فناوری

جزئیاتی از جدیدترین تلسکوپ فضایی ناسا

تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است در حال حاضر همه سرفصل‌ها را به خود اختصاص دهد، اما ناسا برنامه‌های بزرگی برای تلسکوپ فضایی دیگری نیز دارد که نام آن تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومی است.

به گزارش digitaltrends، این تلسکوپ رومی قرار است در سال ۲۰۲۷ به فضاپرتاب شود. وظیفه این تلسکوپ رصد  آسمان در طول موج مادون قرمز است تا در مورد موضوعات بزرگ کیهان شناسی مانند انرژی تاریک و همچنین سرشماری سیارات فراخورشیدی اطلاعات کسب کند. اکنون، ناسا اطلاعات بیشتری در مورد انواع سیاراتی که این تلسکوپ می‌تواند پیدا کند، به اشتراک گذاشته، از جمله احتمال اینکه بتواند اولین تصویر از یک جهان مشتری مانند را بگیرد.

تلسکوپ رومی

ابزارهای تلسکوپ جدید ناسا

تلسکوپ رومی مجهز به یک ابزار تاج نگاری است که برای جلوگیری از نور اجسام بسیار درخشان مانند ستارگان طراحی شده تا امکان رصد سیارات اطراف آن‌ها را فراهم کند. همچنین بتواند تصویربرداری مستقیم از سیارات را نیز انجام دهد. این موضوع هیجان انگیز است، زیرا اکثر سیارات فراخورشیدی که اکنون کشف شده اند به طور غیرمستقیم و با نگاه کردن به ستاره‌ای که به دور آن‌ها می‌چرخند شناسایی می‌شوند. توانایی تصویربرداری مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی می‌تواند اطلاعات بیشتری را به ما بدهد، به عنوان مثال در مورد جو سیاره اطلاعات خوبی را می‌توان کسب کرد.

راب زلم، ستاره شناس آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) که روی تلسکوپ رومن کار می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: “ما قادر خواهیم بود با استفاده از تاج نگار رومی، دنیا‌ها را در نور مرئی تصویر کنیم. انجام این کار به ما کمک می‌کند تا سیاره‌های کوچک‌تر، قدیمی‌تر و سردتر را نسبت به آنچه که معمولاً تصویربرداری قبلی نشان نمی‌داد ببینیم. این موضوع ما را به تصویربرداری از سیاراتی مانند زمین نزدیک‌تر می‌کند.”

تلسکوپ فضایی رومی ناسا

این تلسکوپ همچنین احتمالات بیشتری را در نوع سیاراتی که می‌توان کشف کرد باز می‌کند. اکثر روش‌هایی که برای شناسایی سیارات فراخورشیدی استفاده می‌شوند، سیارات بزرگ و جوان را پیدا می‌کنند که درخشان هستند و معمولاً دور از ستاره میزبان خود قرار دارند. این عوامل تشخیص آن‌ها را با استفاده از روش‌های فعلی آسان‌تر می‌کند. اما تاج‌نگار رومن می‌تواند سیارات صخره‌ای به اندازه زمین را شناسایی کند. علاوه بر این، می‌تواند سیارات را در طول موج نور مرئی برخلاف طول موج مادون قرمز که امروزه بیشتر استفاده می‌شود، مشاهده کند.

ونسا بیلی، اخترشناس در JPL می‌گوید: “برای تصویربرداری از سیارات شبیه زمین، به عملکردی ۱۰ هزار برابر بهتر از ابزار‌های امروزی نیاز داریم. ابزار تاج‌نگار چند صد برابر بهتر از ابزار‌های فعلی عمل می‌کند، بنابراین ما می‌توانیم سیارات مشتری‌مانندی را ببینیم که بیش از ۱۰۰ میلیون بار کم‌نورتر از ستاره‌های میزبان خود هستند.”