علم و دانش

موبایل را شب تا صبح به شارژ می‌زنید؟ نزنید!

موبایل را شب تا صبح به شارژ می‌زنید؟ نزنید!

غزال زیاری: واقعیت این است که فاکتورهای متعددی در تعیین عمر باتری موبایل تاثیرگذارند که از جمله آنها می‌توان به سن ساخت و سن شیمیایی باتری اشاره کرد. سن شیمیایی باتری به تخریب تدریجی آن با متغیرهایی از جمله نوسانات دما، الگوهای شارژ و دشارژ و استفاده کلی از موبایل بستگی دارد.

با گذر زمان و بالا رفتن سن شیمیایی باتری‌های لیتیوم یونی، کاهش ظرفیت شارژ، طول عمر باتری و عملکرد آن را شاهد خواهیم بود.

به گفته کمپانی اپل:« یک باتری معمولی آیفون طوری طراحی شده که در ۵۰۰ دوره شارژ کامل در شرایط عادی حدود ۸۰% از ظرفیت اصلی خود را حفظ کند.»

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، حکایت از آن دارد که باتری گوشی‌های هوشمند به طور متوسط می‌توانند ۸۵۰ چرخه کامل شارژ/ دشارژ را پشت سر بگذارند و بعد از آن، ظرفیتشان به کمتر از ۸۰% کاهش خواهد یافت. این بدان معناست که پس از سپری شدن این چرخه‌ها، تنها ۸۰% از ظرفیت ابتدایی باتری بعد از حدود دو تا سه سال استفاده، در اختیار شما خواهد بود و بعد از آن است که باتری با سرعت قابل توجهی شروع به تخلیه شدن می‌کند.

cell-phone-charging-101.jpg

آیا باید باتری موبایلتان را شب تا صبح شارژ کنید؟

نسل جدید تلفن‌های همراه هوشمند، به سی دقیقه تا ۲ ساعت زمان نیاز دارند تا کاملا شارژ شوند. زمان شارژ، بستگی زیادی به ظرفیت باتری موبایل شما دارد (گوشی‌هایی با ظرفیت باتری بالاتر، به زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز خواهند داشت) و در عین حال میزان قدرت شارژر را نیز باید در نظر گرفت.

شارژ کردن باتری موبایل در طول شب تا صبح نه تنها ضروری نیست، بلکه باعث می‌شود تا باتری گوشی شما زودتر پیر و از رده خارج شود. برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری موبایل، باید از چرخه‌های شارژ کامل( ۰% تا ۱۰۰%) اجتناب کنید.

سامسونگ در این باره گفته:« شارژ کردن باتری موبایل تا ۱۰۰% به صورت مکرر، ممکن است تاثیری منفی برروی عمر مفید باتری موبایل داشته باشد.»

به همین ترتیب، شارژ کردن کامل آیفون برای مدت طولانی هم ممکن است سلامت باتری آن را به خطر بیندازد. به جای آنکه گوشی موبایل‌تان را به‌طور کامل شارژ کنید توصیه می‌شود که باتری موبایل را تا ۸۰% شارژ کرده و اجازه ندهید که میزان شارژ آن از ۲۰% کمتر شود.

آیا ممکن است موبایلتان بیش از حد شارژ شود؟

در تئوری، باتری‌های لیتیوم یون، می‌توانند بیش از حد شارژ شوند. البته این اتفاق ممکن است با خطرات ایمنی متعددی همراه باشد؛ از جمله داغ شدن بیش از حد باتری و آتش گرفتن آن. خبر خوب اینکه اکثر موبایل‌های مدرن، دارای یک محافظ داخلی هستند که به طور خودکار، مانع از شارژ شدن باتری بیش از ۱۰۰% می‌شود و از هرگونه آسیب ناشی از شارژ بیش از حد جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

  • جنگنده‌های آمریکایی که به درد جنگ نمی‌خورند/ عکس
  • از عمر جهان چند ثانیه می‌گذرد؟

در هر حال، هر بار که شارژ باتری موبایل به ۹۹% می‌رسد (به دلیل برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند)، شارژ شدن آن به صورت قطره‌ای انجام می‌شود؛ یعنی برای حفظ حالت شارژ کامل، دوباره شروع به شارژ شدن می‌کند.

شارژ قطره‌ای می‌تواند در مرور زمان باتری را فرسوده کند. به همین خاطر هم هست که بسیاری از تولید کنندگان، ویژگی‌هایی را برای تنظیم این مورد دارند. آیفون‌های اپل، دارای این قابلیت هستند که وقتی میزان شارژ به بیش از ۸۰% می‌رسد شارژ کردن را با تاخیر انجام می‌دهد و گوشی‌های گلکسی سامسونگ این امکان را دارند که شارژ را در ۸۵% محدود کنند.

آیا ممکن است موبایلتان در اثر شارژ شدن منفجر شود؟

خیلی بعید است که یک گوشی هوشمند در نتیجه شارژ کردن منفجر شود؛ به ویژه اینکه بیشتر موبایل‌ها در حال حاضر دارای محافظ‌های اتوماتیک در برابر شارژ بیش ازحد هستند.

با این وجود و در طول سال‌ها، شاهد چندین گزارش از انفجار غیرمنتظره تلفن‌ها بوده‌ایم که این معمولا نتیجه ایرادات مختلف در هنگام ساخت، استفاده از سخت افزارهای بی‌کیفیت یا آسیب‌های فیزیکی است.

باتری‌های لیتیوم یونی موبایل‌ها زمانی بیش از حد گرم می‌شوند که گرمای تولید شده در طول مدت شارژ، دفع نشده باشد. این ممکن است منجر به سوختن باتری و در مواقع حاد، آتش‌سوزی شود.

به علاوه این باتری‌ها در دمای بین ۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد به شکل موثری کار می‌کنند و ممکن است در دمای محیطی بالاتر، منبسط شده و همین باعث آتش‌سوزی یا انفجار گردد.

استفاده از شارژر یا کابل نامناسب، خراب یا با کیفیت پائین نیز ممکن است به داغ شدن بیش از حد باتری، آتش‌سوزی و آسیب دیدن خود موبایل منجر شود.

Mobile-phone-in-the-charger-1.jpg

نکات مهم برای افزایش طول عمر باتری

اگر چه احتمالا موبایل شما، از مکانیزم داخلی مناسبی برای محافظت از باتری‌اش برخوردار است اما رعایت چند نکته به شما کمک می‌کند تا عمر باتری موبایل‌تان را افزایش دهید:

  • جدیدترین به روزرسانی‌های نرم‌افزاری را نصب کنید تا گوشی‌تان با نسخه جدید، راندمان باتری را به شکل مفیدی افزایش دهد.
  • از شارژرهای اوریجینال یا تائید شده استفاده کنید؛ چرا که توان تحویل (آمپر، ولت و وات) در شارژرهای فیک ممکن است متفاوت بوده و از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار نباشد.
  • از قرار دادن موبایلتان در دماهای بالا یا پائین جلوگیری کنید (گوشی‌های اپل و سامسونگ بهترین راندمان را در دمای بین صفر تا ۳۵ درجه سانتیگراد دارند)
  • شارژ موبایلتان را به ۸۰% از ظرفیت کامل محدود کنید. بهترین کار این است که شارژ موبایل شما همیشه بین ۲۰% تا ۸۰% باشد.
  • هرگز موبایلتان را برای مدتی طولانی (مثلا شب تا صبح) به شارژ نزنید و هر زمان که باتری پر شد، آن را از پریز برق بکشید.
  • همیشه در هنگام شارژ شدن باتری، گوشی موبایل‌تان را در فضایی با تهویه مناسب قرار دهید و زمانی که به شارژ است، هرگز موبایل یا شارژر را زیر پتو، بالش و یا بدنتان نگذارید.
  • سلامت باتری موبایل‌تان را زیر ذره‌بین داشته باشید و روندهای غیرعادی را زیر نظر بگیرید. مثلا افزایش زمان شارژ شدن یا تخلیه سریع باتری.
  • اگر حس کردید که موبایل‌تان بیش از حد داغ می‌شود یا پشت آن برآمده یا متورم شده ، برای بررسی و تعمیر، موبایل را به مرکز خدمات مجاز ببرید.
  • اگر به دنبال اطلاعات و جزئیات خاصی درباره گوشی موبایل‌تان یا باتری آن هستید، بهترین گزینه، مطالعه دفترچه راهنما و دستورالعمل‌های سازنده آن است.

منبع: sciencealert

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا