علم و دانش

راز مومیایی مادربزرگ بوریس جانسون/ یک مرگ مشکوک و پرحاشیه/ عکس

راز مومیایی مادربزرگ بوریس جانسون/ یک مرگ مشکوک و پرحاشیه/ عکس

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، تا پیش از این گمان بر این بود که علت مرگ جد بوریس جانسون ابتلا بیماری سفلیس بوده است.

این مومیایی که به عنوان «مشهورترین مومیایی سوییس» شناخته می‌شود، نامش آنا کاترینا بیشوف بوده و شش نسل قبل از بوریس جانسون زندگی می‌کرده است.

در مومیایی مادبزرگ جانسون مقادیری جیوه پیدا شده بود و از آنجا که این ماده در آن دوران برای درمان سفلیس استفاده می‌شد گمان بر این بود که او در اثر این بیماری فوت کرده است.

اما پس از بررسی‌های بیشتر اثری از دی‌ان‌ای عامل بیماری‌زای سفلیس در مومیایی پیدا نشد و در عوض سطح بالایی از یک باکتری در این پیکره مومیایی کشف شد.

بررسی این باکتری نکته جالب توجهی را آشکار کرد. دی‌ان‌ای این باکتری شباهت زیادی با باکتری‌هایی دارد که باعث ضایعات استخوانی و عوارض تنفسی می‌شوند.

از آنجا که ضایعات استخوانی از علائم سفلیس در مراحل آخر بیماری است می‌توان حدس که پزشکان آن دوره بیماری او را سفلیس تشخیص داده و برای همین رو به درمان با جیوه آورده‌اند در حالی که دلیل بیماری چیز دیگری بود.

به گفته محمد سرهان میکروبیولوژیست که در این باره پژوهش می‌کند: «سفلیس در مرحله پیشرفته علائم کاملا واضحی دارد که او نداشته است.»

در بررسی‌های صورت گرفته روی این مومیایی مشخص شد که او هنگام مرگ مشکلات سلامتی بسیاری از جمله اضافه وزن و سنگ کیسه صفرا هم داشته است.

البته این نظریه جدید مخالفانی هم دارد. از جمله گرهارد هاتز از موزه تاریخ طبیعی بازل سوییس که همچنان باور دارد دلیل مرگ جد بوریس جانسون سفلیس بوده است.

مومیایی جد بوریس جانسون و مرگ پر حاشیه‌اش! / عکس

او می‌گوید: «در مراحل پایانی سفلیس دیگر باکتری‌های زیادی در بدن پیدا نمی‌کنید و از این رو یافتن ژنوم قدیمی باکتری‌ها در مومیایی بسیار دشوار است. من هنوز فکر می‌کنم که دلیل مرگ او سفلیس بوده است. جمجمه‌اش به وضوع نشانه‌های بیماری را نشان می‌دهد.»

منبع: دیلی‌میل

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا