بازی

افت شدید بازار کامپیوتر در ۹ سال اخیر

افت شدید بازار کامپیوتر در ۹ سال اخیر

با اینکه مدام در حال شنیدن اخبار مربوط‌به کمبود قطعات کنسول‌های نسل نهمی در دو سال اخیر هستیم و همین مورد سبب شده تا موجودی آن‌ها کاهش چشم‌گیری داشته باشد. در همین حین مشکلات پیش‌آمده به‌خاطر مواردی مثل افزایش تورم و تهاجم روسیبه اوکراین، سبب شده تا بازار کامپیوتر هم با چالش‌های مخصوص‌به خود روبه‌رو شود.

شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای Gartner به‌تازگی گزارشی را منتشر کرد که در جریان آن شاهد آمار فروش و عرضه بازار کامپیوتر هستیم. در این آمار مشخص شده که در نیمه دوم سال جاری، ۷۲ میلیون دستگاه ارسال شده که نسبت‌به همین بازه زمانی در سال گذشته، ۱۲.۶ درصد افت داشته است. به‌عبارتی شاهد شدیدترین افت در ۹ سال گذشته برای بازار کامپیوتر بوده‌ایم که علت آن به مشکلات ژئوپولیتیک، اقتصادی و زنجیره تأمین مربوط می‌شود.

بازار کامپیوتر در EMEA (اروپا، خاورمیانه و آسیا) دراین‌میان بیشترین افت را به خود اختصاص داد و شاهد افت ۱۸ درصدی هستیم. این در حالی است که آمریکا افت ۱۷.۵ درصدی را نسبت‌به سال گذشته و همین بازه زمانی تجربه کرده است. میکاگو کیتاگاوا، مدیر تحقیقات Gartner دراین‌باره می‌گوید: «افت مشاهده‌شده در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، به‌خاطر وجود مواردی مثل مشکلات ژئوپولیتیک حاکم به‌خاطر تهاجم روسیه به اوکراین، فشار تورم و افزایش هزینه‌ها و همچنین کاهش مشهود درخواست برای کروم بوک‌ها، افزایش چشم‌گیری داشته است».

کامپیوتر مخصوص بازی

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «اختلالات زنجیره تأمین همچنان ادامه دارد، اما دلیل بزرگ تأخیر آماده‌سازی کامپیوتر از کمبود قطعات به اختلالات لجستیک تغییر پیدا کرده است. خریدارهای سازمانی همچنان کامپیوترهای خود را در زمان بیشتری نسبت‌به حد معمول تحویل می‌گیرند. بااین‌حال موارد ذکرشده در اواخر نیمه دوم سال جاری بهبود پیدا می‌کند، زیرا شهرهای کلیدی چین در اواسط نیمه دوم ۲۰۲۲ بازگشایی شده‌اند».

وی در صحبت‌های خود به این مورد اشاره کرده که «برای حفظ سودهی باتوجه‌به اینکه تورم روی افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار بوده، صنعت کامپیوتر مجبور به افزایش متوسط قیمت فروش (ASP) باوجود کاهش تقاضا شده است». همچنین مواردی مثل تغییر درخواست کاربران از موارد ارزان‌تری مثل کروم بوک‌ها به محصولات پرمیوم، سبب شده تا شاهد افزایش متوسط قیمت فروش باشیم. طبق گفته‌های میکاگو کیتاگاوا، افزایش متوسط قیمت فروش امکان دارد درآینده سبب شود تا کاربران موارد درخواستی در سبد خرید خود را کاهش دهند و شاهد افت متوسط قیمت فروش هم باشیم.

در روزهای اخیر گزارش دیگری هم از سوی تحلیل‌گرهای Ampere منتشر شده بود. آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند محتویات بازی‌های ویدیویی سراسر جهان و بازار سرویس‌ها کاهش ۱.۲ درصدی را در سال جاری تجربه خواهند کرد و به ۱۸۸ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین گروه تحلیل‌گر NPD پیش‌بینی شده که مشتری‌های آمریکایی در سال جاری میلادی ۵۵.۵ میلیارد دلار را خرج خرید محتویات بازی‌های ویدیویی، سخت‌افزارهای بازی‌های ویدیویی و لوازم جانبی خواهند کرد؛ موردی که افت ۸.۷ درصدی را نسبت‌به سال گذشته نشان می‌دهد.

نظر شما کاربرهای بیکینگ درباره‌ی جدیدترین اخبار بازی چیست؟


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا