بازی

گزارش باکس آفیس: آواتار ۲ به دومین فیلم پرفروش ۲۰۲۲ بدل شد

گزارش باکس آفیس: آواتار ۲ به دومین فیلم پرفروش ۲۰۲۲ بدل شد

گزارش باکس آفیسِ آخرهفته‌ی اخیر را که مصادف با پایانِ سال ۲۰۲۲ میلادی بود با این نکته شروع می‌کنیم: ۲۰۲۲ سالِ فوق‌العاده‌ای برای گیشه نبود. مجموعِ درآمدِ باکس آفیسِ آمریکای شمالی در سالِ گذشته ۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار است که نه‌تنها با اختلاف بدتر از مجموع درآمدِ باکس آفیسِ ۲۰۱۹ (۱۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار) است، بلکه با استانداردهای پیش از دورانِ کرونا نیز بدترین سالِ گیشه از سال ۱۹۹۹ تاکنون به شمار می‌آید. گرچه درآمدِ باکس آفیس ۲۰۲۲ شصت و چهار درصد بهتر از درآمدِ باکس آفیس ۲۰۲۱ (۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار) بود، اما سال ۲۰۲۱ تا پیش از بازگشایی سینماها از اوایلِ ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۰) که میزبانِ یک مکان ساکت ۲ و کروئلا بود، سالِ کساد و شکست‌خورده‌ای حساب می‌شد. بنابراین برای رقابتِ عادلانه‌تر باید باکس آفیس ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را براساس مجموع درآمدشان در بین ماه‌های ژوئن تا دسامبر مقایسه کنیم: در این صورت، مجموع درآمدِ باکس آفیس سال ۲۰۲۲ در طولِ هفت ماهِ پایانی‌اش ۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار است که رشدِ ناچیزی در مقایسه با درآمدِ ۲۰۲۱ در طولِ هفت ماهِ پایانی‌اش (۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار) به شمار می‌آید.

درواقع باکس آفیس ۲۰۲۲ اکثرِ این رشد را مدیونِ تابستانِ قوی‌اش است. از همین رو، اگر این دو سال را براساس مجموع درآمدشان در طولِ چهار ماهِ پایانی‌شان مقایسه کنیم، باکس آفیس ۲۰۲۲ از باکس آفیس ۲۰۲۱ عقب می‌اُفتد: مجموع درآمدِ گیشه‌ی ۲۰۲۲ در طولِ ماه‌های سپتامبر تا دسامبر ۲ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار است که کمتر از مجموع درآمدِ ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلاریِ باکس آفیسِ ۲۰۲۱ در مدتِ مشابه است. فعلا فقط می‌توانیم اُمیدوار باشیم که شرایط گیشه در طولِ سال ۲۰۲۳ بهبود پیدا کند، اما حداقل خبر خوب است که باکس آفیسِ ۲۰۲۲ با دستاوردی نسبتا درخشان به سرانجام رسید. مجموع درآمدِ باکس آفیس در آخرهفته‌ی سه‌روزه‌ی اخیر (از سی‌اُم دسامبر تا یکم ژانویه) ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده است که نه‌تنها بهتر از درآمدِ ۹۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاریِ آخرهفته‌ی گذشته است، بلکه تقریبا با درآمد ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاریِ آخرینِ آخرهفته‌ی سال گذشته (سی‌ و یکم دسامبر تا دوم ژانویه) نیز برابر است. گرچه این رقم هنوز با استانداردهای پیش از دورانِ کرونا فاصله دارد (آخرین آخرهفته‌ی سالِ ۲۰۱۹ به ۱۹۷ میلیون دلار دست یافت)، اما دلیلِ اصلی‌اش این است که اکنون فیلم‌های کمتری پیش‌برنده‌ی باکس آفیس هستند (۸۰ درصدِ کُل درآمدِ این آخرهفته به دو فیلم اولِ جدول تعلق دارد). با همه‌ی اینها، عملکردِ قدرتمندِ فردیِ فیلم‌ها در آغازِ سال جدید اُمیدوارکننده است.

یکی از این فیلم‌ها که به‌تنهایی دارد باکس آفیس را زنده نگه می‌دارد، آواتار: راهِ آب ( Avatar: The Way of Water)، دنباله‌ی علمی‌تخیلی/فانتزیِ جیمز کامرون است. این فیلم در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش ۱۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخت که ۳۷مین افتتاحیه‌ی برترِ تاریخ باکس آفیس حساب می‌شد؛ سپس این فیلم با تجربه‌ی ۵۳ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد که ۳۰مین درآمدِ برتر در بینِ دومین آخرهفته‌های تاریخِ باکس آفیس به شمار می‌آید. اما اکنون محصولِ استودیوهای دیزنی/قرن‌‌بیستم در سومین آخرهفته‌اش با تجربه‌ی ۲ درصد رشدِ فروش، ۶۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کسب کرد. گرچه درآمدِ آواتار ۲ در دومین آخرهفته‌اش (۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) کمتر از درآمدِ قسمت اول آواتار (۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) بود، اما درآمدِ این فیلم در سومین آخرهفته‌اش چهارمین درآمدِ برتر تاریخ آخرهفته‌های سوم حساب می‌شود؛ سه فیلم برتر تاریخ آخرهفته‌های سوم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، قسمت اول آواتار (۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) و بلک‌پنتر (۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) هستند.

ماجراجویی شخصیت‌های اصلی فیلم Avatar: The Way of Water در سیاره پاندورا

آواتار ۲ در جریانِ ۱۷ روزی که از اکرانش گذشته، ۴۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است که ۲/۶۷ برابرِ درآمدِ تایتانیک در مدت مشابه (۱۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در سال ۱۹۹۷) است و ۱۹ درصد بهتر از درآمد قسمت اول آواتار در مدت مشابه (۳۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) حساب می‌شود. همچنین، درآمدِ ۱۷ روزه‌ی آواتار ۲ در مقایسه با دیگر فیلم‌های ۲۰۲۲ نیز ۶ درصد بهتر از تاپ گان: ماوریک (۳۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، ۱۴ درصد بهتر از بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه (۳۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار)، ۲۲ درصد بهتر از دکتر استرنج در مولتی‌ورسِ جنون (۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، ۳۹ درصد بهتر از دنیای ژوراسیک: قلمرو (۳۰۳ میلیون دلار)، ۴۰ درصد بهتر از بتمنِ مت ریوز (۳۰۰ میلیون دلار) و ۵۲ درصد بهتر از ثور: عشق و تندر (۲۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) است. با این وجود، درآمدِ ۱۷ روزه‌ی آواتار ۲ در مقایسه با پُرفروش‌ترین فیلم‌های ماه دسامبر در دهه‌ی گذشته ۴۳ درصد کمتر از جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۷۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، ۳۱ درصد کمتر از مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۶۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، ۱۸ درصد کمتر از جنگ ستارگان: آخرین جدای (۵۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، ۶ درصد کمتر از جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر (۴۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و یک درصد هم کمتر از روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان (۴۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) است.

آواتار ۲ در جریانِ ۱۷ روزی که از اکرانش گذشته، ۴۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است که ۱۹ درصد بهتر از درآمد قسمت اول آواتار در مدت مشابه (۳۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است

قابل‌ذکر است که آواتار ۲ پس از بلک‌پنتر ۲ (۴۳۷ میلیون دلار) و دکتر استرنج ۲ (۴۱۱ میلیون دلار)، سومین فیلمِ ۴۰۰ میلیون دلاری دیزنی در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌آید. همچنین، آواتار ۲ تاکنون ۹۵۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در خارج از آمریکای شمالی فروخته است و در مجموع به یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافته است؛ پُرفروش‌ترین بازارهای خارجی آواتار ۲ به ترتیب عبارت‌اند از: چین (۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، فرانسه (۹۵ میلیون دلار)، کره‌جنوبی (۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، آلمان (۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، بریتانیا (۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار)، هند (۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، مکزیک (۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، استرالیا (۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، ایتالیا (۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و اسپانیا (۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار). آواتار ۲ تاکنون ۶۹/۴ درصد از مجموعِ فروش جهانی‌اش را از بازارهای خارجی به‌دست آورده است که درصد کمتری در مقایسه با قسمت اولِ آواتار (۷۲/۷ درصد) حساب می‌شود. درآمدِ ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ دلاری این فیلم در بازار چین ۷۵ درصد از درآمدِ قسمت اول آواتار (۲۰۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) در این کشور را شامل می‌شود. به این ترتیب، آواتار ۲ جدیدترین فیلم هالیوودی است که عملکردش در بازار چین ضعیف‌تر از انتظارات بوده است.

این فیلم در جریانِ آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش در چین فقط ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کسب کرد که خیلی کمتر از پیش‌بینی‌های ۱۲۰ میلیون دلاریِ تحلیلگران بود. درآمدِ ۲۴ دلاریِ این فیلم در روزِ افتتاحیه‌اش تقریبا با درآمدِ روز افتتاحیه‌ی آکوآمن (۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) یکسان بود. با این تفاوت که گرچه فیلم ابرقهرمانیِ جیمز وان درنهایت به ۹۴ میلیون دلار افتتاحیه‌ی سه‌روزه دست یافت، اما درآمد سه‌روزه‌ی فیلم جیمز کامرون فقط دو برابرِ درآمدِ روز افتتاحیه‌اش بود (تازه آن هم به زور و زحمت). آکوآمن درنهایت ۲۹۸ میلیون دلار در بازار چین فروخت؛ رقمی که حالا تکرارِ آن توسط آواتار ۲ نامُحتمل به نظر می‌رسد. آواتار ۲ برای اینکه به یک موفقیتِ فوق‌العاده بدل شود به بازار چین نیاز ندارد (به‌عنوان نمونه به عملکردِ شگفت‌انگیز تاپ گان ۲ بدون چین نگاه کنید)، اما تحلیلگران باتوجه‌به درآمدِ ۵۷ میلیون دلاری اکران مجدد قسمت اول آواتار در چین انتظار داشتند تا دنباله‌اش به درآمدی‌ هم‌تراز با بزرگ‌ترین فیلم‌های وارداتیِ این کشور دست پیدا کند. گرچه تکرارِ درآمدِ انتقام‌جویان: پایان بازی (۶۲۹ میلیون دلار در چین) غیرممکن بود، اما پیش‌بینی رقمی نزدیک به انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۳۵۶ میلیون دلار)، سریع و خشن ۷ (۳۸۰ میلیون دلار) و سریع و خشن ۸ (۳۹۰ میلیون دلار) دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. ناسلامتی قسمت اولِ آواتار درحالی در سال ۲۰۱۹ به درآمدِ رکوردشکنانه‌ی ۲۰۳ میلیون دلار در بازار چین دست یافت که تعداد سینماهای این کشور در این مدت ۱۰ برابر شده است.

جیک سالی در حال سواری گرفتن از یک جانور آبی در فیلم آواتار ۲

در نتیجه، هالیوود در طولِ دهه‌ی گذشته سعی کرده بود تا سهمش از بازار چین را به روش‌های مختلف افزایش بدهد (از انتخاب چین به‌عنوانِ لوکیشن اصلی ترنسفورمرها: عصر انقراض تا بازنویسی سناریوی جنگ جهانی زی برای قهرمانانه‌تر جلوه دادنِ چینی‌ها). اما در طولِ دو سال گذشته با افزایش کیفیت و مقیاسِ بلاک‌باسترهای بومیِ چین و کاهش فیلم‌هایی که مجوزِ اکران در این کشور را به‌دست می‌آورند، هالیوود جایگاهِ گذشته‌اش را در بازارِ سینمایی چین از دست داده است. درحالی منِ نفرت‌انگیز ۳ در سال ۲۰۱۷ به ۱۵۳ میلیون دلار فروش در چین دست پیدا کرد که مینیون‌ها: ظهور گرو در سال ۲۰۲۲ به کسبِ تنها ۳۷ میلیون دلار رضایت داد. درحالی بتمنِ رابرت پتینسون ۲۰ میلیون دلار در چین فروخت که هیچکدام از فیلم‌های ابرقهرمانیِ مارول و سونی از سال ۲۰۱۹ تاکنون در این کشور روی پرده نرفته‌اند. در همین حین، بلاک‌باسترهای چینی مثل هشتصد نفر (۴۶۰ میلیون در سال ۲۰۲۰)، سلام، مامان (۸۳۵ میلیون در سال ۲۰۲۱) و نبرد در دریاچه‌ی چانگ‌جین ۲ (۶۱۰ میلیون دلار) به درآمدهایی برابر با استانداردهای پیش از دورانِ کرونا دست یافته‌اند. از طرف دیگر، امثالِ مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار)، تاپ گان: ماوریک (یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار) و دکتر استرنج ۲ (۹۵۶ میلیون دلار) بدونِ نیاز چین به ایده‌آل‌ترین درآمدِ ممکنشان دست پیدا کرده‌اند.

اگر بلاک‌باسترهای هالیوودی به هر دلیلی دیگر نتوانند روی کسبِ درآمدهای درجه‌یک در بازار چین حساب باز کنند، هالیوود دیگر دلیلی ندارد تا به‌طور ویژه‌ای برای جلب نظرِ سینماروهای این کشور تلاش کند (مخصوصا باتوجه‌به اینکه در این کشور فقط ۲۵ درصد از فروشِ بلیت‌ها به استودیو می‌رسد؛ در مقایسه با سهم ۵۰ درصدیِ استودیوها در خارج از چین). از همین رو، آواتار ۲ آخرین شانسِ بازار چین بود تا به هالیوود ثابت کند که هنوز می‌تواند برای آن‌ها پولساز باشد. درعوض، عملکردِ ضعیف‌تر از انتظاراتِ این فیلم به میخ آخری بدل شد که بر تابوتِ اُمیدواری هالیوود برای بازپس‌گرفتنِ جایگاهِ پُررونقِ سابقش در چین کوبیده شد. تا این لحظه همچنان تاپ گان: ماوریک چه در گیشه‌ی آمریکای شمالی (۷۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار) و چه در گیشه‌ی جهانی (یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار)، پُرفروش‌ترین فیلم باکس آفیسِ ۲۰۲۲ حساب می‌شود. گرچه آواتار ۲ به‌لطفِ اکرانش در بازار چین می‌تواند اکشنِ تام کروز را در گیشه‌ی جهانی پشت سر بگذارد، اما احتمالا از سبقت گرفتن از درآمدِ خانگی تاپ گان ۲ بازخواهد ماند. آواتار ۲ هم‌اکنون دومین فیلمِ باکس آفیس جهانی و پشت‌سر تاپ گان ۲ و بلک‌پنتر ۲ (۴۳۷ میلیون دلار)، سومین فیلم برترِ باکس آفیسِ خانگی است (تا وقتی که این مقاله به‌دست شما برسد، آواتار ۲ از بلک‌پنتر ۲ هم پیشی گرفته است). درآخر ناگفته نماند که درآمدِ ۱۹ روزه‌ی آواتار ۲ از سینماهای آیمکس ۱۵۲ میلیون دلار است که آن را پشت‌سر آواتار، نیرو برمی‌خیزد و پایان بازی در رده‌ی چهارم بزرگ‌ترین درآمدِ آیمکسِ تاریخ جای می‌دهد.

گربه چکمه پوش با شمشیر حمله می‌کند انیمیشن گربه چکمه پوش

اما از آواتار ۲ که بگذریم، در رده‌ی دوم جدول به انیمیشن گربه‌ی چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)، محصولِ استودیوی دریم‌ورکس/یونیورسال برمی‌خوریم که آخرهفته‌ی گذشته به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلارِ افتتاحیه دست یافته بود (کمتر از پیش‌بینی‌های ۱۵ تا ۱۷ میلیون دلاری تحلیلگران). این فیلم در دومین آخرهفته‌ی اکرانش با تجربه‌ی ۳۱ درصد رشد فروش، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد. درآمدِ ۱۲ روزه‌ی این فیلم ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است که ۲۴ درصد کمتر از درآمدِ ۱۲ روزه‌ی قسمت اول گربه‌ی چکمه‌پوش (۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار)، ۳۶ درصد کمتر از لایت‌یر (۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) و ۲۳ درصد بهتر از اَبرحیواناتِ لیگِ دی‌سی (۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار) است. همچنین، درآمدِ ۱۲ روزه‌ی آخرین آرزو در مقایسه با دیگر انیمیشن‌های ماهِ دسامبر در چند سال اخیر ۵ درصد کمتر از آلوین و سمورچه‌ها ۳ (۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۱)، ۲۴ درصد بهتر از آلوین و سمورچه‌ها ۴ (۴۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵)، ۲۷ درصد بهتر از جاسوسان در لباس مُبدل (۴۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹)، ۱۸ درصد کمتر از مرد عنکبوتی: به درونِ دنیای عنکبوتی (۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۸) و ۳۳ درصد کمتر از آواز ۲ (۹۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۱) است.

همچنین، درآمدِ ۱۲ روزه‌ی آخرین آرزو در مقایسه با دنباله‌های مجموعه‌ی شرک/گربه‌ی چکمه‌پوش هم ۷۴ درصد کمتر از شرک ۲ (۲۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، ۷۲ درصد کمتر از شرک ۳ (۲۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، ۶۰ درصد کمتر از شرک ۴ (۱۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) و ۲۴ درصد هم کمتر از قسمت اول گربه‌ی چکمه‌پوش (۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) است. گربه‌ی چکمه‌پوش ۲ تاکنون ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از اکران در ۷۱ بازارِ خارجی به‌دست آورده است و مجموعا ۱۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سراسر دنیا فروخته است. این فیلم ۵۳ درصد از درآمدِ جهانی‌اش را از بازارهای خارجی به‌دست آورده که درصد بسیار کمتری در مقایسه با آمار قسمت اول (۷۳ درصد) است. قسمت اول گربه‌ی چکمه‌پوش ۴۰۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی و ۵۵۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در دنیا فروخت. به نظر نمی‌رسد که آخرین آرزو بتواند حتی نیمی از این ارقام را تکرار کند.

رده‌ی سوم جدول اما به بلک‌پنتر: واکاندا برای همیشه (Black Panther: Wakanda Forever) تعلق دارد که با تجربه‌ی ۳۸ درصد رشد فروش در هشتمین آخرهفته‌اش، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرد. واکاندا برای همیشه تاکنون سیزدهمین افتتاحیه‌ی برتر تاریخ (۱۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، ۲۲مین آخرهفته‌ی دومِ برتر تاریخ (۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار) و ۱۳مین آخرهفته‌ی سومِ برتر تاریخ (۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) را تجربه کرده است. این فیلم در چهارمین آخرهفته‌اش به رده‌ی ۸۰اُم بهترین آخرهفته‌های چهارمِ تاریخ سقوط کرد (۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) و در پنجمین آخرهفته‌اش هم در رده‌ی ۹۲اُم بهترین آخرهفته‌های پنجمِ تاریخ جای گرفت. درآمدِ این فیلم در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش ۱۰ درصد کمتر از قسمت اول، در دومین آخرهفته‌اش ۴۰ درصد کمتر، در سومین آخرهفته‌اش ۳۱ درصد کمتر، در چهارمین آخرهفته‌اش ۵۷ درصد کمتر، در پنجمین آخرهفته‌اش ۵۸ درصد کمتر، در ششمین آخرهفته‌اش ۶۸ درصد کمتر، در هفتمین آخرهفته‌اش ۶۹ درصد کمتر و حالا در هشتمین آخرهفته‌اش هم ۴۴ درصد کمترِ از قسمت اول بوده است. بلک‌پنتر ۲ تاکنون ۴۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در گیشه‌ی خانگی، ۳۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در بازارهای خارجی و مجموعا ۸۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در دنیا فروخته است. این فیلم پشت‌سرِ تاپ گان ۲، آواتار ۲، دنیای ژوراسیک ۳، دکتر استرنج ۲ و مینیون‌ها: ظهور گرو ششمین فیلم برترِ باکس آفیسِ جهانی در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

نیمور با یک نیزه در دست در فیلم Black Panther: Wakanda Forever

در رده‌ی پنجم جدول به فیلم کمدی/درامِ بابلیون (Babylon)، ساخته‌ی دیمین شزل و با بازی مارگو رابی و برد پیت برمی‌خوریم که با کسب ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در آخرهفته‌ی گذشته، افتتاحیه‌ی افتضاحی را تجربه کرد. این فیلم که شرح وقایع ظهور و افول چندین شخصیت در طول دوران تحول هالیوود از فیلم‌های صامت به فیلم‌های صدادار در اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰ را به تصویر می‌کشد، با تجربه‌ی ۲۴ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کسب کرد. گرچه این اُفت فروش باتوجه‌به آخرهفته‌ی تحویل سال نو بدون‌شک شدیدتر از آن چیزی است که باید می‌بود، اما با این وجود آمار بهتری در مقایسه با اُفت فروش فیلم آمستردامِ دیوید اُ. راسل (۵۷ درصد در اُکتبر ۲۰۲۲)، مرگ روی نیل (۴۹ درصد اُفت در فوریه ۲۰۲۲) و نخستین انسانِ دیمین شزل (۴۸ درصد اُفت فروش در سال ۲۰۱۸) حساب می‌شود (داستان دوتای اول مثل بابیلون در دهه‌ی ۲۰ اتفاق می‌اُفتند). محصول استودیوی پارامونت تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۳۹ هزار دلار در آمریکای شمالی فروخته است. این فیلم که با ۸۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، نه‌تنها با واکنشِ سرد منتقدان مواجه شده است (امتیاز راتن‌تومیتوزش ۵۶ است)، بلکه میانگین امتیازِ بسیار ضعیف C مثبت را از تماشاگرانش دریافت کرده است. طبق نظرسنجی‌ فقط ۴۷ درصد از تماشاگرانِ این فیلم تماشای آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنند. ناگفته نماند که طولِ ۳ ساعت و ۸ دقیقه‌ای‌اش هم به قوز بالای قور بدل شده است.

گرچه اکران این فیلم در کشورهای خارجی از اواسط ژانویه آغاز نمی‌شود، اما از آنجایی که این فیلم برای سوددهی باید حدود ۲۵۰ میلیون دلار بفروشد، تصورِ اینکه بازارهای خارجی کمبودهایش در آمریکای شمالی را جبران کنند، سخت است. چون بابیلون در خوش‌بینانه‌ترین حالتِ ممکن ۲۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی خواهد فروخت. در نتیجه، کسبِ ۲۳۰ میلیون دلار باقی‌مانده برعهده‌ی بازارهای خارجی خواهد بود؛ به بیان دیگر، یک مأموریت غیرممکن. با این وجود، وضعیتِ بابیلون کاملا سیاه نیست. نه‌تنها نخستین انسان، ساخته‌ی خود دیمین شزل، ۵۷ درصد از فروشِ جهانیِ ۱۰۵ میلیون دلاری‌اش را از خارج از آمریکای شمالی به‌دست آورد، بلکه فیلم تاریخیِ ۶۰ میلیون دلاریِ خیابانِ کابوسِ گیرمو دل‌تورو هم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در خانه و ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در دنیا فروخت. پس گرچه شکست بابیلون اجتناب‌ناپذیر است، اما محبوبیت بیشتر این نوع فیلم‌ها در بازارهای خارجی می‌تواند از شدتش بکاهد. درنهایت، پارامونت تصور می‌کرد که بابیلون می‌تواند به حلولِ دوباره‌ی گرگ وال‌استریت یا روزی روزگاری در هالیوود بدل شود. اما غافل از اینکه این فیلم منهای نقدهای اکثرِ منفی‌اش، فاقدِ لئوناردو دی‌کاپریو (یکی از انگشت‌شمار سوپراستارهای واقعیِ باقی‌مانده در عصر مرگِ سوپراستارها) و کوئنتین تارانتینو (یکی از فیلمسازانِ صاحب‌‌نامی که درکنار کریس نولان و جوردن پیل یکی از انگشت‌شمار نام‌هایی است که می‌تواند مردم را برای دیدنِ فیلم‌های اورجینال به سینماها بکشاند) بود.

مجموع درآمدِ کُلِ فیلم‌های آخرهفته‌ی اخیر حدود ۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود که ۴ درصد بهتر از مجموع درآمد آخرهفته‌ی گذشته (۹۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که آواتار ۲ با کسب ۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای دومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین بود. این رقم اما ۳۱ درصد کمتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۲۱ (۱۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست با کسب ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای دومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین جدول بود. همچنین، درآمد آخرهفته‌ی اخیر ۵۰ درصد کمتر از آخرهفته‌ی مشابه در سال ۲۰۱۹ (۱۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) است؛ آخرهفته‌ای که جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر با کسب ۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای دومین آخرهفته‌ی متوالی صدرنشین جدول بود. باکس آفیسِ ۲۰۲۲ به مجموع ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار درآمدِ نهایی دست یافت که ۶۶ درصد بهتر از سال ۲۰۲۱ (۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار) و ۳۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ (۱۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار) است. پُردرآمدترین استودیوهای فیلمسازیِ سال ۲۰۲۲ در گیشه‌ی آمریکای شمالی به ترتیب عبارت‌اند از: یونیورسال (یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار)، دیزنی (یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار)، پارامونت (یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار)، برادران وارنر (۹۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، سونی (۸۶۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار) و درنهایت استودیوی قرن بیستم که به دیزنی تعلق دارد (۵۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار).

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (سی‌اُم دسامبر ۲۰۲۲ تا یکم ژانویه‌ی ۲۰۲۳)

ردیف نام فیلم درآمد آخرهفته مجموع آمریکای شمالی تعداد هفته
۱

Avatar: The Way of Water

۶۳ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ۴۲۱ میلیون و ۵۶۱ هزار دلار ۳
۲

Puss in Boots: The Last Wish

۱۶ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار ۶۰ میلیون و ۷۱۷ هزار دلار ۲
۳

Black Panther: Wakanda Forever

۴ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار ۴۳۷ میلیون و ۹۷۵ هزار دلار ۸
۴

Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody

۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار ۲
۵ Babylon ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار ۱۰ میلیون و ۱۳۹ هزار دلار ۲
۶ Violent Night ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار ۴۷ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار ۵
۷ The Whale یک میلیون و ۳۳۰ هزار دلار ۵ میلیون و ۷۷۷ هزار دلار ۴
۸

The Fabelmans

یک میلیون و ۱۴۰ هزار دلار ۱۲ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار ۸
۹

The Menu

یک میلیون و ۷۰ دلار ۱۲ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار ۷
۱۰

Strange World

۵۳۸ هزار دلار ۳۷ میلیون دلار ۶

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا