بازی

گزارش باکس آفیس: انیمیشن Lightyear، کم‌درآمدترین فیلم مجموعه داستان اسباب‌بازی

گزارش باکس آفیس: انیمیشن Lightyear، کم‌درآمدترین فیلم مجموعه داستان اسباب‌بازی

گزارش باکس آفیس این هفته را با انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) آغاز می‌کنیم که در صعودش به بی‌نهایت و فراتر از آن شکست خورد؛ این فیلم که نخستین اکرانِ سینماییِ استودیوی پیکسار از زمانِ به‌پیش (Onward) در مارس ۲۰۲۰ تاکنون به شمار می‌آید، به افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی ناامیدکننده‌ی ۵۱ میلیون دلار دست یافت و یک پله پایین‌تر از دنیای ژوراسیک: قلمرو در رده‌ی دوم جدول جای گرفت. این رقم نه‌تنها کمتر از پیش‌بینی‌های ۷۵ تا ۱۰۵ میلیون دلاری تحلیلگران است، بلکه ۵۳ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی داستان اسباب‌بازی ۳ (۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، ۵۷ درصد کمتر از داستان اسباب‌بازی ۴ (۱۰۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) و ۷۲ درصد کمتر از شگفت‌انگیزان ۲ (۱۸۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) حساب می‌شود.

علاوه‌بر این، افتتاحیه‌ی این فیلم در مقایسه با اکثر فیلم‌های پیکسار در دهه‌ی ۹۰ و دهه‌ی ۲۰۰۰ هم ضعیف‌تر است (مخصوصا باتوجه‌به اینکه قیمتِ بلیت سینما در آن زمان خیلی کمتر بوده است): افتتاحیه‌ی لایت‌یر ۱۱ درصد کمتر از داستان اسباب‌بازی ۲ (۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۱۹۹۹)، ۱۸ درصد کمتر از شرکت هیولاها (۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۱)، ۲۷ درصد کمتر از در جستجوی نمو (۷۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۳)، ۲۷ درصد کمتر از شگفت‌انگیزان (۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۴)، ۱۵ درصد کمتر از ماشین‌ها (۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۶)، ۱۹ درصد کمتر از وال‌-ایی (۶۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۸) و ۲۵ درصد کمتر از بالا (۶۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۹) به شمار می‌آید. این فیلم حتی در مقایسه با برخی از فیلم‌های انیمیشنیِ اخیر سینما مثل سونیک خارپشت ۲ (۷۲ میلیون دلار / ۲۹ درصد کمتر)، بیگ هیرو ۶ (۵۶ میلیون دلار / ۹ درصد کمتر)، لگو مووی (۶۹ میلیون دلار / ۲۶ درصد کمتر) و رالف اینترنت را خراب می‌کند (۵۶ میلیون دلار / ۹ درصد کمتر) نیز شکست می‌خورد.

گرچه افتتاحیه‌ی لایت‌یر حداقل بالاتر از امثال راتاتویی (۴۷ میلیون دلار)، دایناسور خوب (۳۹ میلیون دلار)، کوکو (۵۰ میلیون دلار) و به‌پیش (۳۹ میلیون دلار) بدترین افتتاحیه‌ی تاریخِ پیکسار نیست، اما در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبل از اکرانش بی‌شک ناامیدکننده‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخِ پیکسار حساب می‌شود. مخصوصا باتوجه‌به اینکه دیزنی روی ارتباط این فیلم با مجموعه‌ی داستان اسبا‌ب‌بازی تاکید می‌کرد. لایت‌یر درواقع حکم یک فیلم سینمایی در دنیای داستان اسبا‌ب‌بازی را دارد که وقتی اَندی آن را در سال ۱۹۹۵ تماشا می‌کند، عاشق شخصیتِ باز لایت‌یر می‌شود و از والدینش می‌خواهد تا عروسکش را برای او خریداری کنند. بنابراین، دیزنی به‌طور گسترده‌ای آن را به‌عنوانِ پیش‌درآمدِ شخصیت باز لایت‌یر تبلیغات کرده و روی آشنایی قبلی سینماروها با برندِ پرچم‌دارِ پیکسار حساب باز کرده بود. اتفاقی که برای لایت‌یر اُفتاده تداعی‌گرِ سرنوشت فاجعه‌بارِ سولو: داستانی از جنگ ستارگان است که چهار سال پیش به‌شکلی شکست خورد (۳۹۴ میلیون دلار از ۲۷۵ میلیون دلار بودجه) که تا اطلاع بعدی به فیلم‌های سینماییِ آینده‌ی جنگ ستارگان پایان داد و دیزنی را وادار کرد تا پروژه‌هایی مثل فیلم بوبافت یا اُبی وان کنوبی را به سریال‌های تلویزیونی متحول کند.

باز لایت‌یر و دستیار رباتش در فیلم لایت یر

همچنین، درست مثل اتفاقی که در رابطه با سولو اُفتاد، گرچه افتتاحیه‌ی خانگیِ لایت‌یر کمتر از انتظارات است، اما چیزی که شکستِ حتمی این فیلم را تضمین می‌کند، افتتاحیه‌ی جهانیِ ناچیزِ ۸۴ میلیون دلاری‌اش است. از همین رو، حتی اگر لایت‌یر عملکردی شبیه به دانشگاه هیولاها (۲۷۲ میلیون دلار از ۸۲ میلیون دلار افتتاحیه) داشته باشد، به فقط ۱۷۰ میلیون دلار درآمد در گیشه‌ی آمریکای شمالی دست خواهد یافت و اگر اُفت فروشی شبیه به ماشین‌ها ۲ (۱۹۱ میلیون دلار از ۶۴ میلیون دلار افتتاحیه) و ماشین‌ها ۳ (۱۵۳ میلیون دلار از ۵۴ میلیون دلار افتتاحیه) را تجربه کند، درآمدِ نهایی ۱۴۵ تا ۱۵۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. وضعیتِ لایت‌یر آن‌قدر اسفناک است که این فیلم حتی با دوامی شبیه به دو فیلم قبلی داستان اسبا‌ب‌بازی (۴۳۰ میلیون دلار از ۱۲۰ میلیون دلار افتتاحیه و ۴۱۵ میلیون دلار از ۱۱۰ میلیون دلار افتتاحیه) و فروزن ۲ (۴۷۷ میلیون دلار از ۱۳۰ میلیون دلار افتتاحیه) نیز از مرز ۱۸۵ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور نخواهد کرد؛ رقمی که آن را یک پله بالاتر از زندگی یک حشره (۱۶۳ میلیون دلار) و یک پله پایین‌تر از ماشین‌ها ۲ (۱۹۱ میلیون دلار) در رده‌ی نوزدهم پُرفروش‌ترین فیلم‌های پیکسار جای خواهد داد.

وضعیتِ لایت‌یر آن‌قدر اسفناک است که این فیلم حتی با تجربه‌ی دوامی شبیه به دو فیلم قبلی داستان اسبا‌ب‌بازی نیز از مرز ۱۸۵ میلیون دلار فروشِ خانگی عبور نخواهد کرد

اما بدبینانه‌ترین و در عین حال مُحتمل‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای لایت‌یر بیافتد این است که این فیلم به سقوط آزادی شبیه به دایناسور خوب (۱۲۷ میلیون دلار از ۵۵ میلیون دلار افتتاحیه‌ی چهار روزه) دچار شود؛ در این صورت، لایت‌یر به چیزی حدود ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون دلار فروشِ خانگی رضایت خواهد داد. فاکتورهای متعددی در شکستِ لایت‌یر تأثیرگذار بوده‌اند. اولینش استخدام کریس ایوانز به‌عنوان صداپیشه‌ی این نسخه از باز لایت‌یر به‌جای تیم آلن، صداپیشه‌ی اورجینالِ نسخه‌ی عروسکیِ این شخصیت در فیلم‌های داستان اسباب‌بازی است. فقدانِ صداپیشه‌ی شناخته‌شده‌ای که اسمش با این کاراکترِ به‌خصوص گره‌خورده است شاید به ضرر فیلم تمام نشده باشد، اما حتما به نفعش هم نبوده است. این مسئله استخدام آلدن ارنرایک برای ایفای نقشِ هان سولوی جوان (شخصیتی که نقش‌آفرینیِ هریسون فورد جزیی جدایی‌ناپذیر و اساسی از هویتِ او و یکی از دلایل محبوبیتش است) را تداعی می‌کند. مشکلِ سولو این نبود که سینماروها با فیلم‌های جنگ ستارگان اشباع شده بودند؛ مشکل سولو این بود که هیچکس به داستان پیش‌درآمدِ یکی از شخصیت‌های اصلی دنیای جنگ ستارگان که نقش‌آفرینی‌اش برعهده‌ی یک بازیگرِ متفاوت و ناشناخته بود، اهمیت نمی‌داد.

باز لایت‌یر با دشمنش مبارزه می‌کند در انیمیشن لایت یر

اما دومین فاکتوری که به سد راهِ موفقیت لایت‌یر بدل شده این است که دیزنی در طولِ ۲ سال گذشته با روح، لوکا و قرمز شدن به مشتریانش یاد داده است که آن‌ها می‌توانند انیمیشن‌های پُرخرجِ پیکسار را بدون اینکه مجبور شوند از خانه خارج شوند، تقریبا به‌طور مُفت و مجانی از پلتفرمِ دیزنی‌پلاس تماشا کنند. حالا که مشتریان عادت کرده‌اند برخی از باکیفیت‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های پیکسار را در خانه تماشا کنند، دیزنی چگونه از آن‌ها انتظار دارد تا برای تماشای فیلمی که با استقبالِ ضعیف‌تری در مقایسه با آن‌ها مواجه شده است، از خانه خارج شوند؟ تصمیمِ دیزنی برای پخش فیلم‌های پیکسار روی دیزنی‌پلاس گرچه در کوتاه‌مدت با افزایشِ مشترکانِ سرویسِ استریمینگ‌اش نتیجه‌بخش بود، اما در بلندمدت به کاهشِ ارزش اکران‌های سینماییِ فیلم‌های پیکسار منجر شده است. در نتیجه حالا اولین سوالی که مردم در مواجه با فیلم‌های بزرگِ دیزنی از خودشان می‌پُرسند این است که «این فیلم چه زمانی روی دیزنی‌پلاس قابل‌دسترس می‌شود؟».

ساخت لایت‌یر در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یک فیلم آی‌پی‌محور که موفقیتِ تجاری‌اش در بینِ پروژه‌های اورجینالِ پیکسار تضمین‌شده خواهد بود چراغ سبز گرفته بود، اما وقتی شیوع کرونا اتفاق اُفتاد، دیزنی برای روشن نگه داشتنِ موتور دیزنی‌پلاس نه‌تنها روح (کریسمس ۲۰۲۰)، لوکا (تابستان ۲۰۲۱) و قرمز شدن (آوریل ۲۰۲۲) را مستقیما به دیزنی‌پلاس فرستاد، بلکه رایا و آخرین اژدها (پخش روی دیزنی‌پلاس همزمان با اکران سینمایی محدودش) و افسون (پخش روی دیزنی‌پلاس بعد از فقط ۳۱ روز اکران سینمایی) را نیز روی سرویس استریمینگش منتشر کرد. حالا لایت‌یر نه‌تنها زمانی در سینماها اکران می‌شود که مردم به تماشای بسیار ارزان‌قیمت‌ترِ فیلم‌های پیکسار در خانه عادت کرده‌اند، بلکه استقبالِ بی‌رمقِ منتقدان از آن به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های پیکسار به این معنا است که مخاطبان شور و اشتیاقِ لازم برای هرچه زودتر دیدنِ آن در سینما را هم ندارند. قابل‌ذکر است که ردپای لایت‌یر در شبکه‌های اجتماعی با اختلاف بسیار زیادی کمتر از داستان اسباب‌بازی ۴ بوده است؛ مجموعِ کسانی که محتواهای لایت‌یر را در سراسرِ شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده‌اند ۳۹۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است که عدد بسیار پایین‌تری در مقایسه با آمارِ ۷۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری داستان اسباب‌بازی ۴ است. درواقع، آمارِ لایت‌یر در این زمینه ۱۲ درصد کمتر از سونیکِ خارپشت ۲ است.

تام کروز در کابین خلبانی یک جت جنگنده فیلم تاپ گان ماوریک

اما از لایت‌یر که بگذریم، در رده‌ی سوم جدول به تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)، محصول پارامونت برمی‌خوریم که پس از تجربه‌ی فقط و فقط ۲۰ درصد اُفت فروش در چهارمین آخرهفته‌اش، ۴۴ میلیون دلارِ تازه کسب کرد و به مجموعِ ۲۵ روزه‌ی ۴۷۳ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی رسید. حالا تاپ گان ۲ حتی با احتساب نرخ تورم هم پُرفروش‌ترین فیلمِ کارنامه‌ی تام کروز در گیشه‌ی خانگی حساب می‌شود. همچنین، درآمدِ ۴۴ میلیون دلاری این فیلم در چهارمین آخرهفته‌اش، آن را بالاتر از بلک‌پنتر (۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) و جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) و تنها پشت سرِ آواتارِ جیمز کامرون (۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) در رده‌ی دوم بزرگ‌ترین آخرهفته‌ی چهارمِ تاریخِ باکس آفیس جای می‌دهد. تاپ گان ۲ با غلبه بر دکتر استرنج ۲ (۴۰۵ میلیون دلار)، پُرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۲ در گیشه‌ی خانگی به شمار می‌آید. گرچه افتتاحیه‌ی تاپ گان ۲ ۳۲ درصد کمتر از دکتر استرنج ۲ بود، اما این فیلم در دهمین روزِ اکرانشان از فیلم ابرقهرمانیِ سم ریمی پیشی گرفت.

تاپ گان ۲ درصورت حفظ استقامت خارق‌العاده‌ی فعلی‌اش شانس رسیدن به درآمدِ ۶۵۹ میلیون دلاری تایتانیک را دارد

این موضوع درباره‌ی بتمنِ مت ریوز (سومین فیلم برتر باکس آفیس ۲۰۲۲) هم صدق می‌کند. گرچه افتتاحیه‌ی فیلمِ تام کروز ۵ درصد کمتر از بتمن بود، اما در چهارمین روز اکرانش از میزان پولی که بتمن در چهار روز اول اکرانش کسب کرده بود، سبقت گرفت. تاپ گان ۲ با غلبه بر اسکای‌فال (۳۰۳ میلیون دلار)، تک‌تیراندازِ آمریکایی (۳۵۰ میلیون دلار) و سریع و خشن ۷ (۳۵۳ میلیون دلار) رسما پُرفروش‌ترین فیلم اکشنِ غیرفانتزیِ تاریخ باکس آفیسِ خانگی حساب می‌شود و از زمانِ مأموریت غیرممکن ۲ (۲۱۵ میلیون دلار خانگی / ۵۴۵ میلیون دلار جهانی) در سال ۲۰۰۰ تاکنون، نخستین فیلم اکشنِ غیرفانتزی‌ای است که صدر جدولِ باکس آفیس تابستان را تصاحب کرده است. تاپ گان ۲ اما ۳۹ میلیون دلارِ تازه هم از بازارهای خارجی (فقط ۲۵ درصد اُفت فروش) به‌دست آورد و از مرزِ ۹۰۰ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرد. این فیلم با کمک بازار کره‌جنوبی که از هفته‌ی پیش‌رو در آن‌جا روی پرده خواهد رفت، قطعا یک میلیاردی خواهد شد.

از آنجایی که تایتانیک در آمریکای شمالی توسط پارامونت و در کشورهای خارجی توسط فاکس قرن بیستم پخش شده بود (۶۰۰ میلیون دلار فروش خانگی / یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار فروش جهانی در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸)، پس تاپ گان ۲ از لحاظ فنی پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ استودیوی پارامونت که کُل آن به خودش تعلق دارد، به شمار می‌آید. تاپ گان ۲ نه‌تنها بی‌بروبرگرد پُرفروش‌ترین فیلم تابستان امسال در آمریکای شمالی خواهد بود، بلکه حالا قوی‌ترین مدعی پادشاهی بر گیشه‌ی جهانی هم حساب می‌شود. تنها فیلم‌هایی که می‌توانند به مانعِ آن بدل شوند بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه (نوامبر) و آواتار ۲ (دسامبر) هستند. سوالی که باقی‌ می‌ماند این است: آیا تاپ گان ۲ شانس رسیدن به ۶۵۹ میلیون دلار فروشِ خانگی که آن را بالاتر از تایتانیک به پُرفروش‌ترین فیلمِ تاریخ استودیوی پارامونت بدل می‌کند، دارد؟

تام کروز در نقش ماوریک درکنار جنگنده F/A-18E سوپر هورنت در پوستر فیلم Top Gun: Maverick

اگر این فیلم اُفت فروشِ نُرمالی را از حالا به بعد تجربه کند، تا پایانِ دوره‌ی اکرانش ۵۵۰ میلیون دلار خواهد فروخت. اما نکته این است: عملکردِ این فیلم از روز افتتاحیه‌اش تاکنون اصلا نُرمال نبوده است. بنابراین، اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد، این فیلم در صورتِ تداومِ استقامتِ خارق‌العاده‌‌ی فعلی‌اش پیشی گرفتنش از تایتانیک را خیلی مُحتمل می‌کند. یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند رکوردشکنی‌اش را امکان‌پذیرتر کند این است که از حالا تا زمان اکران مجدد آواتار (بیست و سوم سپتامبر) و بلک آدام (بیست و یکم اُکتبر) بلاک‌باسترهای لایواکشنِ بزرگِ زیادی اکران نخواهند شد. نه‌تنها لایت‌یر به مانعی برای تاپ گان ۲ بدل نشد، بلکه مینیون‌ها: ظهور گرو نیز فارغ از شکست یا موفقیتش جامعه‌ی مخاطبانِ خودش را دارد. فیلم موزیکالِ اِلویس (Elvis) که آخرهفته‌ی پیش‌رو اکران می‌شود ممکن است با استقبالِ بزرگسالانی که تریلرهای آن را پیش از تاپ گان: ماوریک دیده بودند مواجه شود و ثور: عشق و تندر هم در هشتم ژوئیه (۱۷ تیر ۱۴۰۱) روی پرده خواهد رفت.

نُچ (Nope)، فیلم ترسناکِ جدید جوردن پیل در بیست و دوم ژوئیه (۳۱ تیر ۱۴۰۱) اکران می‌شود و پخش قطار گلوله‌ای (Bullet Train)، فیلم جدید برد پیت هم برای ششم اوت (۱۵ مرداد ۱۴۰۱) برنامه‌ریزی شده است. پس، بله آینده‌ی نزدیکِ باکس آفیس حاوی بلاک‌باستر‌های گردن‌کلفتِ زیادی (منهای ثور: عشق و تندر) که به سدِ راه صعود آزادانه‌ی تاپ گان ۲ بدل شوند، نیست. بدین ترتیب، تاپ گان ۲ در بینِ فیلم‌هایی که با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه اکران شده‌اند، در مسیرِ بدل شدن به بااستقامت‌ترین و کم‌اُفت‌ترینِ فیلم تاریخِ باکس آفیس قرار گرفته است. این فیلم به محض اینکه از ۴۷۹ میلیون دلار فروش خانگی عبور کند، به فیلمِ بااستقامت‌تری در مقایسه با جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۹۳۷ میلیون دلار از ۲۴۸ میلیون دلار افتتاحیه) بدل خواهد شد و با کسب ۵۰۵ میلیون دلار فروش خانگی، واندروومن (۴۱۲ میلیون دلار از ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار افتتاحیه) را در این زمینه پشت‌سر خواهد گذاشت و درنهایت با رسیدن به ۵۱۷ میلیون دلار به فیلم با استقامت‌تری در مقایسه با شرک ۲ (۴۴۱ میلیون دلار از ۱۰۸ میلیون دلار افتتاحیه) بدل خواهد شد.

نعره تی رکس در فیلم دنیای ژوراسیک قلمرو

رده‌ی نخستِ جدول برای دومین هفته‌ی متوالی به دنیای ژوراسیک: قلمرو (Jurassic World: Dominion) تعلق دارد که ۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلارِ تازه در دومین آخرهفته‌اش کسب کرد. گرچه اُفت فروش ۶۰ درصدی این فیلم عالی نیست، اما به اندازه‌ی کافی به اُفت فروشِ ۵۸ درصدی دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط‌کرده (۶۰ میلیون دلار در دومین آخرهفته‌اش پس از افتتاحیه‌ی ۱۴۸ میلیونی‌اش در سال ۲۰۱۸) نزدیک است. در نتیجه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دنیای ژوراسیک ۳ در طول چند هفته‌ی آینده استقامتی شبیه به پادشاهی سقوط‌کرده خواهد داشت. محصولِ دایناسوریِ یونیورسال که با ۱۸۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۲۵۹ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی کسب کرده و در صورتی که عملکردی شبیه به پادشاهی سقوط‌کرده (۲/۸ برابرِ افتتاحیه‌اش) داشته باشد، درآمدِ نهایی ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود.

گرچه در حال حاضر تاپ گان: ماوریک در کانونِ توجه قرار دارد، اما دنیای ژوراسیک ۳ هم زندگی مسالمت‌آمیزی را در کنارش تجربه می‌کند. شاید منتقدان این فیلم را دوست نداشته باشند، اما این‌طور که به نظر می‌رسد عموم مخاطبان مشکلی با نقاط ضعفش نداشته‌اند. از لحاظ تجاری بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوتِ سری دنیای ژوراسیک این است که این فیلم‌ها درست مثل ترنسفورمرهای مایکل بِـی فراهم‌کننده‌ی عناصرِ منحصربه‌فردی هستند که نمونه‌شان در هیچ مجموعه‌ی دیگری یافت نمی‌شود. فیلم‌های ژوراسیک نه درباره‌ی ابرقهرمانان، جادوگرانِ فضایی یا ارتش‌های تک‌نفره (جیمز باند، جان ویک، جان تورتو، جیسون بورن یا ایتن هانت)، بلکه درباره‌ی گرفتار شدنِ آدم‌های عادی در موقعیت‌های خارق‌العاده هستند. در هیچ مجموعه‌ی دیگری نمی‌توان جنگ دایناسورها یا بلعیدن شدنِ انسان‌ها توسط این جانوران ماقبل‌تاریخی را پیدا کرد و همین برتری این مجموعه را فارغ از کیفیتِ فیلمسازی‌اش به یک گزینه‌ی بی‌رقیب در نگاهِ عموم سینماروها بدل کرده است.

دنیای ژوراسیک: قلمرو ۲۴ میلیون دلارِ تازه هم در دومین آخرهفته‌ی نمایشش در بازار چین به‌دست آورد و مجموعِ درآمدش در این کشور را به ۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رساند. گرچه این فیلم به درآمدِ نهایی خیلی کمتری (حدود ۱۲۰ میلیون دلار) در مقایسه با دنیای ژوراسیک (۲۳۰ میلیون دلار) و پادشاهی سقوط‌کرده (۲۶۵ میلیون دلار) دست خواهد یافت، اما این رقم هرچه نباشد باز در مقایسه با اکثرِ رقبایش که در چین اکران نشده‌اند بهتر است. این فیلم با حدودا ۲۵۰ میلیون دلاری که در گیشه‌ی خانگی فروخته است، پارک ژوراسیک ۳ (۱۸۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ / ۲۹۲ میلیون دلار با احتساب نرخ تورم) و پارک ژوراسیک ۲ (۲۲۹ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ / ۴۵۶ میلیون دلار به نرخ امروز) را پشت سر گذاشته است و بدون احتساب نرخ تورم چهارمین فیلم برترِ این مجموعه در گیشه‌ی خانگی حساب می‌شود. دنیای ژوراسیک ۳ تاکنون ۶۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سراسر دنیا فروخته است.

دکتر استرنج مشغول انجام طلسم در فیلم دکتر استرنج ۲

در رده‌ی چهارم جدول به دکتر استرنج در مولتی‌ورسِ جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) برمی‌خوریم که ۴ و نیم میلیون دلارِ تازه در هفتمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموعِ خانگی ۴۰۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسید؛ رقمی که ساخته‌ی سم ریمی را به‌زودی جلوتر از کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۴۰۸ میلیون دلار) و مرد آهنی ۳ (۴۰۹ میلیون دلار)، در رده‌ی هشتمِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول در گیشه‌ی خانگی جای می‌دهد. این فیلم که تاکنون ۹۵۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است، در صورت اکران در بازار چین، روسیه و اوکراین می‌توانست به مجموعی در حد و اندازه‌ی فیلم‌های نام‌بُرده (یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ و یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳) دست پیدا کند. پس، هرگونه حرف درباره‌ی عملکرد ضعیف‌تر از انتظاراتِ دکتر استرنج ۲ صحت ندارد. دکتر استرنج ۲ پُرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۲ در گیشه‌ی جهانی است و پشت سر مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، دومین فیلم برتر دورانِ کرونا حساب می‌شود. رده‌ی هفتم جدول در اختیارِ همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره (Everything Everywhere All at Once)، کمدیِ علمی‌تخیلیِ استودیوی A24 است که با کسب ۹۵۹ هزار دلارِ تازه در سیزدهمین هفته‌ی اکرانش به مجموعِ خانگیِ شگفت‌انگیزِ ۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسید. این فیلم با ۸۴ میلیون و ۲۸۸ هزار دلاری که در دنیا فروخته، بالاتر از موروثی (۸۱ میلیون دلار)، پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ این استودیو در گیشه‌ی جهانی حساب می‌شود. یکی دیگر از دستاوردهای قابل‌توجه‌ی همه‌چیز همه‌جا به‌یک‌باره این است که این فیلم درحالی به مدتِ ۱۲ آخرهفته در بینِ ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس باقی مانده است که هیچ‌وقت جایگاهش از رده‌ی چهارم بالاتر نرفته است.

مقالات مرتبط

      • چرا موفقیت بتمن در نوع خودش استثنایی است؟
      • سریع و خشن چگونه به بزرگ‌ترین مجموعه اورجینال سینما تبدیل شد؟
      • پر‌فروش‌ترین فیلم‌های هیولایی باکس آفیس

مجموع درآمدِ کُل فیلم‌های آخرهفته‌ی اخیر حدود ۱۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود که ۲۴ درصد کمتر از مجموع درآمدِ آخرهفته‌ی گذشته (۲۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که دنیای ژوراسیک ۳ با کسب ۱۴۵ میلیون دلار صدرنشین جدول شد. درآمد این آخرهفته اما ۲/۸ برابرِ آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۲۱ (۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که یک مکان ساکت ۲ با کسب ۱۲ میلیون دلار برای دومین هفته‌ی متوالی صدرنشین جدول بود. همچنین، درآمد این آخرهفته ۱۹ درصد بهتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹ (۱۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزر دلار) است؛ آخرهفته‌ای که مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی با کسب ۳۰ میلیون دلار صدرنشین جدول بود. مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ ۲۰۲۲ از ابتدای سال تا این لحظه ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار برآورد شده است؛ این رقم ۳/۸۳ برابرِ مجموع درآمد باکس آفیسِ ۲۰۲۱ (۸۶۶ میلیون دلار) و ۳۵ درصد درصد کمتر از مجموع درآمد سال ۲۰۱۹ (۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار) در مدتِ مشابه است. تا این لحظه پُردرآمدترین استودیوهای فیلمسازیِ سال ۲۰۲۲ در گیشه‌ی آمریکای شمالی به ترتیب عبارت‌اند از: پارامونت (۹۰۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، یونیورسال (۵۰۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، سونی (۴۸۶ میلیون دلار)، برادران وارنر (۴۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) و دیزنی (۴۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار).

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۱۷ تا ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲)

ردیف نام فیلم درآمد آخرهفته مجموع آمریکای شمالی تعداد هفته
۱

Jurassic World Dominion

۵۸ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار ۲۴۹ میلیون و ۷۹۶ هزار دلار ۲
۲

Lightyear

۵۱ میلیون دلار ۵۱ میلیون دلار ۱
۳

Top Gun: Maverick

۴۴ میلیون دلار ۴۶۶ میلیون دلار ۴
۴

Doctor Strange in the Multiverse of Madness

۴ میلیون و ۲۰۰ هزر دلار ۴۰۵ میلیون دلار ۷
۵ The Bob’s Burgers Movie یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار ۲۹ میلیون و ۷۶۲ هزار دلار ۴
۶ The Bad Guys ۹۸۰ هزار دلار ۹۴ میلیون و ۲۳۹ هزار دلار ۹
۷ Everything Everywhere All at Once ۹۵۹ هزار دلار ۶۴ میلیون و ۹۲۰ هزار دلار ۱۳
۸

Downton Abbey: A New Era

۸۳۰ هزار دلار ۴۲ میلیون و ۱۹۶ هزار دلار ۵
۹

Sonic the Hedgehog 2

۲۲۸ هزار دلار ۱۹۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار ۱۱
۱۰

Brian and Charles

۱۹۸ هزار دلار ۱۹۸ هزار دلار ۱

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا