فناوری

ثبت رکورد جهانی ارتباطات رمز گذاری شده توسط محققان چینی

ثبت رکورد جهانی ارتباطات رمز گذاری شده توسط محققان چینی

محققان چینی رکورد جهانی ارتباط مستقیم امن کوانتومی (QSDC) را با مسافت ۱۰۲.۲ کیلومتر (۶۴ مایل) به ثبت رسانده‌اند. درحالی که رکورد قبلی آن ۱۸ کیلومتری (۱۱ مایل) بود.

به گزارش انگجت، Long Guilu رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید، سرعت انتقال ارتباط آهسته بود و به ۰.۵۴ بیت در ثانیه می‌رسید، اما برای رمزگذاری پیام های‌متنی و تماس‌های تلفنی در فاصله ۳۰ کیلومتری مناسب بود. در نهایت می‌توانست منجر به ارتباط هک نشدنی شود، زیرا هر گونه تلاش برای شناسایی فوری استراق سمع در یک خط کوانتومی وجود دارد.

کوانتوم

شبکه ارتباطات رمزگذاری شده کوانتومی (QSDC) از اصل درهم تنیدگی برای ایمن سازی شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌کند. براساس فیزیک کوانتوم اگر ذرات درهم‌تنیده به هم متصل شوند، به طوری که اگر ویژگی یکی از آن‌ها تغییر پیدا کند، دیگری نیز فوراً تغییر کرده و  هک شدن غیر ممکن می‌شود. همچنین ذرات کوانتومی حتی اگر در مقیاس سال نوری از هم فاصله داشته باشند به هم متصل می‌مانند، بنابراین این سیستم‌ها در فواصل دور کار خود را انجام می‌دهند.

شبکه های ضد هک

این تیم تحقیقاتی چینی رکورد قبلی فیبر را ثبت و “طراحی جدید سیستم فیزیکی با یک پروتکل متفاوت” را برای دستیابی به ارتباط در مسافت طولانی‌تر را  ابداع کرد. به گفته این تیم در مجله Nature، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم کوانتومی بین شهری، از طریق فیبر با این فناوری امروزی امکان‌پذیر است.

همچنین شایان ذکر است که محققان چینی پی از این یک تماس ویدیویی ایمن با قابلیت کوانتومی توسط ماهواره برقرار کرده بودند. لانگ رهبر این تیم می‌گوید، اگر امروز بخش‌هایی از اینترنت را که در آن حملات شنود بیشتر اتفاق می‌افتد با کانال‌های کوانتومی جایگزین شوند، این بخش‌ها توانایی بیشتری برای حس کردن و جلوگیری از استراق سمع خواهند داشت و ارتباطات را ایمن‌تر می‌کنند.


بیشتر بخوانید

  • محققان تروجان بانکی Octo را کشف کردند

 

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا