اینترنت

ویژگی «هزینه لغو سفر» برای مسافران اسنپ به صورت آزمایشی فعال شد

ویژگی «هزینه لغو سفر» برای مسافران اسنپ به صورت آزمایشی فعال شد

اسنپ برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه شغلی کاربران راننده اسنپ و جلوگیری از اتلاف وقت این رانندگان و همچنین مقابله با برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این سامانه، اقدام به راه‌اندازی ویژگی «هزینه لغو سفر» برای مسافران کرده که در آن بر اساس یک سری شرایط، کاربران مسافرینی که سفرهای خود را بدون دلیل ضروری و پس از رسیدن راننده به مبدا لغو کنند، مشمول پرداخت جریمه خواهند شد.

روزانه نزدیک به ۱۰۸ هزار سفر اسنپی پس از رسیدن راننده به مبدا لغو می‌شوند و به طور میانگین کاربران راننده در اسنپ ۳.۶ دقیقه بعد از پذیرش درخواست سفر به مبدا می‌رسند. با در نظر گرفتن ۱۰۸ هزار لغو سفر در روز می‌توان گفت زمان تلف شده کاربران اسنپ در یک روز چیزی حدود ۶۴۸۰ ساعت و معادل ۲۷۰ روز است. این زمان تلف شده در کنار هزینه سوختی که کاربر راننده برای رسیدن به مبدا سفر صرف می‌کند و همینطور بیرون ماندن از چرخه ارسال درخواست‌ها موجب هدر رفتن بخشی از سرمایه شغلی کاربران راننده اسنپ و همینطور برهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این سامانه شده است. برای کاهش لغو روزانه سفرها پس از رسیدن راننده به مبدا اسنپ به صورت آزمایشی قابلیتی را به اپلیکیشن اضافه کرده تا بخشی از خسارت وارد شده به راننده جبران شود و نسبت عرضه و تقاضا متعادل باقی بماند.

شرایط «پذیرش سفر» از سوی کاربران راننده اسنپ از یک استاندارد خاص برخوردار است. بر اساس این استاندارد، رانندگان پس از پذیرش سفر مجاز به لغو غیرضروری نیستند و در صورت انجام این کار با محدودیت در ارسال درخواست و همچنین غیرفعالی موقت مواجه می‌شود. اکنون اسنپ قصد دارد، به منظور عادلانه کردن شرایط برای هر دو گروه از کاربرانش، به صورت آزمایشی استانداردهایی را در ثبت «درخواست سفر» از سوی مسافرانش اعمال کند تا به این ترتیب، پیش از اطمینان از انجام سفر، درخواست خود را ارسال نکنند.

چه سفرهایی شامل هزینه‌ی لغو سفر می‌شود؟

ویژگی «هزینه لغو سفر» برای مسافران اسنپ به صورت آزمایشی فعال شد

از آنجا که برای لغو غیرمجاز و بیش‌ از استانداردهای تعیین شده از سوی کاربران راننده سازوکاری بازدارنده وجود دارد، اسنپ در راستای عادلانه کردن شرایط لغو سفر برای هر دو گروه از کاربرانش، بهینه کردن چرخه‌ خدمت‌رسانی و کاهش لغو غیرضروری سفر، سازوکاری تعیین کرده تا با احترام به حقوق کاربران راننده از لغو غیرضروری سفر پرهیز کنیم. توصیه اسنپ این است که پیش از ثبت درخواست از آمادگی خود برای انجام سفر اطمینان حاصل کنیم و پیش از لغو غیرضروری سفر به یاد داشته باشیم که راننده برای رسیدن به مبدا ما وقت و هزینه‌‌ صرف کرده است. 

اسنپ قابلیتی تحت عنوان «هزینه لغو سفر» طراحی کرده است تا در صورت لغو غیرضروری سفر به کاربران راننده‌ای که خود را به مبدا رسانده‌اند و ۵ دقیقه در مبدا منتظر مانده‌اند هزینه‌ای بابت جبران خسارت پرداخت شود. این هزینه مستقیما و بدون کسر کمیسیون به حساب راننده واریز خواهد شد.

این قابلیت جدید در حال حاضر به صورت آزمایشی و تنها برای کاربران وب‌اپلیکیشن اسنپ فعال شده و فقط شامل مواردی می‌شود که کاربر راننده به مبدا سفر رسیده و ۵ دقیقه‌ در انتظار سوار شدن مسافر مانده باشد، اما سفر به دلیل لغو غیرضروری از سوی مسافر یا حاضر نشدن مسافر در مبدا انجام نشود.

لغو غیرضروری سفر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در موقعیت‌هایی که ممکن است سفر لغو شده مشمول هزینه شود، ابتدا پیام هشداری با ذکر مبلغ هزینه‌ لغو به مسافر نمایش داده می‌شود تا در صورت پذیرش این موضوع اقدام به لغو سفر انجام شود. اسنپ در این موارد، بلافاصله پس از لغو سفر، به وسیله یک سیستم هوشمند موقعیتی که سفر در آن لغو شده، مسیر پیش روی راننده و مدت زمان انتظار او در مبدا را بررسی می‌کند و مسافر را به وسیله یک پیامک از وضعیت هزینه لغو سفر خود مطلع می‌کند. 

نحوه ثبت درخواست تجدیدنظر هزینه  لغو سفر به چه صورت است؟

از آنجایی که ممکن است مسافر به دلیل شرایطی اضطراری و خاص ناچار به لغو سفر شده باشد، اسنپ امکانی را برای بررسی دقیق دلایل لغو سفر نیز در نظر گرفته است. کافی است به بخش پشتیبانی در منوی داخل اپلیکیشن مراجعه کنید، گزینه «مشکلی با هزینه لغو سفر دارم» را بزنید و جزئیات دلایل لغو خود را شرح دهید. پشتیبانی اسنپ، پس از بررسی دقیق‌، نتیجه را از طریق پیامک به شما اعلام می‌کند.

هزینه لغو سفر چقدر است و چطور به مسافر اطلاع داده می‌شود؟

ویژگی «هزینه لغو سفر» برای مسافران اسنپ به صورت آزمایشی فعال شد

در صورتی که ۵ دقیقه از رسیدن راننده به مبدا و دریافت پیام «راننده رسید و منتظر شماست» گذشته باشد و مسافر سفر را لغو کند یا در مبدا حاضر نشود، مسافر ملزم به پرداخت هزینه لغو است. این هزینه در شهرهای بزرگ ۲,۰۰۰ تومان و در شهرهای کوچک ۱,۵۰۰ تومان است که به طور کامل و بدون کسر کمیسیون به حساب راننده واریز می‌شود.

در اولین لغو سفر خود -در مواردی که شامل هزینه می‌شود- ملزم به پرداخت هزینه نمی‌شوید، اما در موارد بعدی هزینه لغو سفر در بخش «پرداخت‌های معوقه» اپلیکیشن شما ثبت می‌شود. اسنپ به هیچ عنوان این مبلغ را از اعتبار مسافران خود کسر نخواهد کرد و این هزینه را بلافاصله از منابع مالی خود به کاربران راننده پرداخت می‌کند. به هر مسافر تا ۳بار فرصت داده می‌شود هزینه‌های معوقه لغو سفر خود را پرداخت کند. اگر مسافری برای بار چهارم مشمول هزینه لغو سفر شود، تا زمان پرداخت بدهی، قادر به ادامه استفاده از اپلیکیشن نخواهد بود.

هزینه لغو سفر را چطور باید پرداخت کرد؟

هزینه لغو سفر به عنوان بدهی در حساب کاربری مسافران ثبت می‌شود و به صورت خودکار از موجودی آن‌ها کسر نمی‌شود. جزئیات مربوط به سفر لغو شده و مبلغ و تاریخ آن در بخش «پرداخت‌های معوقه» در منوی اپلیکیشن اسنپ ثبت می‌شود. برای پرداخت کافی است به بخش پرداخت‌های معوقه بروید، یا اگر پیام هشدار پرداخت‌های معوقه در اپلیکیشن نشان داده شد مراحل پرداخت را با دنبال کردن این پیام انجام دهید.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا