تکنولوژی

داتین پس از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه برای پروژه‌های بزرگ‌تر آماده است

داتین پس از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه برای پروژه‌های بزرگ‌تر آماده است

مدیرعامل داتین با بیان اینکه آن‌ها بزرگترین کُر بانکی کشور را توسعه داده‌اند، اسکیل‌آپ کل بخش‌های داتین از مدیریت پروژه گرفته تا تست را، مهم‌ترین و جذاب‌ترین دستاورد اجرای پروژه ادغام چند بانک در بانک سپه دانست. «محمد نژادصداقت» اعلام کرد پس از پروژه ادغام موفق بانک‌های نظامی در بانک سپه، حالا این شرکت آماده انجام پروژه‌های بزرگ‌تر است. او همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای عرضه در بورس، آن را راهی برای نمایش ثمره سال‌ها سرمایه‌گذاری گروه مالی پاسارگاد عنوان کرد.

داتین چندی پیش طی همکاری با بانک سپه، وظیفه مهاجرت این بانک به سیستم کربنکینگ را برعهده گرفت؛ در ادامه این مسیر همکاری نیز مسئولیت مهاجرت بانک‌های نظامی ادغامی به دوش این شرکت افتاد.

سال 1400 برای داتین با رویکرد توسعه فراگیری مالی گذشت و مهاجرت داده‌های منابع بانک‌های ادغامی به بانک سپه با موفقیت به پایان رسید. از همین رو به منظور ارائه گزارشی درباره عملکرد داتین در سال 1400 و پروژه ادغام، «محمد نژادصداقت» مدیرعامل داتین با رسانه‌ها نشستی صمیمانه برگزار کرده و پاسخگوی سوالات آن‌ها بود.

نشست داتین

او در بخش ابتدایی سخنان خود به مهاجرت بانک سپه و سایر بانک‌های نظامی ادغامی به کربنکینگ داتین اشاره کرده و گفت:

«در سال 98 قراردادی میان «بانک سپه» به عنوان بهره‌بردار پروژه، شرکت «رایانه خدمات امید» به عنوان مجری انحصاری و «داتین» به عنوان تامین کننده محصول منعقد شد. در آن مقطع نیز تماما سامانه‌هایی که داتین در اختیار داشته و تولید کرده بود، جزو قرار داد ذکر شد و ما بایستی کل راهکارهای بانکی را در بانک سپه مستقر می‌کردیم.»

به گفته نژاد صداقت، 36 ماه فرصت برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد و سامانه‌ها به سه گروه «منابع، مصارف، ارزی»، «حوزه‌های پرداخت» و «سامانه‌های جانبی مانند مدیریت ریسک» تقسیم شدند: «در 18 ماه ابتدایی آن بایستی سامانه‌های G1 و بخشی از G2 به بهره‌برداری می‌رسیدند و اقداماتی از جمله تحلیل، بومی‌سازی، آموزش و استقرار سامانه صورت می‌گرفت.»

مدیرعامل داتین با بیان اینکه برای 18 ماه دوم نیز بحث پشتیبانی و فرآیند انتقال دانش به شرکت امید پیش‌بینی شده بود، گفت: «ما موفق شدیم در عرض 14 ماه پس از آغاز رسمی پروژه، آن را بهره‌برداری کنیم. از همین رو در تیر ماه 1399، سامانه‌های حوزه منابع، مصارف، تسهیلات، اعتبارات، سوییچ، کارت، حوزه‌های پرداخت و… بانک سپه به بهره‌برداری رسید.»

به گفته وی در این زمان تنها بهره‌برداری از چند ماژول که طبق قرارداد در گروه سوم سامانه قرار می‌گرفتند به تعویق افتاد و بعدتر به بهره‌برداری رسیدند.

نژادصداقت در ادامه با اشاره به پیش آمدن بحث ادغام چند بانک نظامی در بانک سپه، گفت:

«در 1399 بحث ادغام بانک‌ها جدی شد و انحلال آن‌ها رقم خورد. از همین رو الحاقیه‌ای غیررسمی به قرارداد پیشین اضافه شد و وظیفه مهاجرت سایر بانک‌ها به کربنکینگ را برعهده گرفتیم طی اردیبهشت 1400، هیئت مدیره بانک سپه، برنامه مهاجرت، نحوه اجرا و بازه زمانی آن را مصوب کرد و اولین مهاجرت بانک‌های ادغامی به سامانه‌های داتین در مرداد همان سال رقم خورد. در نهایت نیز طی بهمن 1400، حوزه منابع بانک انصار به عنوان آخرین بانک نظامی ادغامی به سامانه‌های داتین منتقل شد.»

او در ادامه به مفادی که هنوز از قرارداد این مهاجرت و ادغام باقی مانده اشاره کرده و اظهار داشت: «در حال حاضر بخش حوزه ارزی بانک سپه که شامل محصولات و کارهای جدید این بانک و مهاجرت داده‌های قبلی آن می‌شود، در کنار مهاجرت داده‌های حوزه ارزی سایر بانک‌های ادغامی باقی مانده است. همچنین بحث مهاجرت داده‌های تسهیلات قدیمی بانک‌های ادغامی نیز بایستی انجام شود که بانک سپه تمایل دارد این موارد باقیمانده تا پایان سال 1401، عملی شود.»

مدیرعامل داتین اعلام کرد پروژه مذکور با توجه به تجربیات سایر بانک‌ها در بحث مهاجرت، فوق‌العاده خوب انجام شده، اگرچه نواقصی هم قطعا وجود داشته است.

داتین ادغام بانک

نژادصداقت در پاسخ به سوال بیکینگ که بحث ادغام بانک‌ها چه دستاوردهایی را به جز مسائل مالی برای داتین به همراه داشته است، گفت:

«این مهم چند آورده داشته و از جهات مختلف موجب توسعه جدی داتین شده است. به طور مثال تعداد سرمایه انسانی زیاد شده و از 700 نفر در سال 1398 به 1300 نفر رسیده است و سطح تجارب افراد بالاتر رفته است. همچنین تجربه منحصر به فردی در ایران رقم خود به لحاظ سخت‌افزاری که بایستی روی سرورهای کوچک نزدیک به کلاد پیاده سازی صورت می‌گرفت و یک تجربه جدیدی به حساب می‌آید؛ ما نشان دادیم برخی چیزهای جدید در عمل در کشور شدنی است.»

او تاکید کرد این اسکیل آپ از همه جهت برای داتین دستاورد جذاب و مهمی بوده است که به لحاظ مدیریت پروژه، تعاملات، قرارداد، تعهدات، تست، مانور و… داتین را یک پله بزرگ جا به جا کرده است.

مانع بزرگ بر سر راه همکاری‌های بین‌المللی

مدیرعامل داتین در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت این مجموعه بزرگترین کُر بانکی ایران را در اختیار دارد: «بحث کُر با این ابعاد و شکل تقریبا در هیچ جایی وجود ندارد. حوزه منابع، مصارف، ارزی، سوییچ، کارت و… به علاوه سوار کردن سامانه‌های تحلیلی مثل مبارزه با پولشویی، تشخیص و کشف تقلب و ارائه سامانه‌های ERP و ریسک در کنار آن‌ها، اثبات می‌کند که چنین پکیجی با این ابعاد، در اختیار هیچ یک از رقبای ما نیست.»

او در ادامه به آمارهایی اشاره کرده و گفت در اسفند ماه یک میلیارد سند در بانک سپه زده شده است. مدیرعامل داتین تاکید کرد اشتیاق و عطش داتین برای جذب بانک‌های بزرگ بسیار بیشتر از قبل شده است.

مدیرعامل داتین

با توجه به این سخنان، آیا می‌توان انتظار داشت تا پس از رفع تحریم‌ها، شاهد ارائه خدمات بین‌المللی از سوی داتین باشیم؟ نژاد صداقت در پاسخ به این سوال بیکینگ، اصلی‌ترین مساله را نه توانمندی و قابلیت بلکه امید به روابط پایدار با یک شرکت ایرانی دانست و گفت:

«بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت نیاز به اتکا به پیمانکاری دارند که تا سال‌های سال بتوانند همراه آن پیش رفته و به نوعی شریک استراتژیک آن‌ها در بحث رشد باشد. ما در این سال‌ها تلاش‌هایی برای ارائه خدمات بین‌المللی داشته‌ایم اما اعتماد به یک همکاری دراز مدت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، مشکل اصلی ما بوده است.»

او اعتقاد دارد در افق 10 سال آینده نمی‌توان انتظار یک همکاری بین‌المللی را داشت. اما با توجه به اینکه سرانجام یک روزی پروژه‌های داخلی به اتمام می‌رسد، چنین چیزی به آینده داتین لطمه نمی‌زند؟ مدیرعامل داتین در این باره به بیکینگ گفت: «ما مجبور به توسعه عرضی هستیم. بایستی حوزه فعالیت‌های خود را توسعه دهیم و به سایر صنایع مالی مثل صنعت بیمه ورود کنیم.»

تلاش ادامه‌دار داتین برای ورود به بورس

نژادصداقت در بخش دیگر سخنان خود به تلاش برای ورود به بورس در سال 1400 اشاره کرده و گفت تفاوت فضای بورس با فضای کاری آن‌ها باعث شده است تا این مهم فعلا محقق نشود.

او در پاسخ به این سوال که علت تمایل به حضور در بورس چیست، گفت: «گروه مالی پاسارگاد، سرمایه‌گذاری‌های مختلفی داشته و کسب‌وکارهایی را در درون خود شکل داده است. زمانی که این شرکت‌ها وارد بورس شوند، موفقیت کسب‌وکارها خیلی بهتر درک می‌شود.»

مدیرعامل داتین تاکید کرد گروه مالی پاسارگارد با عرضه شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در بورس، می‌تواند ثمره سال‌ها سرمایه گذاری، اقبال از شرکت‌ها و ارزش واقعی آن‌ها را مشاهده کند.

بحث توسعه فعالیت‌های داتین، دیگر موضوع بیان شده از سوی نژادصداقت بود. به گفته وی، داتین به عنوان یک شرکت فناور قصد ورود به ارائه خدمات مستقیم به مردم را دارد و در این زمینه، یک هدف‌گذاری کرده است:

«فلسفه وجودی ما توسعه فراگیری مالی بوده تا اقشار مختلف جامعه بتوانند به حوزه‌های چهارگانه فراگیری مالی دسترسی داشته باشند. ما با ویپاد می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و قشری از جامعه را با این کار هدف‌گذاری کرده‌ایم تا تسهیلات‌دهی، خلق ثروت و خدمات بیمه را به آن‌ها ارائه دهیم.»

نژاد صداقت با اشاره به محدودیت‌های فیزیکی برای برخی مشتریان بانک پاسارگارد در یک سری مناطق خاص، اظهار داشت آن‌ها برآن هستند تا خدمات بدون شعبه را به این افراد ارائه‌کنند؛ پس از آن نیز ‌تسهیلات‌دهی و ارائه سایر خدمات به آن‌ها را افزایش خواهند داد: «بیش از یک سال از راه‌اندازی جدی ویپاد می‌گذرد و مشتریان هدف آن، افرادی هستند که تاکنون مشتری بانک پاسارگارد نبوده‌اند، زیرا شعبه فیزیکی این بانک در محل زندگی آن‌ها وجود نداشته است. ما ویپاد را در درون داتین و تحت عنوان ترابانک یا شعبه دیجیتال بانک پاسارگارد می‌بینیم.»

او در پایان با تاکید براینکه با ویپاد، بانک‌داری خرد را هدف قرار داده‌اند؛ اظهار آمادگی کرد تا چنانچه تقاضایی از سمت مشتری وجود داشته باشد، کربنکینگ نئوبانک را ارائه کنند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا