نسل جدید نکسو معرفی شد؛ شاسیبلند هیدروژنی هیوندای با بُرد ۷۰۰ کیلومتری و ظاهری ساختارشکن

نسل جدید نکسو معرفی شد؛ شاسیبلند هیدروژنی هیوندای با بُرد ۷۰۰ کیلومتری و ظاهری ساختارشکن
هیوندای اواخر اکتبر ۲۰۲۴ (اوایل آبان ۱۴۰۳) با معرفی خودرو مفهومی Initium، پیشنمایشی از نسل جدید نکسو ارائه داد. اکنون شاهد رونمایی از دومین نسل کراساوور هیدروژنی این برند هستیم. مدل جدید، نخستین خودروی تولیدی هیوندای محسوب میشود که از زبان طراحی جدیدی به نام هنر فولاد (Art of Steel) بهره میبرد. طراحی خودرو مذکور کاملاً متحول شده است و نسبت به نسل قبلی، ظاهر مقاومتر و کابین لوکستری دارد.
نکسو جدید در نمایشگاه خودروی سئول در کنار آیونیک ۶ مدل ۲۰۲۶ رونمایی شده و تا حد زیادی به طراحی کانسپت Initium وفادار مانده است. نمای عقب این خودرو تا حدی Pontiac Aztek را یادآوری میکند که البته ویژگی منفی محسوب نمیشود. فرم جعبهای بدنه و چراغهای چهار نقطهای در جلو و عقب نیز هویت خاصی به شاسیبلند مذکور دادهاند.
به نوشتهی Motor1، یکی از تغییرات قابل توجه نسل جدید هیوندای نکسو، حذف آینههای جانبی معمولی در نسخهی مخصوص بازار کره است. این مدل از دوربینهای جانبی بهره میبرد، زیرا استفاده از آنها در کشور یادشده منع قانونی ندارد. همچنین به نظر میرسد که میتوان مخزن هیدروژن را از هر دو طرف خودرو پر کرد، زیرا درپوشهای سوخت در هر دو گلگیر عقب دیده میشود.
هیوندای نکسو جدید ۴٫۷۵ متر طول دارد که ۷۸ میلیمتر بیشتر از نسل قبلی است. فاصلهی محوری آن ۲٫۷۹ متر باقی مانده، اما عرض بدنه با افزایش ۵ میلیمتری به ۱۸٫۶۵ متر رسیده است. مشتریان میتوانند این خودرو را با رینگهای ۱۸ یا ۱۹ اینچی سفارش دهند.
فضای داخلی نکسو جدید تغییرات چشمگیری دریافت کرده و شباهت چندانی به نسل قبل ندارد. نمایشگرهای دوگانهی ۱۲٫۳ اینچی همچنان حفظ شدهاند، اما تعداد دکمههای فیزیکی کاهش یافته است. بااینحال، تنظیمات سیستم تهویه همچنان از کنترلهای جداگانه بهره میبرد.
کنسول مرکزی نسل جدید هیوندای نکسو که در مدل قبلی به داشبورد متصل بود، اکنون طراحی شناور دارد. با این تغییر، فضای بیشتری برای شارژ بیسیم دوگانه در نظر گرفته شده است که با پد سیلیکونی، از سر خوردن گوشی جلوگیری میکند. حتی فن خنککننده نیز برای جلوگیری از داغشدن دستگاه در بخش مذکور تعبیه شده است.
خودرو لوکس و باشکوه جنسیس G90 در مدلهای کوپه و کانورتیبل بهنمایش درآمد
هیوندای Insteroid معرفی شد؛ هاچبک مفهومی که از دنیای Need for Speed آمده است
هیوندای برای سادهسازی طراحی کابین نکسو جدید، دکمههای انتخاب دنده روی کنسول مرکزی را حذف و بهجای آن، دسته دندهی ستونی را جایگزین کرده است. از دیگر امکانات لوکس مدل مذکور میتوان به سیستم صوتی ۱۴ بلندگوی Bang & Olufsen، نمایشگر هدآپ ۱۲ اینچی و صندلیهای جلوی راحتتر با پشتیبان پای قابل تنظیم اشاره کرد. صندلیهای عقب نیز به سیستم تهویهی مستقل مجهز شدهاند و امکان تنظیم زاویهی استراحت بیشتری دارند. همچنین سرنشینان عقب از فضای سر، شانه و ورودی درهای بزرگتر بهرهمند شدهاند.
درحالیکه نسل قبلی نکسو ۱۸۱ اسببخار توان داشت، قدرت مدل جدید به ۲۵۵ اسببخار میرسد. این جهش قدرتی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت خودرو را از ۹٫۲ ثانیه به ۷٫۸ ثانیه رسانده است. حداکثر سرعت خودرو مذکور نیز به ۱۷۹ کیلومتربرساعت میرسد.
هیوندای اعلام کرد که نکسو جدید در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد، اما احتمال عرضهی آن در ایالات متحده چندان بالا نیست.