نرم افزار - سخت افزار

کامپیوتر کوچک چیست و چه مزایایی برای ادارات و سازمان ها دارد؟

کامپیوتر کوچک چیست و چه مزایایی برای ادارات و سازمان ها دارد؟

—————- رپرتاژ آگهی —————–

امروزه تکنولوژی راه حل‌های جدیدی را در زمینه‌های مختلف از جمله محصولات کامپیوتری ارائه داده است. محاسبات سریع‌تر، محصولات ظریف‌تر و ساختار مجهزتر از جمله ویژگی‌های پیشرفت علم و فناوری حال حاضر است.
یکی از مواردی که عملکرد کامپیوترها و کیس‌های سنتی را به شدت و به طور قابل محسوس پایین می‌آورد ابعاد بزرگ و دست و پاگیر بودن آن‌ها در فضاهای محدود است، که استفاده از یک کامپیوتر کوچک به طور قطع می‌تواند این محدودیت را کاهش دهد. هرچند استفاده از کامپیوتر کوچک علاوه بر کوچک بودن و زیبایی بخشیدن به محیط و جلوگیری از شلوغی میز کار، دارای مزیت‌های بسیار زیادی است، که در ادامه به معرفی و بررسی مزایای کامپیوترهای کوچک می‌پردازیم.
 

کامپیوتر کوچک چیست؟

کامپیوتر کوچک یا مینی پی سی (MiniPC) یک سخت افزار کامل  از یک کیس است ولی در ابعاد بسیار کوچک با ترکیب قدرت، کارایی و هماهنگی متناسب با راندمان بالاست.
بیشتر مینی پی سی ها بدون فن (Fanless) هستند و از تکنولوژی‌های جدیدتر مثل هیت سینک و هیت پایپ برای خنک کردن دمای داخلی دستگاه استفاده می‌کنند. عدم استفاده از فن و قطعات متحرک دیگر نظیر هارد دیسک‌ها در مینی پی سی باعث افزایش طول عمر آن‌ها (به میزان دو برابر بیشتر از کیس) می‌گردد و در نتیجه خرابی کم‌تری را نیز به همراه خواهند داشت.
همچنین مصرف برق یک مینی پی سی بسیار اندک است و حدود 40 برابر از یک کیس معمولی پایین‌تر است که می‌تواند یکی از نقاط قوت جایگزینی مینی پی سی‌ها به جای کیس‌های معمولی محسوب شود.
اما آیا مزیت‌های یک کامپیوتر کوچک تنها به همین موارد ختم می‌شود؟ در پاسخ باید گفت خیر. برای پاسخ به این سوال دو مفهوم جدید را بررسی می‌کنیم.
 

انواع کامپیوتر کوچک

کامپیوترهای کوچک ولی پرکاربرد براساس نوع کاربری، به دو دسته ی تین کلاینت و زیروکلاینت گروه بندی می شوند:
زیروکلاینت کامپیوتر کوچکی است که برای انجام پردازش‌ها حتماً به یک رایانه مرکزی (سرور) نیاز دارد و به تنهایی قادر به ارائه سرویس به کاربر نیست. درواقع زیروکلاینت برای متصل شدن به کیس مرکزی در شبکه به عنوان یک پایانه محسوب می‌شود اما سیستم عامل و تمامی نرم افزارها روی سرور نصب می‌شوند.
در یک زیروکلاینت حداقل امکانات سخت افزاری برای اتصال به سرور وجود دارد که کاربر توسط آن به سخت افزار و نرم افزار سرور دسترسی پیدا می‌کند. به طور کلی در یک زیروکلاینت هیچ گونه اطلاعاتی سمت کاربر وجود ندارد و کلیه پردازش‌ها سمت سرور انجام می‌شود، پس نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای خرید رم و فضای ذخیره سازی در مواردی که کلاینت‌ها همه از یک نرم افزار مشترک (نظیر سیستم های حسابداری، CRM و …) استفاده می‌کنند، نیست. در نتیجه زیروکلاینت‌ها از نظر هزینه، پشتیبانی، کارایی و سرعت برای ادارات و سازمان‌ها که کلاینت‌ها تحت سیستم مرکزی عمل می‌کنند بسیار ارزشمند هستند.
در کنار مفهوم زیروکلاینت مفهوم دیگری تحت عنوان تین کلاینت وجود دارد. تین کلاینت همچون کیس کامپیوتر دارای رم و حافظه داخلی است. شما می‌توانید سیستم عامل (ویندوز، لینوکس و …) مورد نظر خود را بر روی یک تین کلاینت به راحتی نصب کنید.
 

مزایای مینی پی سی ها برای ادارات و سازمان‌ها

با توجه به مفاهیمی که بیان شد استفاده از تین کلاینت و زیروکلاینت تجربه بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.
 

قیمت پایین و هزینه‌های نصب و راه‌اندازی کم‌تر

با توجه به اینکه زیروکلاینت‌ها تنها با یک سرور سر و کار دارند و همچنین نیازبه رم و هارد ندارند، هزینه راه‌اندازی و خریداری این سخت افزار بسیار پایین است. در واقع با به کارگیری زیروکلاینت‌ها در یک شبکه تنها لازم است که یک سرور قدرتمند و به روز خریداری نمایید و با این کار می‌توانید هزینه‌های مضاف را کم کرده یا تنها هزینه‌های مربوط به سرور را بپردازید.
 

آپدیت و به روزرسانی آسان

یکی از موارد مهم و کاربردی زیروکلاینت به کارگیری آن‌ها برای ساخت یک دسکتاپ مجازی است. با استفاده از یک زیروکلاینت می‌توانید زیرساخت دسکتاپ مجازی یا VDI ایجاد نمایید. به این ترتیب شما نیازی به آپدیت و ارتقای همه سیستم‌های کامپیوتری موجود در محل کار خود نداشته و تنها با ارتقای سرور می‌توانید عملکرد کاری خود را بالا ببرید؛ چرا که در این سخت افزار خبری از سیستم عامل نیست.
 

کامپیوتر کوچک چیست و چه مزایایی برای ادارات و سازمان ها دارد؟

 

پشتیبانی، راه اندازی و مدیریت راحت‌تر

در یک شبکه مبتنی بر زیروکلاینت پرسنل پشتیبانی کننده نیازی نیست برای نصب و ارتقای هر سیستم به صورت مجزا وقت بگذارند بدین ترتیب که به راحتی می‌توانند یک سیستم عامل، یک آفیس، یک آنتی ویروس و … روی سرور نصب کنند و کلیه زیروکلاینت‌ها به آن دسترسی داشته باشند. با این روش حجم کاری پرسنل بسیار کاهش خواهد یافت. به لحاظ سخت‌افزاری نیز چون کانفیگ سخت افزاری قابل‌توجهی در این دستگاه نیست بنابراین نیازی به ارتقا نمی‌باشد.
 

امنیت بالای اطلاعات

امنیت اطلاعات در یک شبکه و جلوگیری از شنود آن‌ها یکی از مباحث مهم برای مدیران شبکه محسوب می‌شود.
مدیران شبکه می‌بایست دائما ورود و خروج اطلاعات و میزان دسترسی‌ها را بررسی کنند که البته امری زمان گیر و گاهاً با خطا مواجه است.
در یک شبکه مبتنی بر زیروکلاینت و سرور اطلاعات تنها در اختیار افراد مجاز قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به این که اطلاعات در خود کلاینت‌ها ذخیره نمی‌شوند، می‌توانید دسترسی افراد را محدودتر کنید تا امکان سرقت اطلاعات به صفر برسد.
 

سرعت بوت بالاتر

با توجه به این که یک زیروکلاینت کلیه منابع و سرویس‌ها و اطلاعات ملزومه را از سرور مرکزی قدرتمند و پرسرعت دریافت می‌کند، به طور قطع کاربر به هنگام روشن کردن سرعت بسیار بالاتری را تجربه می‌کند و تنها کافی است با یک نام کاربری و رمز عبور به سیستم لاگین شود.
 

سرعت و کارایی مناسب

تکنولوژی تین کلاینت‌ها به گونه‌ای است که برای انجام پردازش‌های مرتبط با امور اداری و شرکتی بسیار مناسب هستند. تین کلاینت‌ها دارای سرعت ذخیره سازی بسیار بالایی در مقایسه با کیس می‌باشند. این تکنولوژی در مدل‌های مختلف می‌تواند از حافظه SSD SATA،  SSD M.2، SSD NVMeپشتیبانی کند که همگی نسل جدیدی از سخت افزارهای ذخیره اطلاعات می‌باشند.
همچنین در حافظه‌های SSD سرعت بوت شدن سیستم به‌شدت کاهش یافته و در کسری از ثانیه سیستم بوت خواهد شد و هیچ تأخیری در باز شدن و بارگذاری نرم‌افزارها رخ نمی‌دهد.
 

کامپیوترهای کوچک فاقد هرگونه آلودگی صوتی در محیط

کامپیوترهای کوچک فن ندارند و همچنین دارای هیچگونه قطعه متحرک نیستند بنابراین برای استفاده در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته بسیار مناسب هستند. یک تین کلاینت با استفاده از تکنولوژی SSD تقریبا بدون ایجاد صدا کار می‌کند و سکوت و آرامش محیط کاری و تمرکز کارمندان را در هنگام انجام کار به ارمغان می‌آورد.
 

قابلیت دسترسی راحت‌تر

تین کلاینت‌ها به راحتی از انواع پورت‌ها پشتیبانی می‌کنند و با توجه به این که برای مدیران مطلوب است که یک سیستم بتواند به سادگی به دستگاه‌های جانبی نظیر چاپگر، اسکنر و بارکدخوان متصل شود این تکنولوژی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.
 

راحتی در جابه جایی

بسیاری از کارمندان علاقه دارند مابقی امور کاری خود را در پایان ساعت روز در خارج از محیط کاری یا منزل انجام دهند یک کامپیوتر کوچک با وزن کم (در حد یک کیلوگرم) می‌تواند داخل کیف قرار بگیرد و می‌توان آن را به راحتی جا به جا کرد.
 

ساخت یک آل این وان با کامپیوتر کوچک

با توجه به آن چه گفته شده یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران استفاده حداکثری از فضاهای موجود است. یکی از ویژگی‌های کامپیوتر کوچک امکان قرارگیری کامپیوتر کوچک روی میز و یا اتصال به زیر میز یا پشت مانیتور است.
 

کامپیوتر کوچک چیست و چه مزایایی برای ادارات و سازمان ها دارد؟

کاربران با اتصال کامپیوتر کوچک به پشت مانیتور می‌توانند به راحتی آل این وان مورد نظر خود را به صورت سفارشی سازی شده بسازند و دیگر هیچ گونه نگرانی از بابت گم شدن سیستم خود در رفت و آمدهای مکرر ارباب رجوع نداشته باشند.

پشتیبانی از دو مانیتور به صورت همزمان
یکی از قابلیت های جالب و کاربردی کامپیوترهای کوچک پشتیبانی از دو یا چند مانیتور در برخی از مدل‌هاست. برای کاربرانی که نیاز به گستردگی مانیتور و یا انجام و اجرای یک پروژه به صورت همزمان دارند استفاده از یک کامپیوتر کوچک می‌تواند بهترین گزینه باشد.
برای مثال برنامه نویسان، حسابداران، طراحان و مدیران اجرایی پروژه از جمله طرفداران این قابلیت هستند.
 

جمع بندی

با یک بررسی کلی می‌توان از مباحث قید شده نتیجه گرفت استفاده از کامپیوتر کوچک می‌تواند فشار کاری پرسنل پشتیبانی کننده را به شدت کاهش دهد، استفاده از زیروکلاینت به آپدیت کمتری احتیاج دارد و برای یک شبکه مبتنی بر سرور بسیار مناسب و ایده آل است. همچنین با توجه به هزینه خرید پایین‌تر و سرعت بالاتر می‌تواند فرصت مطلوبی برای افزایش بهره وری خدمات و نیروی انسانی باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید محصولات باکیفیت و متنوعی از زیروکلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها را در وب سایت جامع مینی کامپیوتر به آدرس www.MiniComputer.ir مشاهده و پس از دریافت مشاوره تخصصی رایگان، در کمترین زمان ممکن به همراه گارانتی 18 ماهه معتبر سراسری تحویل بگیرید.
 

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا