یک بازگشت رویایی؟

یک بازگشت رویایی؟
دیروز اعتبارنامه منتخبین انتخابات هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی صادر شد و این اتحادیه پیشرو که چند سال گذشته را در رخوت و بلاتکلیفی به سر برده بود، بالاخره به میدان برگشت.
گرچه هنوز تیم جدید مدیریتی شروع به کار نکرده است اما معتقدم چهار فرصت بزرگ برای بازگشت رونق به فضای کسب وکارهای مجازی و حضور فعال این اتحادیه فراهم شده است.
۱. وزارت صمت برای اولین بار انتخابات یک اتحادیه صنفی را به صورت آنلاین برگزار کرد و این تجربه موفق را قرار است در انتخابات هزاران اتحادیه سراسری و استانی دیگر هم انجام دهد.
یک اتفاق مثبت که شفافیت در روند ثبت نام تا رای گیری و از آن مهمتر عدالت در دسترسی تمامی اعضا به ویژه اعضای اتحادیههای خارج از تهران را در پی خواهد داشت.
وزارت صمت به نمایندگی از دولت نشان داد که بر خلاف سالهای ابتدایی نیاز نیست که توان اتحادیه برای شناساندن ظرفیت های فضای صرف شود و این بار دولت پای کار است.
۲. فعالان اکوسیستم کسب و کارهای مجازی بعد از چندین دوره برگزاری ناموفق انتخابات و در هجوم انبوه چالشهای این حوزه این بار همدل و همقدم شدهاند. شاخص این همدلی مشارکت همزمان پلتفرمی بزرگ در کنار کسب و کارهای کوچک بود.
نکته دیگر فعال شدن سایر انجمن های صنفی این حوزه در انتخابات بود و رقابتها در مسیر احیا ظرفیتهای قانونی اتحادیه برای کمک به صنف بود.
در کنار این موارد، بنیانگذاران موفق اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را هم اضافه کنید که گرچه برخی خروج موفق از استارت آپ خود داشتهاند اما سرمایه اجتماعی بزرگی برای اتحادیه و کسب و کارهای نوی هستند که نیاز به حمایت دارند.
۳. برخلاف سالهای ابتدایی شکل گیری اتحادیه، حالا نیازی به اثبات ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال نیست و اقبال ابرشرکتهایی مانند گلرنگ و همراه اول برای مشارکت در پلتفرمهای بزرگ نشان میدهد، فرصت بزرگی برای رشد کسب وکارهای مجازی فراهم آمده و دیگر بنیانگذاران استارت آپها در دفاع از حقوق کسب و کارهای مجازی تنها نیستند.
۴. سکوت سه ساله اتحادیه باعث شده بود مسایل حل نشده بزرگی مانند موضوع پلتفرمهای آنلاین فروش طلا شکل بگیرد و با وضعیتی روبرو شویم که همزمان دولت، صنف و مردم را دچار چالش کند و برخی نهادهای غیرمرتبط با مسایل صنفی هم به ماجرا ورود کنند.
نقشآفرینی و تنظیمگری پلتفرمهای آنلاین در نگاه اول شاید برای اتحادیه جدید یک تهدید به نظر برسد، اما در واقع فرصتی برای اثبات نقش این اتحادیه در پیشگیری و کنترل مسایل نوپدید در اقتصاد دیجیتال و هماهنگی بین بخشی برای رفع مسایل اینچنینی است.