نام سرویس خودران تسلا تغییر میکند؛ اما فقط در چین

نام سرویس خودران تسلا تغییر میکند؛ اما فقط در چین
پس از انتشار پرچالش سیستم «رانندگی کاملاً خودکار» (FSD) تسلا در چین، این شرکت در حال حذف عبارت FSD از نام سیستم خودران خود بوده و همزمان با نظارت بیشتر مقامات نظارتی روبهرو شده است. ماه گذشته، تسلا نسخهی محدودی از سیستم FSD را در چین معرفی کرد که پس از انتظاری طولانی، امکان استفاده از قابلیتهای کمکرانندگی در جادههای شهری چین را فراهم میکرد.
تسلا با رقابت شرکتهای داخلی چین دستوپنجه نرم میکند. اخیراً BYD یک بهروزرسانی نرمافزاری را منتشر کرد که ویژگیهای رانندگی هوشمند را به تمامی خودروهایش، آن هم بهصورت رایگان اضافه میکند. این مسئله بدون شک یکی از دلایل اصلی انتشار سیستم FSD تسلا در چین بوده است.
بلافاصله پس از ارائهی سیستم FSD تسلا در چین، رانندگان تسلا شروع به دریافت جریمههای متعدد برای تخلف از قانون کردند. بسیاری از جادههای چین تحت نظارت دوربینهای مداربسته هستند و جریمهها بهصورت خودکار برای رانندگان متخلف صادر میشود.
سیستم FSD تسلا هنوز به دانش بیشتری دربارهی جادههای چین نیاز دارد، چرا که بهاشتباه، خطوط دوچرخهسواری را با خطوط گردش به راست اشتباه میگرفت. یک راننده تنها در طول یک سفر، ۷ برگهی جریمه بهدلیل عبور از خطوط دوچرخهسواری و خطوط ممتد دریافت کرد. در صورت کسب امتیازات منفی کافی، حتی ممکن است گواهینامهی رانندگی فرد به حالت تعلیق درآید.
در میان مشکلات و مجموعهی جدید قوانین مربوط به خودروهای مجهز به رانندگی خودکار در چین، تسلا تنها یک هفته پس از اعلام دورهی آزمایشی رایگان یک ماهه (همانند کاری که قبلاً در آمریکا انجام داده بود)، راهاندازی سیستم FSD را در این هفته متوقف کرد. به نظر میرسد که شرکت مذکور در حال ایجاد برخی تغییرات نامگذاری است.
تغییر نام سیستم خودران تسلا در چین، طی روزهای اخیر در وبسایت تسلا ظاهر شد. قبلاً این سیستم در چین با نام FSD Intelligent Assisted Driving شناخته میشد. نام جدید، عبارت FSD را حذف کرده است.
تسلا در سالهای اخیر بهدلیل نام سیستم خود با انتقادات زیادی مواجه شده است، چرا که با وجود نام «رانندگی کاملاً خودکار»، در واقع امکان رانندگی کامل بدون دخالت راننده را فراهم نمیکند. سال گذشته تسلا نام این سیستم را در آمریکا به Full Self-Driving (Supervised) یا «سیستم خودران تحت نظارت» تغییر داد تا نشان دهد که راننده در هنگام فعال بودن سیستم باید بر خودرو نظارت داشته باشد.
خریداران تسلا با سرعت بیسابقه در حال فروش خودروهایشان هستند
تسلا نسخه ارزانتر شاسیبلند مدل Y را برای بازار چین توسعه میدهد
سیستم خودران تغییرنامیافتهی تسلا همچنان با قیمت ۶۴٬۰۰۰ یوان یا معادل حدود ۸٬۸۰۰ دلار عرضه میشود. تسلا همچنین عبارت «خودران» (autopilot) را از نام نسخهی پایینتر نرمافزار کمک رانندهی خود در بازار چین حذف کرده است. این اصطلاح قبلاً به سیستمهای هواپیما اشاره داشت که میتوانند وظایف اولیه را انجام دهند؛ اما همچنان نیاز به خلبان هوشیار برای کنترل در مواقع ضروری دارند. نامگذاری مذکور در سالهای اخیر مورد انتقاد قرار گرفته بود، زیرا این تصور عامهپسند را ایجاد میکرد که رانندگان میتوانند در هنگام فعال بودن سیستم، توجه خود را از جاده بردارند.
تسلا اعلام کرده است که قصد دارد پس از دریافت مجوزهای لازم، سیستم کمکرانندهی خود را مجدداً در چین عرضه کند. به نظر میرسد تغییرات اخیر در نامگذاری بخشی از این الزامات نظارتی باشد.