بازی

Portal Companion Collection؛ تجربه‌ای منحصر به فرد روی نینتندو سوییچ

Portal Companion Collection؛ تجربه‌ای منحصر به فرد روی
نینتندو سوییچ

عرضه مجموعه Portal روی نینتندو سوییچ شاید در ظاهر فایده خاصی نداشته باشد و بیهوده به نظر رسد، اما بعد از گذشت بیش از یک دهه این سری همچنان کیفیت خود را حفظ کرده است.

قطعا برای‌تان پیش آمده که دل‌تان بازی‌های قدیمی را می‌خواهد، اما پس از تجربه دیگر آن حس و حال قدیم را ندارند. تاریخ مصرف گذشته شدن المان‌های گیم‌پلی و طراحی مراحل یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که این دسته از بازی‌ها با گذشت زمان دیگر جذابیت قدیم خود را ندارند. دراین‌میان بازی‌هایی را هم مشاهده کرده‌ایم که با وجود قدیمی بودن‌شان همچنان تجربه خوبی را ارائه داده‌اند.

در سال ۲۰۰۷، شرکت ولو بازی Portal را روانه بازار کرد. محصولی که از نظر گیم‌پلی و مکانیسم‌‌های موجود، ساختار ساده‌ای دارد. اما، چه موردی باعث جذابیت و موفق شدن Portal بود؟ پرتال یک بازی اول شخص پازل محور است که کاربر تنها با یک سلاح مخصوص که آن را با نام پرتال گان می‌شناسیم، باید بازی را پیش ببرد. با ورود به هر محیط، شما باید با این سلاح یک پرتال را در نقطه از محیط باز کرده و معماهای داخل محیط را حل کنید. طراحی بسیار خوب این محیط‌ها و معمایی که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، به‌قدری خوب بود که توانست حسابی مخاطب را سرگرم کند.

استفاده از Portal Gun در بازی Portal 2

داستان بازی به مرور زمان خود را اثبات کرده و به یک عنصر اصلی برای سرگرمی مخاطب تبدیل می‌شود

همچنین در سال ۲۰۱۱ هم بازی Portal 2 روانه بازار شد. محصولی که همچنان همان ساختار گیم‌پلی و حل کردن معما را پیش گرفت و باز هم طراحی بسیار خوب مراحل، سبب شد تا بازیکن یک تجربه منحصربه‌فرد دیگر را هم کسب کند. داستان مجموعه هم در مورد زنی به اسم چِل است که باید آزمایش‌های مختلفی را پشت سر گذشته و یک هوش مصنوعی خاص در مورد مسائل مختلف با او صحبت می‌کند. شروع مرموزانه داستان، ترکیب بسیار خوب روایت داستانی با گیم‌پلی و پیش روی در بازی، از دیگر مواردی است که پرتال را به یک تجربه خاص، منحصربه‌فرد و به یاد ماندنی تبدیل کرده بود. نکته بسیار مهم و جذابی که وجود دارد، ارتباط جهان Half-Life و Portal است. درواقع Portal در جهان Half-Life روایت می‌شود و داستان نسخه اول، بین Half-Life و Half-Life 2 است.

شاید در ظاهر و از نظر ساختار قصه‌گویی، فکر کنید که پرتال حرفی برای گفتن ندارد و قرار نیست محتوای خاصی را مشاهده کنیم. اما، داستان بازی به مرور زمان خود را به مخاطب اثبات کرده و به یک عنصر اصلی برای سرگرمی مخاطب تبدیل می‌شود. پس از گذشت ۱۲ سال از عرضه نسخه دوم و ۱۶ سال از نسخه اول، حال پرتال در قالب یک کالکشن برای نینتندو سوییچ عرضه شده است. درست است که دو نسخه پرتال در زمان عرضه و پس از آن تجربه‌های خاصی بودند و حتی در حال حاضر هم از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود، اما تجربه مجدد آن‌ها برای کاربران امروزی، همچنان می‌تواند جذاب و دل نشین باشد؟

محیط‌های بازی Portal 2

تیم سازنده برای استفاده بهتر از ویژگی‌های نینتندو سوییچ، از سنسورهای حرکتی جوی‌کان‌های نینتندو سوییچ هم استفاده کرده است

اگر نینتندو سوییچ دارید و تابه‌امروز مجموعه Portal را تجربه نکرده‌اید، Portal Companion Collection تجربه‌ای است که اصلا نباید آن را از دست دهید. با گذشت بیش از یک دهه، پرتال یک همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. یک شروع مرموز که نمی‌دانید در کجا هستید و یک صدا مدام با شما صحبت می‌کند. با پیش روی در بازی و کامل کردن معماها و رفتن به طبقات مختلف، داستان بازی را پیش‌خواهید برد و بیش‌ازپیش از دنیایی که در آن قرار گرفته‌اید، اطلاعاع کسب می‌کنید و درکنار آن، هویت واقعی هوش مصنوعی داستان را هم متوجه خواهید شد.

ساختار معماها و پازل‌های بازی هم به‌گونه‌ای نیستند که شما را اذیت کنند و با اینکه بخش‌هایی از پلتفرمینگ پرتال ساختاری قدیمی به خود گرفته‌اند، اما به‌گونه نیستند که شما را اذیت کرده و روی تجربه کلی‌تان تاثیر منفی داشته باشند. این در حالی است که Portal 2 هم دقیقا تجربه‌ی مشابهی نسبت‌به نسخه اول خود را القا می‌کند. در این نسخه شاهد اضافه شدن شخصیت‌های جدیدتری به داستان بازی هستیم و تنوع معماها و نحوه حل کردن آن‌‌ها هم بهبود پیدا کرده است. البته که تیم سازنده برای استفاده بهتر از ویژگی‌های نینتندو سوییچ، از سنسورهای حرکتی جوی‌کان‌های نینتندو سوییچ هم استفاده کرده است تا کاربران به‌واسطه این سنسورها بتوانند در محیط هدف‌گیری کرده و از پرتال گان استفاده کنند.

گفت و گو با GLaDOS در بازی Portal 2

از نظر داستانی Portal 2 پس از وقایع Portal و همچنین Half Life 2 روایت می‌شود

بااین‌حال موردی که در پرتال ۲ حسابی می‌درخشد و هم‌خوانی خوبی با ساختار نینتندو سوییچ دارد، حالت مشارکتی (کوآپ) بازی است. جایی که بازیکنان درکنار یکی از دوستان خود قادر به حل معماهای بازی خواهند بود. ازطرفی شاید سری Portal برای عده‌ای از کاربران محصولی نباشد که بخواهند در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تمام کرده و به‌سراغ بازی دیگری بروند. به‌عبارتی، Portal این پتانسیل را دارد که بازیکن را در طولانی مدت و زمانی‌که قصد کسب آرامش و یک تجربه متفاوت را دارند، سرگرم کند. باتوجه به این گفته، نینتندو سوییچ بهترین پلتفرم برای این کار است، زیرا کاربران این کنسول برای تجربه بازی محبوب خود نیازی به یک مکان مشخص ندارند و در هر کجایی که باشند، می‌توانند مشغول بازی کردن شوند.

از نظر داستانی هم Portal 2 پس از وقایع Portal و همچنین Half Life 2 روایت می‌شود. دقیقا ساختار داستان‌سرایی این نسخه هم شباهت‌های بسیاری به نسخه پیشین دارد. البته که داستان نسخه کوآپ پرتال 2 نسبت‌به داستان کمپین تک‌نفره متفاوت است. درواقع در حالت کوآپ داستان پس از وقایع بازی اصلی روایت می‌شود. دراین‌میان تنها موردی که شاید برای کاربران تازه‌وارد مجموعه Portal مهم باشد، گرافیک بصری است. در این بخش سری پرتال گرافیک بصری قدیمی‌ای را ارائه می‌دهد و احتمالا باب میل عده‌ای از کاربران نیست، اما به‌واسطه‌ی سایر ویژگی‌های مثبت خود مثل روایت داستان، طراحی مراحل و نحوه استفاده از Portal Gun به بهترین شکل ممکن، می‌تواند لحظات متفاوتی را ارائه دهد. البته که از حیث بصری، Portal 2 تجربه‌ای خیلی بهتری را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

محیط های بازی Portal 1

این در حالی است که موسیقی و صداگذاری‌های بازی همچنان با کیفیت بوده و در این قسمت هم تجربه خوبی در اختیار مخاطبان امروزی مجموعه پرتال قرار می‌گیرد. ازاین‌رو اگر نینتندو سوییچ دارید و تابه‌امروز سری پرتال را تجربه نکرده‌اید، Portal Companion Collection را در فهرست بازی‌های خود قرار داده که از تجربه این دو بازی پشیمان نخواهید شد. محصولی که هیچ‌وقت تکراری و خسته کننده نخواهد شد و پیچیدگی‌های داستان آن می‌تواند هر مخاطبی را غافل‌گیر و درکنار آن هیجان‌زده کند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا