بازی

حقایق جالب انیمیشن Zootopia | تبعیض نژادی در قالب یک انیمیشن

حقایق جالب انیمیشن Zootopia | تبعیض نژادی در قالب یک انیمیشن

در یکی دو دهه گذشته انیمیشن‌های زیادی سعی کرده‌اند به استانداردهای بالای انیمیشن‌های پیکسار برسند ولی در این مسیر موفق نبودند. بااین‌حال دیزنی با ساخت انیمیشن Zootopia توانست از همیشه به این استانداردها نزدیک‌تر شود و انیمیشنی را تولید کند که بتواند در سطح بالایی مانند انیمیشن‌های پیکسار قرار بگیرد. زوتوپیا داستان شهری را به‌تصویر می‌کشد که حیوان‌های انسان‌نما و متمدن درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند ولی مسائل نژادی باعث می‌شوند تا مشکلاتی بسیار مهم و بزرگ در این تمدن شکل بگیرند. مشکلاتی که خیلی خوب و زیرکانه به نسل بشر طعنه می‌زند و جوامع بشری را در قالب یک انیمیشن روی پرده سینما می‌برند.

ساخته بایرون هاوارد و ریچ مور که موفق شد جایزه اسکار را نیز به خودش اختصاص دهد چنان طنز به‌جا و ظریفی دارد که این طنز هوشمندانه همراه‌با نشان دادن تبعیض‌های موجود در جامعه اثری را خلق کرده‌اند که مفهوم‌های مهم و ارزشمندی را به مخاطبان خود منتقل کنند. این انیمیشن با حضور بازیگران محبوبی مانند ادریس آلبا، جی کی سیمونز، جنیفر گودوین و جیسون بیتمن در سال ۲۰۱۶ میلادی به تهیه‌کنندگی کلارک اسپنسر توسط والت دیزنی با بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری تولید و توانست در گیشه سینماها فروش فوق‌العاده ۱.۰۲ میلیارد دلاری را به نام خودش ثبت کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب انیمیشن Zootopia؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

موجود تنبل در انیمیشن Zootopia پشت باجه

۱- داستان حضور کیریستن بل و آلن تودیک در این انیمیشن

با آلن تودیک مقاله را شروع کنیم. او در زمان اکران انیمیشن زوتوپیا در چهار انیمیشن پیاپی استودیوی دیزنی حضور داشت و در تمام این چهار انیمیشن وظیفه صداپیشگی شخصیت‌هایی را برعهده گرفته بود که از لحاظ شخصیتی شباهت‌های زیادی به‌هم دارند. احتمالا می‌دانید که از راسو به‌عنوان یک حیوان دروغ‌گو و شیاد یاد می‌شود. آلن تودیک در انیمیشن Wreck-It Ralph در نقش شخصیت کینگ کندی، پس از آن در انیمیشن Big Hero 6 در نقش آلیستر و در انیمیشن Frozen در نقش دوک به صداپیشگی پرداخت.

اگر یادتان باشد تمام این شخصیت‌ها یک وجه اشتراک دارند و آن هم چیزی نیست به جز زرنگ‌بازی آن‌ها و دروغ‌‌هایی که می‌گفتند. او در سه انیمیشن قبلی در نقش چنین شخصیت‌هایی حضور داشت و در انیمیشن Zootopia نه به شکل استعاره‌ای که واقعا در نقش یک راسو حضور پیدا کرد. تهیه‌کنندگان دیزنی این انیمیشن درباره آلن تودیک گفتند که برای صداگذاری این نقش‌ها خیلی سریع به سراغ آلن می‌رفتند و خوشحال هستند که تودیک نیز با پیشنهاد آن‌ها همیشه موافق بوده است.

آلن تودیک تنها بازیگر انیمیشن Frozen نیست که در انیمیشن زوتوپیا حضور داشته است. کیریستن بل که در نقش آنا در انیمیشن Frozen حضور داشت در انیمیشن زوتوپیا نیز برای مدتی بسیار کوتاه حضور پیدا کرد ولی بااین‌حال داستان حضور او در این انیمیشن بسیار جالب است. بل در انیمیشن Zootopia وظیفه صداپیشگی در نقش یکی از آن موجودات تنبل را برعهده می‌گیرد و تنها دو کلمه در این انیمیشن بر زبان می‌آورد آن هم به‌طور بسیار آهسته.

او در برنامه تلویزیونی Ellen Show گفته بود که همسرش در آن زمان برای کادوی تولدش برنامه ریخته بود تا کیریستن بتواند یکی از این موجودات تنبل را از نزدیک ببیند؛ چراکه طبق صحبت‌های بل وی علاقه بسیار زیادی به این حیوانات دارد و حیوان مورد علاقه او به‌شمار می‌روند. به‌همین‌دلیل تهیه‌کنندگان انیمیشن زوتوپیا تصمیم گرفتند تا پیشنهاد حضور در این نقش را به کیریستن بل ارائه دهند و او هم بدون دریافت کوچک‌ترین دستمزدی در این انیمیشن حضور پیدا کرد.

تمام شخصیت های انیمیشن Zootopia در یک تصویر

۲- ایستراگ‌های دنیای دیزنی

هر استودیوی انیمیشن‌سازی در آثار متفاوت خود ایستراگ‌ها و اشاره‌های ریز و درشت زیادی را درباره سایر آثار گذشته استودیو خود قرار می‌دهد ولی دیزنی در انیمیشن زوتوپیا پا را یک پله فراتر گذاشت و موضوع پیدا کردن ایستراگ‌ها را جالب‌تر از گذشته کرد. قرار دادن ایستراگ‌ها درباره آثار گذشته امری کاملا طبیعی به‌شمار می‌رود؛ کماکه در همین انیمیشن می‌توانیم اشاره‌هایی بسیار واضح به انیمیشن‌هایی مانند Frozen و Big Hero 6 پیدا کنیم. خب این ایستراگ‌هاکه همیشه در انیمیشن‌ها وجود داشته‌اند پس دیزنی چه کار خاصی انجام داده است؟

برای جواب دادن به این سؤال باید برگردیم به زمان اکران انیمیشن Big Hero 6 که دیزنی در این انیمیشن دست به کاری بسیار خلاقانه و نوآورانه زد. در آن انیمیشن زمانی‌که شخصیت‌های بایمکس و هیرو در نزدیکی یک ریل قطار در شهر پرواز می‌کنند روی تابلوهای تبلیغاتی ساختمان‌های اطراف به‌طور کاملا واضح می‌توانیم تصویری از یک روباه را ببینیم که بعدها متوجه شدیم پوستر انیمیشن جدید این استودیو یعنی پوستر انیمیشن زوتوپیا به‌شمار می‌رود. همچنین قاب موبایل شخصیت هانی یک روباه بود که هم می‌تواند اشاره‌ای به شخصیت نیک در زوتوپیا باشد و شاید هم اشاره‌ای به شخصیت‌های قدیمی استودیو دیزنی.

این استودیو نه‌تنها در انیمیشن‌های خود ایستراگ‌هایی از انیمیشن‌های گذشته خود به‌تصویر می‌کشد که جدیدا در آثار خود اشاره‌ای می‌کند به پروژه‌های آینده خود. این موضوع برای افرادی که عاشق پیدا کردن ایستراگ‌های مختلف هستند، یک چالش بسیار جذاب تلقی می‌شود.

شخصیت نیک وایلد در انیمیشن Zootopia

۳- ارتباط شخصیت نیک و رابین‌هود

استودیوی دیزنی از همان ابتدای شروع کار خود سابقه‌ای طولانی در به‌تصویر کشیدن حیوانات مختلف انسان‌نما دارد. از شخصیت‌هایی مانند میکی‌موس گرفته تا بامبی ولی هیچ‌کدام از آن‌ها انیمیشن‌هایی طولانی به‌شمار نمی‌رفتند تا اینکه در سال ۱۹۷۳ این استودیو با ساخت انیمیشن رابین هود برای نخستین بار یک انیمیشن بلند را با محوریت حیوان‌هایی انسان‌نما به‌تصویر درآورد. در این انیمیشن شخصیت‌های آشنای داستان رابین هود و شخصیت‌های منطقه شروود را در قالب گرگ، خرس و حیوانات دیگر مشاهده کردیم.

نیک: «اگه دنیا ما روباه‌ها رو به چشم یک موجود غیرقابل‌اعتماد می‌بینه، پس نیازی نیست تلاش کنیم این دیدگاه رو تغییر بدیم»

حیواناتی که دقیقا مانند انسان لباس می‌پوشند، صحبت می‌کنند و زندگی خود را پیش می‌برند. احتمالا شما هم وقتی برای نخستین بار با شخصیت نیک در انیمیشن زوتوپیا روبه‌رو شدید خیلی سریع یاد رابین هود افتادید که این موضوع اتفاقی نیست. بااینکه شخصیت نیک مانند رابین هود یک قهرمان به‌شمار نمی‌رود ولی خصوصیات اخلاقی مشابهی با او دارد و مانند رابین هود از افراد قدرتمند بیزار است. تهیه‌کنندگان انیمیشن Zootopia با اشاره به این موضوع گفتند که طراحی شخصیت نیک به‌دلیل همین خصوصیت‌های اخلاقی طوری انجام شده که مخاطبان این انیمیشن را یاد شخصیت رابین هود بیاندازد که خب در این کار هم موفق بوده‌اند.

برخی از شخصیت های اصلی انیمیشن Zootopia

۴- تکنولوژی CGI دراختیار موهای شخصیت‌ها

وقتی درباره موهای شخصیت‌های انیمیشنی صحبت می‌کنیم احتمالا یاد شخصیت راپونزل خواهیم افتاد که موهایش نقش بسیار مهمی در روند اصلی داستان انیمیشن داشتند. برخلاف شخصیت راپونزل موهای هیچ‌کدام از شخصیت‌های انیمیشن Zootopia نقش پررنگی در داستان این انیمیشن نداشتند ولی داستانی بسیار مهم‌تر و البته جالب‌تر درباره موهای شخصیت‌های این انیمیشن موجود دارد.

تکنولوژی CGI و تصاویر کامپیوتری نقش بسیار مهم و بزرگی در موفقیت، محبوبیت و واقع‌گرایانه بودن یک انیمیشن دارند و این نقش در انیمیشن زوتوپیا بسیار وسیع‌تر از گذشته شده است. باور کنید یا خیر تنها برای طراحی یکی از زرافه‌های حاضر در انیمیشن زوتوپیا تعداد ۹ میلیون تار مو با کمک برنامه‌های کامپیوتری روی بدن این حیوان قرار گرفته است و تعداد موهای شخصیت راپونزل تنها ۱۵۰ هزار عدد بوده است. بااین‌حال به‌خاطر اهمیت موهای راپونزل در هر لحظه ۲۰ طراح انیمیشن و ۱۰ مهندس کامپیوتر درحال کار روی موهای این شخصیت بودند تا به بهترین نحو ممکن به تصویر کشیده شوند.

حالا تجسم کنید وقتی برای طراحی یک زرافه که یک شخصیت کاملا فرعی به‌شمار می‌رود و به هیچ‌وجه نقش مهمی در داستان ندارد تا این اندازه با وسواس و تا این اندازه نزدیک به واقعیت وقت گذاشته شده برای طراحی سایر شخصیت‌های مهم این انیمیشن چقدر زمان صرف شده است. شخصیت‌های انیمیشن زوتوپیا همگی حیوان‌هایی هستند که هرکدام از آن‌ها روی صورت و بدنشان میلیون‌ها و میلیون‌ها تار مو وجود دارد و به‌همین‌دلیل طراحی و به‌تصویر کشیدن تک‌تک این تارهای مو برای هرکدام از این شخصیت‌ها توسط سازندگان این انیمیشن کاری بسیار تحسین‌برانگیز و البته شگفت‌انگیز است.

نکته جالب دیگری که درباره طراحی شخصیت‌های این انیمیشن وجود دارد به نحوه راه رفتن آن‌ها مربوط می‌شود. بخش زیادی از حیوانات حاضر در این انیمیشن در واقعیت به‌صورت چهار دست و پا حرکت می‌کنند ولی در انیمیشن Zootopia همان حیوانات را می‌توانیم درحال راه رفتن مانند انسان روی ۲ پا تماشا کنیم. سازندگان این انیمیشن با طراحی یک برنامه کامپیوتری پس از ساعت‌ها مطالعه درباره نحوه راه رفتن حیوانات، نتایج این مطالعات را وارد این برنامه کردند تا این برنامه بتواند به‌طور تقریبی نشان دهد که هر حیوان اگر قرار باشد روی ۲ پا حرکت کند، نحوه حرکت آن چگونه خواهد بود؛ یکی دیگر از اقدامات شگفت‌انگیز طراحان و سازندگان این انیمیشن.

شخصیت پیتر خبرنگار شبکه ztv در انیمیشن Zootopia

۵- شخصیتی آشنا برای کانادایی‌ها

پیتر منزبریج، خبرنگار ارشد شبکه CBC و خبرنگار برنامه The National در کشور کانادا به‌شمار می‌رود. شخصی که تقریبا تمام افراد در این کشور او را دوست دارند و تقریبا هر روز صدای او را در اخبار می‌شنوند. این خبرنگار قدیمی و کارکشته وظیفه صداپیشگی در نقش شخصیت پیتر که یک گوزن و البته یک خبرنگار محترم در شبکه ZTV در زوتوپیا تلقی می‌شود را برعهده گرفت و کمابیش شخصیت خودش را در این انیمیشن ایفا و دقیقا مانند خودش در دنیای واقعی به‌جای این شخصیت صحبت کرد.

او در یک مصاحبه تلویزیونی درباره حضور کوتاهش در انیمیشن Zootopia توضیحات جالبی داد و گفت: «راستش را بخواهید وقتی متوجه شدم شانس حضور در این انیمیشن را دارم خیلی سریع آن را قبول کردم و حقیقتا این کار را نه به‌خاطر خودم که به‌خاطر فرزندان و نوه‌های خودم انجام دادم. برای یک بچه هفت ساله به‌هیچ‌وجه اهمیت ندارد که پدربزرگش با رئیس جمهور دیدار کرده یا خیر، برای یک بچه هفت ساله حضور پدربزرگش در انیمیشنی که همه آن را دوست دارند، اهمیت بسیار بیشتری دارد و باور کنید اهمیت این موضوع برای او خیلی بیشتر از ملاقات با رئیس جمهور است و البته همین موضوع می‌تواند احترام او نسبت‌به من را دوچندان کند؛ اتفاقی که به‌خاطر دیدار من با بیل کلینتون رخ نداد و میزان احترام او نسبت‌به من پس از این ملاقات هیچ فرقی با قبل نکرد».

جا دارد به این نکته جالب نیز اشاره کنیم که شخصیت پیتر، خبرنگار شبکه ZTV در شهر زوتوپیا در نسخه‌های مختلف انیمیشن Zootopia که در سایر کشورها اکران شده، متفاوت است و در همه نسخه‌ها این شخصیت یک گوزن نیست. گوزن در آمریکا و کانادا حیوان بسیار مهمی به‌شمار می‌رود و به‌همین‌دلیل شخصیت پیتر در نسخه اکران شده در کشور برزیل یک جگوار، در نسخه اکران شده در ژاپن یک راکون، در نسخه اکران شده در استرالیا یک کوالا و در نسخه اکران شده در چین یک پاندا است. تمام این نسخه‌های مختلف به‌طور رسمی توسط استودیوی دیزنی مخصوص این کشورها تولید شده تا ادای احترامی باشد برای حیوان‌های مهم هرکدام از آن کشورها.

شخصیت جودی هاپس در حال دویدن در انیمیشن Zootopia

۶- حضور شکیرا در این انیمیشن

به احتمال بسیار زیاد شکیرا را می‌شناسید؛ خواننده بسیار محبوبی که طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارد و در انیمیشن زوتوپیا وظیفه صداپیشگی در نقش شخصیت غزال را برعهده داشت. غزال در این انیمیشن یک آهوی خواننده به‌شمار می‌رود که مانند شکیرا در جهان واقعی، در زوتوپیا طرفداران بی‌شماری دارد و بسیار محبوب است و به‌همین‌دلیل صحبت‌هایی که انجام می‌دهد برای بسیاری از افراد حاضر در زوتوپیا اهمیت بالایی دارند.

از دست ندهید

  • حقایق جالب انیمیشن Wall-E
  • حقایق جالب انیمیشن Finding Nemo

این خواننده محبوب در مصاحبه‌ای درباره حضورش در این انیمیشن توضیحات جالبی داد و گفت: «زمانی‌که پیشنهاد حضور در این انیمیشن به دستم رسید پس از خواندن فیلم‌نامه خیلی سریع آن را قبول کردم. شخصیت غزال در این انیمیشن به‌خاطر مسئولیت‌پذیری بالای او و همچنین ایده‌های مهم و شخصیت استوارش خیلی زود به دل من نشست و علاقه خیلی زیادی به او پیدا کردم».

پس از موافقت شکیرا با حضور در این انیمیشن، سازندگان انیمیشن زوتوپیا پس از صحبت‌های زیاد با شکیرا توانستند بسیاری از خصوصیت‌های اخلاقی و ظاهری این خواننده محبوب را در طراحی شخصیت غزال استفاده کنند. المان‌هایی مانند صحبت کردن، راه رفتن و از همه مهم‌تر نحوه خوانندگی شکیرا که همه و همه مانند خود واقعی این خواننده در این انیمیشن حضور دارند.

البته شکیرا درابتدا از لاغر بودن زیاد از حد این شخصیت در طراحی‌های اولیه راضی نبود و به پیشنهاد او شخصیت غزال از آن لاغریِ افراطی فاصله گرفت. سازندگان قصد داشتند با زیاد از حد لاغر نشان دادن این شخصیت با بسیاری از شخصیت‌های معروف شوخی کرده باشند که حاضر هستند زیر فشارهای زیادی قرار بگیرند و بدن خودشان را تا مرز خطر پیش ببرند ولی کاملا لاغر باقی بمانند. بااین‌حال پس از انتقاد شکیرا و پیشنهاد او، این ایده سازندگان و شوخی آن‌ها نقش بر آب شد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت بیکینگ درباره انیمیشن Zootopia چیست؟ اگر شما هم درباره این انیمیشن نکته جالبی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت بیکینگ به اشتراک بگذارید.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا