فناوری

تعداد ماهواره‌های پرتاب شده استارلینک به ۲ هزار مورد رسید

تعداد ماهواره‌های پرتاب شده استارلینک به ۲ هزار مورد رسید

مجله خبری بیکینگ – صورت فلکی اینترنتی استارلینک همچنان در حال رشد است و شرکت اسپیس ایکس به پرتاب‌های خود ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اسپیس، موشک دو مرحله‌ای اسپیس ایکس به نام فالکون ۹ با ۴۹ ماهواره استارلینک روز ۱۸ ژانویه) از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بلند شد. حدود ۹ دقیقه بعد، اولین قسمت این موشک به زمین فرود آمد تا هواپیمای بدون سرنشین اسپیس ایکس که در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا مستقر بود، به زمین برسد.

این ماموریت دهمین فرود موفقیت‌آمیز برای این پرتابگر بود که پیش از این شش مأموریت اختصاصی استارلینک، ارسال ماهواره GPS III-۳ برای ارتش ایالات متحده، ارسال ماهواره Turksat ۵A برای ترکیه و مأموریت Transporter ۲ را انجام داده بود. در این ماموریت، ۸۵ ماهواره کوچک به همراه سه مورد از ابزار‌های ماهواره استارلینک به فضا فرستاده شدند.

بخش دوم موشک فالکون ۹ همچنان به صعود خود به سمت مدار ادامه داد و در نهایت ۴۹ ماهواره را تقریباً ۱۵ دقیقه پس از پرتاب به فضا فرستاد. بخش دوم پرتابگر خارج از برد ایستگاه‌های زمینی بود و به همین خاطر تایید موفقیت در استقرار این ماهواره‌ها حدود یک ساعت با تاخیر اعلام شد.

ماهواره استارلینک

این پرتاب سی و ششمین ماموریت اختصاصی استارلینک اسپیس ایکس بود و تعداد کل ماهواره‌های اینترنت استارلینک این کشور را به ۲ هزار مورد رساند. همه این فضاپیما‌ها از ماه مه ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شده اند، به جز دو نمونه اولیه به نام‌های TinTin A و TinTin B که در فوریه ۲۰۱۸ پرتاب شدند.

بیشتر ماهواره‌های پرتاب شده اسپیس ایکس سالم هستند ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس روز شنبه (۱۵ ژانویه) در توییتر گفت ۱۴۶۹ ماهواره استارلینک فعال هستند و اتصالات لیزری به زودی فعال می‌شوند.

«اتصالات لیزری» به ارتقایی در ماهواره‌ها اشاره می‌کند که اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ اجرا کرد. این ویژگی به ماهواره‌های استارلینک اجازه می‌دهد بدون اتکا به ایستگاه‌های زمینی به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

پرتاب ماهواره های استارلینک ادامه دارد

در هفته‌ها و ماه‌های آینده باید شاهد پرتاب بیشتر ماهواره‌های استارلینک باشیم. پیش از این اسپیس ایکس مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده برای پرتاب ۱۲ هزار ماهواره استارلینک را گرفته بود.

استارلینک

اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که روی پرتاب ماهواره‌های اینترنتری کار می‌کند. OneWeb نیز در حال ساخت شبکه‌ای متشکل از ۶۴۸ ماهواره اینترنتی است و تاکنون نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها را به مدار زمین پرتاب کرده است. آمازون اعلام کرده است که قصد دارد حدود ۳۲۰۰ ماهواره اینترنتی خود را به فضا پرتاب کند. استارتاپ کالیفرنیایی Astra هم اخیرا مدارکی را برای پرتاب ماهواره‌های خود به ثبت رسانده است.


بیشتر بخوانید

  • تصاویری از رویداد‌های نادر کیهانی و آسمانی

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا