اینترنت

دهانه یخ زده مریخ در تصویر جدید ناسا می‌درخشد

دهانه یخ زده مریخ در تصویر جدید ناسا می‌درخشد

براساس بیانیه آژانس فضایی ناسا، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا «MRO» موفق شد تا با ثبت تصویر از سطح یخ زده مریخ، پروژه تصویربرداری با وضوح بالا «HiRISE» را با موفقیت پیش ببرد. در تصویر جدید منتشر شده توسط ناسا، دهانه یخ زده مریخ، سیاره سرخ، به وضوح دیده می‌شود.

زمستان‌های مریخ می‌توانند بسیار سرد باشند، به‌طوری که دما در نزدیکی قطب در سیاره سرخ به منفی 195 درجه فارنهایت ( معادل منفی 125 درجه سانتی‌گراد) می‌رسد. در چنین دمایی، لایه‌ای از یخ‌زدگی دی‌اکسید کربن یا یخ خشک ممکن است در سطح برخی از مناطق این سیاره ایجاد شود.

در اواسط زمستان چهار ماهه – در سیاره سطوح زمستان حدود چهار ماه طول می‌کشد – یخبندان می‌تواند از قطب‌ها به عرض‌های جغرافیایی میانی سیاره – حدود 50 درجه عرض جغرافیایی – گسترش یابد. در این نواحی پرتوهای گرم خورشید قادر هستند یخ‌های ایجاد شده را ذوب کنند. طبق بیانیه ناسا، می‌توان این نواحی میانی را شبیه به قسمت‌های جنوبی کانادا دانست.

در چنین شرایطی، مدارگردهای ناسا همواره درحال بررسی سطح سیاره سرخ هستند. آن‌ها می‌توانند تکه‌های کوچک یخبندان را در نواحی میانی قطب و استوا مشاهده کنند. این مکان‌ها دمای بسیار کمی دارند – بسیار سرد هستند – و نور کمتری از خورشید را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، در این نواحی دی‌اکسید کربن‌های یخ زده ذوب نمی‌شوند.

مدارگرد HiRISE در تصویر اخیر خود، نیمکره جنوبی مریخ را نمایش می‌دهد. این تصویر در اواسط زمستان ثبت شده است و دهانه‌ای را در نزدیکی 37 درجه عرض جغرافیایی جنوبی نشان می‌دهد.

شیب دهانه رو به جنوب است و درخشندگی‌های دی‌اکسید کربن را نمایش می‌دهد. در عکس اولیه این جزئیات چندان واضح نبود، اما در عکس رنگی به خوبی می‌توان این نقاط را مشاهده کرد. این تصویر یخ خشک را در داخل و اطراف خندق‌های روی شیب نشان می‌دهد که توسط برخوردهای صورت گرفته به سطح سیاره از سمت اجرام خارجی ایجاد شده‌اند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا