اینترنت

گزارش سالانه نقشه و مسیریاب نشان: رشد 9 میلیونی کاربران طی 3 سال

گزارش سالانه نقشه و مسیریاب نشان: رشد 9 میلیونی کاربران طی 3 سال

نشان در چهارمین سال فعالیت خود به بیش از 10 میلیون کاربر رسیده است که نزدیک به یک میلیون آن‌ها روزانه از این نقشه و مسیریاب استفاده می‌کنند. براساس گزارش منتشر شده از سوی نشان 10 میلیون مشارکت در زمان رانندگی نظیر گزارش پلیس، ترافیک، تصادف و سرعت‌گیر از سوی کاربران آن صورت گرفته است. این گزارش‌ها موجب ارسال 3 میلیارد هشدار به رانندگانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، شده است. همچنین آمارهای نشان حاکی از 12 میلیون مسیریابی روزانه و رشد 190 درصدی جستجو در این پلتفرم به نسبت سال گذشته است.

نشان به بهانه 4 سالگی فعالیت خود و رسیدن به 10 میلیون کاربر، اقدام به انتشار گزارشی از آمارها و داده‌های مهم و جذاب خود طی بازه زمانی یلدای 1399 تا 1400 کرده است. همچنین در بخشی از این گزارش به شیوه‌های کسب درآمد این سرویس مسیریاب بومی و اثر طرح منع تردد شبانه اشاره شده است.

اندکی پس از یلدای 1396 مسیریاب نشان از دل مجموعه راژمان متولد شد. نسخه اولیه این پلتفرم تنها امکان مسیریابی با خودرو را در اختیار کاربرانش قرار می‌داد، اما مزیت مهمی که باعث استقبال از نشان شد، سخن‌گوی فارسی بود که اسم دقیق خیابان‌ها را در زمان رانندگی بیان می‌کرد. نشان در کمتر از یک سال موفق به جذب یک میلیون کاربر شد و اکنون این رقم، 10 برابر شده است. همچنین تعداد کاربر فعال روزانه نقشه و مسیریاب نشان از مرز یک میلیون عبور کرده است.

براساس تحقیقات میدانی انجام شده توسط تیم نشان، 68 درصد از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران از این نقشه و مسیریاب استفاده می‌کنند.

گزارش مسیریاب نشان

مسیریابی براساس وضعیت آنلاین ترافیک، پرکاربردترین سرویس نشان به شمار می‌رود. این سرویس با کمک جامعه بزرگ کاربران نشان در تکمیل داده‌های ترافیکی و گزارش پلیس و تصادفات در کنار بهبود الگوریتم‌های تخمین و پیش‌بینی ترافیک باعث استقبال مخاطبان از این سرویس شده است.

آنطور که در گزارش نشان آمده است، روزانه بیش از 12 میلیون مسیریابی و 2.1 میلیون جستجو روزانه در این پلتفرم صورت می‌گیرد. همچنین کاربران نشان روزانه 42 میلیون کیلومتر را با استفاده از این نقشه و مسیریاب طی کرده‌اند، مسیری که 109 برابر فاصله زمین تا ماه است.

آمارهای این مجموعه از پرتکرارترین مقاصدی که کاربران به سمت آن مسیریابی کرده‌اند نشان از نیاز بیشتر کاربران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و جایگاه‌های سوخت دارد که فاصله قابل توجهی با سایر مکان‌ها دارند.

گزارش سالانه نشان

موج شیوع کرونا و البته فراگیری واکسیناسیون عمومی در کشور باعث شده تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پرتکرارترین مقاصد کاربران بوده است. مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها و مکان‌های گردشگری از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

جالب است بدانید سحرخیزترین کاربران نشان ساکنین کرج و تهران هستند. در میان شهرهای ایران نیز، قم کم‌ترین افت ترافیکی را در ساعات شب دارد و تهران نیز باز در رتبه دوم قرار دارد.

افزایش ترافیک در فصل‌های سرد سال

تخمین دقیق وضعیت ترافیک هر خیابان و پیش‌بینی آن در نهایت منجر به پیشنهاد بهترین مسیر از سوی نشان به کاربرانش می‌شود. این امر یکی از فنی‌ترین و پیچیده‌ترین سرویس‌های این نقشه و مسیریاب است که دو شاخص مهم آن در طی یک سال گذشت رشد قابل توجهی داشته‌اند.

گزارش سالانه نشان

دقت تخمین زمان رسیدن (ETA) در دی ماه 1399 حدود 82 درصد بوده که در آذر 1400 این رقم به 85.2 درصد رسیده است. همچنین سرعت تجمیع داده‌های ارسال شده کاربران و به روزرسانی آخرین وضعیت ترافیک از شاخص 170 ثانیه در دی ماه 99 به 120 ثانیه در آذر 1400 کاهش یافته است.

نشان با استخراج آمارهای خود، تقویمی از روزهای شلوغ و خلوت هشت کلان شهر کشور را تهیه کرده است. این تقویم می‌تواند راهنمای خوبی برای ساکنین این شهرها باشد تا برنامه تردد خود را طبق این تقویم هماهنگ کنند.

شلوغ ترین روزهای تهران

بررسی این تقویم نشان می‌دهد 6 ماه ابتدایی سال به نسبت نیم سال دوم، ترافیک خیابان‌ها کمتر است. به نظر می‌رسد در فصول سرد سال ایرانی‌ها استفاده از وسایل نقلیه شخصی را ترجیح می‌دهند. اسفند ماه نیز لقب شلوغ‌ترین ماه سال را به خود اختصاص می‌دهد، شاید تب و تاب خرید نوروز در ثبت این آمار بی تاثیر نباشد.

طرح منع تردد شبانه چقدر موثر بود؟

یکی از بخش‌های جالب توجه این گزارش نگاهی به طرح منع تردد شبانه است. طرحی که برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا از اول آذر 1399 آغاز و با افزایش آمار واکسیناسیون در 29 آبان 1400 خاتمه یافت. تاثیرگذاری این طرح همواره مورد پرسش کارشناسان و مردم بوده است.

آمارهای نشان از شهر تهران نشان می‌دهد پیش از اجرای طرح (مهر 1399) وضعیت ترافیک معابر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است. اما با شروع طرح به شکل مشهودی شاهد کاهش تردد و ترافیک در ساعات پایانی شب هستیم.

گزارش سالانه نشان

اما از بهمن 99 به تدریج شهروندان طرح را کمتر جدی گرفتند و ترافیک تا ساعات پایانی شب ادامه داشته است. اگر الگوی ترافیکی ماه‌های پس از اردیبهشت 1400 را با مدت مشابه در سال 1399 مقایسه کنیم شاهد تفاوت چندانی نیستیم.

این نقشه و مسیریاب جهت تقویت فرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، مسیریابی دوچرخه و پیاده را از 2 سال پیش به پلتفرم خود افزوده است. در حال حاضر 9هزار و 432 خط‌کشی عابر پیاده، 3هزار و 756 پل عابر، 435 زیرگذر عابر پیاده، بیش از 27 هزار کیلومتر خط مخصوص پیاده‌روی و بیش از 7هزار کیلومتر خط مخصوص دوچرخه در نشان مشخص شده است.

ثبت 3 میلیارد هشدار به رانندگان

نشان فصل دیگر گزارش خود را به امکانات و ابزارهای این پلتفرم در بخش نقشه و جست‌وجو اختصاص داده است. بیش از یک میلیون و 100هزار کسب‌وکار یا مکان عمومی که کاربران به آن‌ها مراجعه می‌کنند در این نقشه ثبت شده است. 36 درصد این مکان‌ها دارای شماره تلفن هستند که 4 میلیون تماس تلفنی از طریق نشان با این مکان‌ها، ثبت شده است.

الگوریتم جستجو نشان در سال 1400 بهبود یافته و موجب رشد 10 درصدی نرخ تجربه موفق در پیدا کردن مکان شده است. جستجو در نشان، طی پاییز سال 1400 در مقایسه با مدت مشابه، رشدی 190 درصدی داشته است. براساس آمارها روزانه بیش از 2 میلیون و 100هزار جست‌وجو توسط کاربران نشان صورت می‌گیرد.

بیشترین مکان های جستجو شده در نشان

جایگاه‌های سوخت، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بانک‌ها و موسسات مالی بیشترین مکان‌های جستجو شده در نشان هستند. به نظر می‌رسد شیوع کرونا و همچنین روند واکسیناسیون در کشور موجب شده تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دومین مکان پرجستجو در نشان باشد.

تکمیل اطلاعات مکانی نشان از سوی کاربران این پلتفرم نیز صورت گرفته که رشدی 210 درصدی داشته است. براساس آمارها به طور میانگین روزانه 70 هزار کاربر در تکمیل اطلاعاتی مکان این نقشه مشارکت دارند.

همچنین 10 میلیون مشارکت در زمان رانندگی نظیر گزارش پلیس، ترافیک، تصادف و سرعت‌گیر از سوی کاربران این نقشه و مسیریاب صورت پذیرفته است. این گزارش کاربران موجب شده تا بیش از 3 میلیارد هشدار به رانندگان ثبت شود.

گزارش نشان از درآمدزایی تا سرمایه انسانی

نشان در بخش دیگری از گزارش خود به بحث درآمدزایی و سرمایه انسانی خود اشاره کرده است. در حال حاضر تنها مسیر کسب درآمد این نقشه و مسیریاب، ارائه سرویس‌های نرم‌افزاری به سایر استارتاپ‌ها است. اگرچه آن‌ها روش‌های دیگری همچون تبلیغات مبتنی بر مکان و بستر رشد سایر استارتارپ‌ها را در برنامه خود برای درآمدزایی دارند.

در سال اول شیوع کرونا و با استقبال مردم از خرید غیرحضوری، نیاز استارتاپ‌های فعال در این حوزه به مسیریابی نظیر موتور سیکلت باعث شد تا نشان دست به کار شده و این نیازها و چالش‌ها را پاسخ دهد. همین امر موجب رشد 240 درصدی کل درخواست‌های ارسالی توسط مشتریان پلتفرم نشان در 9 ماهه سال 1400 نسبت به کل سال 1399 شده است.

مهم ترین سرویس ها در پلتفرم نشان

تیم نشان طی شیوع کرونا و افزایش درخواست‌ها از این پلتفرم، 51 همکار جدید را جذب کرده تا تعداد افراد فعال در این مجموعه به 97 نفر برسد. این آمار به نسبت سال گذشته نزدیک 50 درصد رشد داشته است.

تعداد منابع انسانی نشان

از این تعداد نیرو 87 نفر در حوزه تکنولوژی فعال بوده و 10 نفر نیز متخصصان بخش اجرایی و اداری هستند. نشان از 3 اسفند 1398 و همزمان با تایید شیوع کرونا در کشور، دورکاری را کلید زد. حدود 20 درصد از فعالین این مجموعه در حال حاضر از سایر شهرهای ایران بوده و 80 درصد نیز ساکن مشهد هستند.

گزارش سالانه مسیریاب نشان را می‌توانید از اینجا دریافت و مشاهده کنید.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا