تکنولوژی

گوگل با وجود تحریم هواوی، از فایل سیستم آن برای اندروید 13 استفاده می‌کند

گوگل با وجود تحریم هواوی، از فایل سیستم آن برای اندروید 13 استفاده می‌کند

گوگل فایل سیستم EROFS را به فایل سیستم فقط-خواندنی پیش‌فرض اندروید 13 تبدیل می‌کند. این فناوری نخستین بار توسط هواوی توسعه یافت اما نکته جالب اینجاست که این شرکت دیگر به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به سیستم عامل گوگل دسترسی داشته باشد.

به گزارش وب‌سایت Esper، گوگل می‌خواهد «فایل سیستم فقط-خواندنی پیشرفته» یا EROFS را به اندروید 13 آورده و آن را به فایل سیستم پیش‌فرض این سیستم عامل تبدیل کند. EROFS اولین بار توسط مهندسی به نام «شیانگ گائو» ساخته شد که در آن زمان در هواوی کار می‌کرد. این فناوری مزایای زیادی نسبت به فایل سیستم‌های فعلی دارد و باعث صرفه‌جویی در فضا و زمان می‌شود.

هواوی EROFS را برای کرنل لینوکس طراحی کرد که زیربنای سیستم عامل اندروید محسوب می‌شود. حالا با وجود تحریم‌های آمریکا و عدم دسترسی هواوی به اندروید، این فناوری رسما به بخشی از کرنل لینوکس تبدیل شده است. میلیون‌ها دستگاه هواوی از این فایل سیستم استفاده می‌کنند و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر هم آن را به کار گرفته‌اند.

هواوی

اندروید 13 با EROFS سریع‌تر خواهد بود

گوگل حالا می‌خواهد EROFS را به فایل سیستم پیش‌فرض بخش‌های فقط-خواندنی حافظه تبدیل کند. از آن‌جایی که بخش‌های سیستمی حافظه معمولا فقط برای خواندن استفاده می‌شوند، با فشرده‌سازی آن‌ها می‌توان در فضا صرفه‌جویی کرد. در مقاله‌ای که توسط یکی از سازندگان EROFS نوشته شده، آمده که این فایل سیستم زمان بالا آمدن قابلیت‌ها را تا 22.9 درصد کاهش می‌دهد و در عین حال فضای اشغال‌شده را نصف می‌کند.

اگرچه اعدادی که در این مقاله ذکر شده‌اند تفاوت‌های زیادی با هم دارند و بنچمارک‌ها از تغییرات کمتری حکایت می‌کنند، اما این بهینه‌سازی‌ها همچنان مهم محسوب می‌شوند و این فایل سیستم حتی می‌تواند سیستم استاندارد Android EXT4 را با صرف‌نظر از کاربردهای فشرده‌سازی شکست دهد.

با این حال، گوگل EROFS را به‌طور خودکار برای همه دستگاه‌ها فعال نمی‌کند. این تغییر برای دستگاه‌هایی رخ می‌دهد که به‌صورت پیش‌فرض با اندروید 13 عرضه می‌شوند و از سرویس‌های گوگل بهره می‌برند. پیکسل 7 یکی از اولین دستگاه‌هایی خواهد بود که از این فناوری بهره‌مند می‌شود.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا