هاست پرسرعت
تکنولوژی

شهادت زاکربرگ در پرونده ضدانحصار، عجیب‌ترین ایده‌های تاریخ متا را فاش کرد؛ رؤیاهای جنجالی خالق فیسبوک

شهادت زاکربرگ در پرونده ضدانحصار، عجیب‌ترین ایده‌های تاریخ متا را فاش کرد؛ رؤیاهای جنجالی خالق فیسبوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در جریان پرونده‌ی ضدانحصار فدرال که در واشنگتن جریان دارد، جزئیات عجیب و کمتر شنیده‌شده‌ای از تصمیماتش طی سال‌ها مدیریت امپراتوری شبکه‌های اجتماعی را افشا کرد. او در جایگاه شاهد، درباره‌ی ایده‌هایی صحبت کرد که برخی از آن‌ها هرگز عملی نشدند اما به‌خوبی ذهنیت پشت پرده‌ی مدیر متا را نشان می‌دهند: خرید اسنپ‌چت، تبدیل اینستاگرام به شرکت مستقل، حذف فهرست دوستان کاربران فیسبوک و حتی ساخت فید کاملاً تبلیغاتی.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، زاکربرگ تاکنون حدود ۹ ساعت شهادت داده و قرار است این روند ادامه یابد. پس‌از او نیز شریل سندبرگ، مدیر ارشد سابق عملیات متا به دادگاه خواهد آمد. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) می‌خواهد نشان دهد متا با خرید رقبای نوپا ازجمله واتساپ و اینستاگرام، رقابت را در بازار از بین برده است؛ بازاری که نهاد مذکور آن را شبکه‌های اجتماعی شخصی می‌نامد و شامل اپ‌هایی مانند اسنپ‌چت و MeWe می‌شود.

FTC ادعا می‌کند که متا از ترس رشد پلتفرم‌های دیگر و تهدید جایگاه خود، آن‌ها را در اوایل دهه‌ی ۲۰۱۰ خریداری کرده است. در مقابل، زاکربرگ تأکید کرد که بازار شبکه‌های اجتماعی بسیار سیال عمل می‌کند و رقبای اصلی او درحال حاضر تیک‌تاک، یوتیوب و iMessage هستند. او همچنین تلاش کرد تفاوت‌های پلتفرم خود با سرویس‌هایی مثل لینکدین را برجسته کند و گفت شعارهای تبلیغاتی مثل اتصال به دوستان و خانواده صرفاً به‌خاطر جذابیتی که دارند انتخاب شده‌اند.

مقالات مرتبط:
  • متا به‌زودی از محتواهای عمومی کاربران اروپا برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده می‌کند

  • مشاور امنیتی سابق ترامپ وارد هیئت‌مدیره شرکت متا شد

در ادامه‌ی دادگاه، اسنادی ارائه شد که نشان می‌دهد زاکربرگ نگران رشد سریع اینستاگرام بوده و حتی در سال ۲۰۱۳ قصد خرید اسنپ‌چت را با پیشنهاد ۶ میلیارد دلار داشته است؛ پیشنهادی که توسط ایوان اشپیگل رد شد. او همچنین در سال ۲۰۲۲ ایده‌هایی مانند پاک‌سازی فهرست دوستان کاربران یا حتی جداسازی اینستاگرام را بررسی کرد تا شور و حال اولیه‌ی فیسبوک را بازگرداند.

FTC در ادامه‌ی پرونده مدعی شد متا با نبود رقیب جدی توانسته است حجم تبلیغات خود را افزایش دهد؛ موضوعی که زاکربرگ نیز تلویحاً به آن اشاره کرد و گفت در مقطعی ایده‌ی ساخت فید تماماً تبلیغاتی مطرح بود، زیرا برخی کاربران تبلیغات را به اندازه‌ی محتوای عادی جذاب می‌دانند. پیام‌های رد و بدل شده میان مدیران متا نشان می‌دهد آن‌ها نگران آینده و رقابت با اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام بوده‌اند. زاکربرگ در دفاع از تصمیماتش گفت این خریدها باعث شدند اپ‌های مورد اشاره به موفقیت امروز برسند.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا