فناوری

ماموریت اگزومارس در ماه سپتامبر کلید می‌ خورد

ماموریت اگزومارس در ماه سپتامبر کلید می‌ خورد

مجله خبری بیکینگ – ماموریت اگزومارس آژانس فضایی اروپا پس از آنکه به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو شد، اکنون برای پرتاب در ماه سپتامبر برنامه ریزی شده است.

طبق گزارش اسپیس نیوز، آژانس فضایی اروپا می‌گوید که در روز ۱۸ ژانویه آماده سازی برای این ماموریت آغاز شده و برای پرتاب آن نیز تاریخی بین ۳۰ سپتامبر تا ۱ اکتبر در نظر گرفته شده است. این ماموریت که توسط موشک پروتون از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان انجام خواهد شد، مریخ نوردی به نام روزالیند فرانکلین را بر سطح مریخ فرود خواهد آورد.

مریخ نورد و سکوی Kazachok که توسط آژانس فضایی روسیه ساخته شده، در ژوئن ۲۰۲۳ در منطقه‌ای به نام Oxia Planum در مریخ فرود خواهند آمد.

ماموریت اگزومارس

لغو ماموریت اگزومارس به دلیل شیوع کرونا

اگزومارس در ابتدا قرار بود در اواسط سال ۲۰۲۰ پرتاب شود، اما مشکلات چتر این مریخ نورد که باعث کاهش سرعت فضاپیما در جو مریخ می‌شود و همچنین اختلال‌های ناشی از شروع همه گیری کرونا باعث شد که آژانس فضایی اروپا این پرتاب را در به تعویق بیندازد. آژانس فضایی اروپا اکنون اعلام کرده که با کمک‌های ناسا، مشکلات چتر را حل کرده است. در ماه دسامبر، ESA (آژانس فضایی اروپا) آزمایش‌های چتر نجات را در ارتفاعات بالا انجام داد و با موفقیت دو نسخه مختلف چتر فرودگر را با قطر ۳۵ متر به کار برد.

خود مریخ نورد نیز آزمایش‌هایی را انجام داده و بر اساس بیانیه ESA تنها تعدادی تنظیم جزئی باقی مانده است. پیترو باگلیونی، رهبر ماموریت اگزومارس نیز می‌گوید مریخ‌ نورد آماده است و با توجه به موفقیت‌های آن در آزمایش‌های اخیر مطمئن هستند که در صورت ثبات شرایط به موقع برای پرتاب ماه سپتامبر آماده خواهند شد.

مقامات گفتند که این آمادگی‌ها شامل تعمیر وسایل الکترونیکی در ماژول فرود فضاپیما بود. دیوید پارکر، مدیر اکتشافات فضایی انسان و روباتیک در ESA می‌گوید: “موتور اصلی، ترمز را برای فرود نهایی روی سطح سیاره سرخ کنترل می‌کند و یکی از عناصری است که باعث تاخیر در پرتاب در سال ۲۰۲۰ شد”. او گفت که تست‌های الکترونیکی و همچنین تغییرات نرم افزاری در حال انجام است.

آزمایشات ماموریت اگزومارس

انتخاب فضانورد

یکی دیگر از ابتکارات مهم آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۲۲، انتخاب کلاس جدیدی از فضانوردان است. این آژانس در ۱۸ ژانویه اعلام کرد که مرحله اول انتخاب فضانورد را با دریافت ۲۳ هزار و ۳۰۷ درخواست پشت سر گذاشته است. بررسی‌های آژانس، تعداد نامزد‌ها را به ۱۳۶۲ نفر کاهش داد که تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌های فیزیکی و شخصیتی قرار خواهند گرفت.


بیشتر بخوانید

  • حضور خدمه ناسا در ایستگاه فضایی تا ۲۰۳۰ تمدید شد

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا