تکنولوژی

حافظه‌های SSD مبتنی بر PCIe 5.0 در سال 2024 خواهند آمد

حافظه‌های SSD مبتنی بر PCIe 5.0 در سال 2024 خواهند آمد

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری هنوز نتوانسته‌اند خط تولید حافظه‌های NVMe SSD خود را به PCI Express 4.0 ارتقاء دهند. با این حال، به زودی قرار است فناوری نسل جدید PCIe 5.0 برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار بگیرد. با دیجی رو همراه باشید.

کمپانی سیلیکون موشن (Silicon Motion) که در زمینه تولید حافظه‌های ذخیره‌سازی فعالیت دارد، در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرده که انتظار دارد کنترلرهای SSD با پشتیبانی از PCIe 5.0 در سال 2024 برای تولید حافظه‌های SSD مصرفی به کار گرفته شوند و این اتفاق می‌تواند زمینه را برای تولید طیف گسترده‌ای از درایوهای با کارایی بالا از سوی تولیدکنندگان مختلف مهیا کند.

ADATA به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های نام آشنا در حوزه تولید SSD نیز ماه گذشته و در جریان نمایشگاه CES خبر از تولید SSD های PCIe 5.0 جدیدی داد (البته بدون تاریخ عرضه) که از کنترلر سیلیکون موشن SM2508 استفاده کرده و سرعت خواندن و نوشتن آن‌ها به ترتیب تا 14 و 12 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. شایان ذکر است که سرعت بهترین SSD ‌های PCIe 4.0 فعلی مانند سامسونگ 980 پرو، تقریباً نصف این اعداد است!

حافظه SSD

گزارش‌های دیگری نیز وجود دارند که به عرضه SSD های مبتنی بر PCIe 5.0 در اواخر سال 2022 اشاره دارند. اما بر اساس آنچه که سیلیکون موشن اعلام کرده، این تاریخ مربوط به عرضه کنترلرهای PCIe 5.0 برای مصرف سازمانی است و SSD‌های تولید شده نیز در سرورها و مراکز داده به کار گرفته خواهند شد. بنابراین، هنوز تا رسیدن این فناوری جدید به رایانه‌های شخصی چند سال باقی مانده و تا قبل از سال 2024 این اتفاق رخ نخواهد داد. البته، این روند تازگی ندارد و SSD‌های اولیه PCIe 4.0 هم چند سال بعد از رونمایی شدن در نمایشگاه CES برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفتند.

در سال‌های 2022 و 2023 سیلیکون موشن همچنان تمرکز اصلی خود را بر روی SSD‌های PCIe 4.0 خواهد گذاشت. دلیل هم آن است که SSD‌های مقرون به صرفه‌ای مانند WD Black SN770 SE وسترن دیجیتال به تازگی روند انتقال به PCIe 4.0 را آغاز کرده‌اند و طبق بررسی‌های انجام شده، کنترلرها و حافظه فلش آن‌ها هنوز به اندازه کافی سریع نیستند که بخواهند از پهنای باند اضافی بهره‌مند شوند. سیلیکون موشن همچنین اشاره کرده که SSD‌های PCIe 4.0 از سال گذشته در رایانه‌های شخصی پیش ساخته رایج شده‌اند و نیاز به تست‌ها و تأییدیه‌های گسترده باعث شده تا هنوز به جایگاه اصلی خود نرسند.

به هر حال، اگر قصد خرید رایانه‌ شخصی دارید و می‌خواهید در آینده از SSD های PCIe 5.0 استفاده کنید، در حال حاضر پردازنده‌های نسل دوازدهم Alder Lake اینتل و پردازنده‌های Zen 4 سری رایزن 7000 کمپانی AMD با پشتیبانی از PCIe 5.0 معرفی شده‌اند.

بامن

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا