علم و دانش

«ابری که 50 سال در آسمان بود» یا «ابر قارچی که بمب اتم ایجاد می‌کند»؟

«ابری که 50 سال در آسمان بود» یا «ابر قارچی که بمب اتم ایجاد می‌کند»؟

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، خبر « عکس | ابرهای عجیب و بحث برانگیز در آسمان خلخال، چند ساعت قبل از زلزله دیشب ترکیه » با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کاربران بیکینگ همراه شد؛ بسیاری از کاربران بیکینگ شکل ابرها را پدیده‌ای طبیعی تلقی کردند که ارتباطی با حوادث طبیعی مانند زلزله ندارد. کاربری در این خصوص نوشت:« این شکل ابرها در نواحی البرز(نوار شمالی و شمال غرب) بسیار اتفاق می افتد و معمولا هم در فصل پاییز و زمستان به دلیل وزش باد های موسمی(باد های گرم دره سفید رود) زیاد دیده می‌شود.» و کاربر دیگری نیز به نام «ع» در این خصوص نوشت:«‌ این ابرها به علت رطوبت بالا و سردی شدید ایجاد می‌شود. من ازاین ابرها درشهر خودمان زیاد دیده‌ام. حالاچون دوربین فراوان است و این عکس‌ها گرفته میشود، این ابرها دیده می‌شود.» و کاربر دیگری نیز به نام ناشناس در این خصوص نوشت:« مطلب رو فقط برای بازدید بیشتر بزرگ کردن. وقتی بخار آب در حال تشکیل ابر می شده با وزش تند باد که به صورت گردباد بوده مواجه شده و ابر به این شکل یعنی حلقوی در اومده. نه تعجب داره ،نه ترس، نه بزرگ کردن مطلب. گرد باد که فقط نزدیک سطح زمین صورت نمی گیرد. در ارتفاعات هم گردباد صورت می گیرد.»

در این میان اما برخی از کاربران بیکینگ دیدگاه متفاوتی داشتند و شکل‌گیری ابرها به این شکل را با زلزله مرتبط دانسته‌اند؛ کاربری به نام فرید در این خصوص نوشت:« گسل محل اتصال دو صفحه سنگی به ضخامت زیاد (صدمتر) است وقتی یکی از دو صفحه در جهت عمودی یا مورب روی هم بلغزد حرارت بسیار بزرگی بخاطر اصطکاک تولید می شود. اگر در مسیر سفره زیرزمینی اب وجود داشته باشد به دلیل حرارت زیاد بخار شده و از گسل به اسمان می رود که اصطلاحا ابر زلزله می نامند .اما این ابر بسیار کوچک و نامنظم است.»

تعدادی از کاربران بیکینگ نیز تجربیات مشابه خود را در مشاهده این ابرها به اشتراک گذاشتند؛ کاربری به نام بانوی ایرانی در این خصوص نوشت:« والا دیروز غروبم همچین ابری تو یک روستای گیلان دیده شد که شبش باد وحشتناکی بود.» و کاربر دیگری نیز در این خصوص نوشت:« ابری تقریبا ۵۰ سال پیش در ابرکوه هم بود، ابری خیلی عظیم وگرد که آهسته حرکت می‌کرد.»

برخی از کاربران نیز در این میان اعلام بی‌اطلاعی از وجود چنین ابری کردند؛ کاربری به نام رحمان، در این خصوص نوشت:« من که تا الان همچین ابری ندیدم، می‌گویند بمب اتم هم ابری شبیه به قارچ تولید می‌کند که آن را نیز ندیده‌ام.»

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا