فناوری

کشف آسیب‌پذیری بزرگ تلگرام در مک‌اواس/ امکان ضبط مخفیانه صدا و تصویر

کشف آسیب‌پذیری بزرگ تلگرام در مک‌اواس/ امکان ضبط مخفیانه صدا و تصویر

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، آسیب‌پذیری برنامه تلگرام در مک‌اوس در ماه فوریه پیدا و به تلگرام اطلاع‌ داده شده است اما با گذشت حدود دو ماه بدون واکنش ماند تا اینکه دن ریوا تصیمیم گرفت اطلاعات این آسیب‌پذیری را به شکل عمومی منتشر کند.

کشف آسیب‌پذیری بزرگ تلگرام در مک‌اواس/ امکان ضبط مخفیانه صدا و تصویر

در این آسیب‌پذیری به دلیل امکان ادغام یک کتابخانه پویای سوم شخص (Dylib) در تلگرام برنامه‌های محافظتی سیستم عامل که برای محافظت در برابر کدهای مخرب و دستکاری حافظه، و کنترل دسترسی به میکروفون، دوربین و سایر اجزای رایانه طراحی شده‌اند، دور زده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

  • افزایش قابل‌توجه اندازه آیفون ۱۶/ عکس

به این ترتیب برنامه تلگرام به مهاجم اجازه جاسازی یک کتابخانه پویای خارجی را می‌دهد که می‌تواند از امکانات تلگرام در سیستم به نفع خود استفاده کرده و کنترل میکروفن و دوربین کامپیوتر را در دست بگیرد. اگر ابزار LaunchAgent فعال باشد، چنین کتابخانه مخربی می‌تواند پس از راه اندازی مجدد کامپیوتر، خود را راه اندازی کند و نیازی به باز کردن برنامه‌ تلگرام برای فعال شدن آن نیست.

این مشکل به این دلیل به وجود آمد که در مک‌اوس (سیستم عامل اپل برای کامپیوترهایش) الزام قاطعی برای پشتیبانی از Hardened Runtime در برنامه‌ها وجود ندارد، در حالی که در آی‌اواس (سیستم عامل اپل برای آیفون) وجود دارد.

منبع:‌ تک‌نیوزاسپیس

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا