فناوری

سرگذشت تلسکوپ فضایی اسپیتزر

سرگذشت تلسکوپ فضایی اسپیتزر

شاید نام تلسکوپ فضایی اسپیتزر را ندانید، اما مطمئناً برخی از تصاویر این تلسکوپ که از فضا گرفته شده‌اند را دیده اید. اسپیتزر پس از پرتاب در سال ۲۰۰۳ ابزار ارزشمندی برای ستاره شناسان بود، اما در سال ۲۰۲۰ این تلسکوپ فضایی بازنشسته شد و تلسکوپ غیرفعال شد، دیگر اطلاعات جمع آوری نمی‌کند و ماموریت ۱۶ ساله آن اکنون به پایان رسیده است.

به گزارش slashgear، توماس زوربوخن، معاون مدیر ناسا، گفت: «اسپیتزر به ما در مورد جنبه‌های کاملاً جدید کیهان آموزش داده است و ما را در درک چگونگی عملکرد کیهان، پاسخگویی به سؤالاتی در مورد منشأ آن، و اینکه آیا ما تنها هستیم یا نه کمک کرده است». اسپیتزر برای کارکرد ابزار‌های خود به نوع خاصی از سیستم خنک‌کننده نیاز داشت و هلیوم مایعی که دو دستگاه را خنک نگه می‌داشت در سال ۲۰۰۹ تمام شد.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر

جانشین اسپیتزر

اسپیتزر تصاویر بسیار زیبایی از فضا تولید کرد، زیرا به طول موج مادون قرمز نگاه می‌کرد. این بدان معناست که تلسکوپ می‌تواند از میان ابر‌های غباری نگاه کند و آن را به ابزاری بسیار مفید برای ستاره شناسان تبدیل می‌کند. وظایف مادون قرمز به زودی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، که در دسامبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، برعهده خواهد گرفت. این تلسکوپ هنوز در حال آماده سازی تمام ابزار‌های خود برای عملیات علمی است، که انتظار می‌رود در تابستان ۲۰۲۲ آغاز شود.

این بدان معناست که اسپیتزر جانشین خود را دارد که یکی از دلایلی است که ناسا تصمیم گرفت آن را بازنشسته کند، اما میراث تلسکوپ در تمام داده‌هایی که در طول عمر خود جمع‌آوری کرده است، باقی می‌ماند که هنوز برای انجام اکتشافات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها در چند هفته گذشته، داده‌های اسپیتزر به یافتن دورترین کهکشان تا به امروز کمک کرده است، به افشای حقایق شگفت‌انگیز در مورد اتمسفر سیارات فراخورشیدی و یافتن نوسانات دمایی عجیب در نپتون کمک کرده است.

تلسکوپ اسپیتزر

آرشیو داده‌های اسپیتزر برای عموم در دسترس است و همچنان به یافته‌های علمی کمک خواهد کرد. فریسا مورالس، دانشمند اسپیتزر، در ویدئویی به یاد دستاورد‌های اسپیتزر در هنگام بازنشستگی گفت: “ما آرشیو عظیمی داریم که در انتظار استخراج است و افشاگری‌های آن از قبل بسیار عظیم و انقلابی بوده است. فقط زمان مشخص خواهد کرد که بزرگترین میراث اسپیتزر چیست. “


بیشتر بخوانید

  • مروری بر پیشگامانه‌ترین فعالیت‌های ناسا

 

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا