شیائومی برای تقویت جایگاهش در صنعت خودرو ۵٫۵ میلیارد دلار از سهامش را بهفروش رساند

شیائومی برای تقویت جایگاهش در صنعت خودرو ۵٫۵ میلیارد دلار از سهامش را بهفروش رساند
شیائومی برای تقویت کسبوکار خودروهای الکتریکی خود، با فروش سهام سرمایهای معادل ۵٫۴۸ میلیارد دلار جذب کرد. این غول فناوری چینی که سال گذشته با معرفی سدان الکتریکی SU7 رسماً وارد بازار خودرو شد، اکنون با جدیت بیشتری در مسیر مذکور سرمایهگذاری میکند.
بهگزارش رویترز، شیائومی در جریان عرضهی سهام اخیر، تعداد ۸۰۰ میلیون سهم را با قیمت هر سهم ۵۳٫۲۵ دلار هنگکنگ (۶٫۸۴ دلار آمریکا) به فروش رساند؛ مقداری که بسیار بیشتر از هدف اولیهی فروش ۷۵۰ میلیون سهم بود؛ این استقبال گسترده، از اعتماد بالای سرمایهگذاران به برنامههای بلندمدت شیائومی حکایت دارد.
فروش گستردهی سهام در شرایطی انجام شد که ارزش سهام شیائومی در شش ماه گذشته حدود ۱۵۰ درصد رشد داشت. اگرچه قیمت نهایی عرضهی سهام در محدودهی پایین بازهی پیشبینیشده (بین ۵۲٫۸۰ تا ۵۴٫۶۰ دلار هنگکنگ) تعیین شد، میزان تقاضا از تعداد عرضه بسیار فراتر رفت. بیش از ۲۰۰ سرمایهگذار در این عرضه مشارکت داشتند و ۲۰ نفر نخست حدود ۶۶ درصد از کل سهام عرضهشده را در اختیار گرفتند.
سرمایهی تازهی جذبشده، به شیائومی امکان میدهد تا فعالیتهای تجاری، پژوهش و توسعهی فناوری را سرعت بخشیده و برنامهی افزایش تولید خودروهای الکتریکی را محقق کند. این سرمایهگذاری برای رسیدن به هدف جدید شیائومی، یعنی تحویل ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری، نقشی کلیدی خواهد داشت. در سال ۲۰۲۴، شیائومی از کسبوکار خودروهای الکتریکی خود درآمدی معادل ۳۲٫۱ میلیارد یوان (حدود ۴٫۴ میلیارد دلار) کسب کرد و توانست بیش از ۱۳۵ هزار دستگاه از مدل SU7 را به بازار عرضه کند.
عملکرد درخشان ماشین شیائومی SU7 در تست تصادف
نگاه نزدیک به ماشین شیائومی؛ لوکس و چشمنواز [تماشا کنید]
شیائومی بهدنبال آن است که از سال ۲۰۲۷، صادرات خودروهای الکتریکی خود به بازارهای خارجی را آغاز کند. به همین منظور، این شرکت برای احداث فاز سوم کارخانهی خودروسازی خود، زمینی به مساحت ۵۲ هکتار در جنوب پکن خریداری کرد.
علاوهبراین، لو ویبینگ (Lu Weibing)، رئیس شیائومی، اعلام کرد که حدود یکچهارم بودجهی تحقیق و توسعهی این شرکت در سال ۲۰۲۵ (حدود ۱ تا ۱٫۱ میلیارد دلار) به توسعهی فناوری هوش مصنوعی اختصاص خواهد یافت.
اقدام تازهی شیائومی برای جذب سرمایه، بخشی از روندی گستردهتر در میان شرکتهای فناوری چینی بهشمار میرود که در پی جذب منابع مالی از بازار هنگکنگ هستند. تحلیلگران یکی از دلایل اصلی رویکرد شیائومی را کاهش نسبی نظارت دولت چین میدانند؛ روندی که بهدنبال نشست اخیر رئیسجمهور شی جینپینگ با مدیران ارشد شرکتهای فناوری آغاز شد.