۰ کیلومتر صعود می‌کنند، پراکنده می‌شوند و تشخیص آنها در پس زمینه ستارگان بسیار دشوارتر است، اگرچه یک عکس تایم لپس آنها را راحت تر تشخیص می‌دهد.

اگر به آسمان نگاهی بیاندازید، ماهواره‌های استارلینک را می‌بینید!/ عکس

به گزارش وب سایت خبری علمی ناسا Spaceflight، این ابرصورت فلکی توسعه یافته توسط شرکت خصوصی اسپیس ایکس ممکن است به ۴۲۰۰۰ ماهواره در مدار برسد. به گفته اخترشناس جاناتان مک داول از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین که این صورت فلکی را در وب‌سایت خود ردیابی می‌کند، تا ۳۱ می ۲۰۲۳، ۴۱۹۸ ماهواره استارلینک در مدار هستند که از این تعداد ۳۵۴۲ ماهواره فعال هستند. با توجه به تعداد زیاد پرتاب های منظم Starlink که گاهی اوقات به چندین بار در هفته میرسد، فرصت کافی برای تماشای یک نگاه کلی به «قطار استارلینک» وجود دارد.

اگرچه لازم به ذکر است که ماهواره های Starlink امروزه در مقایسه با زمانی که برای اولین بار ظاهر شدند قابل مشاهده نیستند. این به دلیل تلاش هایی مانند برنامه Starlink VisorSat است که هدف آن تیره کردن ماهواره ها به گونه ای است که با رصدهای نجومی تداخل نداشته باشد.

اگر به آسمان نگاهی بیاندازید، ماهواره‌های استارلینک را می‌بینید!/ عکس

برای اینکه بدانید چه زمانی می‌توانید یک ماهواره استارلینک را در نزدیکی خود ببینید، به این وب‌سایت مکان یاب استارلینک مراجعه کنید که جزئیات زمان و مکان بعدی مشاهده Starlink را به شما نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید ببینید که همه ماهواره‌های استارلینک در زمان واقعی در کجا قرار دارند، این نقشه استارلینک پوشش جهانی هر ماهواره استارلینک و همچنین اطلاعاتی را نشان می‌دهد که در حال حاضر چند ماهواره در حال سرویس دهی، غیرفعال یا حتی ماهواره سوخته در جو زمین هستند.

ماهواره های استارلینک حتی چراغ هم ندارند اما، ما می توانیم ماهواره های Starlink را تنها زمانی ببینیم که نور خورشید را منعکس کنند. آنها از خود نور ندارند.

منبع: space.com

۲۲۷۳۲۳

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا