علم و دانش

رکوردشکنی دوباره «اسپیس ایکس» در پرتاب موشک

رکوردشکنی دوباره «اسپیس ایکس» در پرتاب موشک

وقتی صحبت از پرتاب موشک‌های اسپیس ایکس (SpaceX) به میان می‌آید، سال ۲۰۲۲ شلوغ‌ترین سال بوده است.

برای مثال، در سال ۲۰۲۰، این شرکت تجاری فضایی به رهبری ایلان ماسک (Elon Musk) در مجموع به ۲۶ پرتاب دست یافت؛ در حالی که سال گذشته ۳۱ موشک را به فضا فرستاد که شامل موشک قابل اعتماد فالکون۹ (Falcon ۹) بود.

اسپیس ایکس امسال به ۶۱ ماموریت بزرگ دست یافت. در همه این ماموریت‌ها از موشک فالکون۹ استفاده شد؛ به جز پرتاب ماه نوامبر که در آن از موشک قوی‌تر《فالکون هوی》(Falcon Heavy) برای استقرار دو ماهواره نیروی فضایی آمریکا به کار رفت.

بیشتر بخوانید:

خون که قرمز است، چرا رگ‌ها آبی دیده می‌شوند؟

این شرکت مستقر در کالیفرنیا از نخستین پرتاب به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در سال ۲۰۱۲ که در آن تنها دو پرتاب انجام داد، به وضوح راهی طولانی را پیموده است.

اسپیس ایکس علاوه بر استقرار ماهواره‌های متعدد در مدار پایین زمین برای طیف گسترده‌ای از مشتریان، پروازهای منظم سرنشین‌دار به و از ایستگاه فضایی بین‌المللی را در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد و ناسا را قادر ساخت تا فضانوردان خود را برای نخستین بار از زمان برنامه شاتل فضایی که در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید، از خاک آمریکا به فضا بفرستد.

بخشی از دلایلی که اسپیس ایکس توانسته فرکانس پرتاب خود را افزایش دهد، به طراحی فالکون۹ مربوط می‌شود که فرود مرحله نخست را امکان‌پذیر می‌کند تا بتواند به راحتی برای ماموریت‌های متعدد مستقر شود.

این کار به اسپیس ایکس امکان می‌دهد تا به جای ساختن چندین تقویت‌کننده یک‌بار مصرف با هزینه زیاد، بر نوسازی ناوگان کوچکی از موشک‌ها تمرکز کند.

۵۸۳۲۱

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا