۲۶ درصد از درآمد خالص BYD با یارانه دولت چین تأمین شد

۲۶ درصد از درآمد خالص BYD با یارانه دولت چین تأمین شد
بیوایدی اعلام کرد که حدود ۲۶ درصد از سود خالص متعلق به سهامداران عادی سال ۲۰۲۴، از محل یارانههای مستقیم دولتی تأمین شده است. این تولیدکنندهی خودروهای برقی طی یک سال، ۱۰ میلیارد و ۴۰۶ میلیون یوان (۱٫۴۴۶ میلیارد دلار) برای فعالیتهای روزمرهی خود از دولت چین کمک مالی دریافت کرد؛ عددی که بیش از دو برابر یارانهی چهار میلیارد و ۶۱۹ میلیون یوانی (۶۳۶ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ بود.
طبق جدیدترین گزارش مالی بیوایدی، شرکت یادشده در سال ۲۰۲۴ موفق شد ۴۰ میلیارد و ۲۵۴ میلیون یوان (۵٫۶ میلیارد دلار) سود خالص برای سهامداران ثبت کند. یارانههای دریافتی بیوایدی از دولت چین در صورتهای مالی شرکت در بخش «درآمدهای دیگر» ثبت شدهاند و در کنار درآمدهای غیریارانهای، مجموع این بخش را در سال ۲۰۲۴ به ۱۴ میلیارد و ۵۲ میلیون یوان (۱٫۹۵۳ میلیارد دلار) رساندهاند.
در مجموع، درآمد سال ۲۰۲۴ بیوایدی به ۷۷۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یوان (۱۰۷٫۱ میلیارد دلار) رسید و بدینترتیب از درآمد ۹۷٫۷ میلیارد دلاری تسلا پیشی گرفت. بااینحال، درآمد بخش خودرو بیوایدی ۶۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یوان (۸۵٫۱ میلیارد دلار) بود که همچنان پایینتر از درآمد کلی تسلا است.
سودآوری بیوایدی نیز هنوز به شرکت ایلان ماسک نمیرسد. تسلا در سال ۲۰۲۴ موفق به ثبت ۷٫۱ میلیارد دلار سود خالص شد، درحالیکه بیوایدی ۵٫۶ میلیارد دلار سود اعلام کرد.
تماشا کنید: عبور دیدنی ابرخودرو چینی BYD از موانع
شاسیبلند ۲۰۲۵ پرچمدار BYD با تکنولوژی «چشم خدا» رونمایی شد
خودروساز چینی BYD چگونه به بزرگترین رقیب تسلا تبدیل شد؟
اگرچه فروش بیوایدی همچنان عمدتاً به بازار چین محدود میشود، درآمد خارجی شرکت در سال ۲۰۲۴ به ۹۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یوان (۱۳٫۷ میلیارد دلار) رسید؛ عددی که نسبت به ۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یوان (۹٫۹ میلیارد دلار) سال قبل، افزایش چشمگیری داشته است.
بااینحال، گسترش جهانی بیوایدی با موانعی روبهرو شده؛ هماکنون تحقیقات مستقلی در اتحادیهی اروپا و چین در جریان است تا مشخص شود آیا برای کارخانههای برنامهریزیشدهی بیوایدی در مجارستان و مکزیک، یارانههایی بیشازحد پرداخت شده یا خیر.
با وجود چالشها، اعتماد کلی سرمایهگذاران به بیوایدی افزایش یافته است. در اوایل سال ۲۰۲۵، ارزش بازار این شرکت ۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت؛ درحالیکه تسلا در همین بازهی زمانی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.