رسمی: «حالت هوش مصنوعی» به موتور جستوجو گوگل میآید

رسمی: «حالت هوش مصنوعی» به موتور جستوجو گوگل میآید
گوگل همچنان به توسعهی جستوجوی مبتنیبر هوش مصنوعی ادامه میدهد. این شرکت روز چهارشنبه اعلام کرد که AI Overviews را برای دستههای بیشتری از جستوجوها ارائه خواهد کرد و کاربران سراسر جهان، حتی کسانی که وارد حساب کاربری گوگل نشدهاند، Overviewها را مشاهده خواهند کرد.
بااینحال، گوگل قصد دارد ابزار جستوجوی مبتنیبر هوش مصنوعی حتی بلندپروازانهتر را نیز معرفی کند. این قابلیت «حالت هوش مصنوعی» (AI Mode) نام دارد و چتبات جستوجومحور را مستقیماً به تجربهی جستوجوی گوگل اضافه میکند.
قابلیت حالت هوش مصنوعی گوگل تا حد زیادی نسخهی گوگلی ابزارهایی مانند Perplexity یا ChatGPT Search است؛ البته فعلاً در مرحلهی آزمایشی قرار دارد و فقط کاربران پریمیوم گوگل میتوانند آن را ازطریق بخش Labs در جستوجو فعال کنند.
حالت هوش مصنوعی به کاربران امکان میدهد تا نتایج جستوجو را عمدتاً بهصورت تولیدشده با هوش مصنوعی دریافت کنند. این قابلیت مشابه چتباتهایی مانند جمینای، پاسخهایی برپایهی شاخص جستوجوی گوگل ارائه میدهد و همراه با چندین لینک پیشنهادی، به دادههای آنی و محتوای وب دسترسی دارد.
اضافهشدن حالت هوش مصنوعی نشان میدهد که تولید محتوای مبتنیبر هوش مصنوعی تا چه اندازه برای گوگل اهمیت پیدا کرده است. ناگفته نماند که این شرکت همچنان با مشکلاتی روبهروست؛ ازجمله مشکلاتی که پیشتر در ارائهی پاسخهای عجیبوغریب مانند «خوردن سنگ» یا «پیتزای چسب» داشته است.
از گوگل بابت قابلیت بحثبرانگیز و «غیرقابل اعتماد» AI Overviews شکایت شد
چگونه قابلیت AI Overviews در جستوجوی گوگل را غیرفعال کنیم؟
رابی استاین، معاون بخش محصولات جستوجوی گوگل، میگوید که حالت هوش مصنوعی رفتار کاربران را تغییر داده و آنها را به مطرحکردن سؤالات پیچیدهتر ترغیب کرده است. گوگل برای بهبود دقت، از مدل جمینای ۲ در AI Overviews استفاده میکند که میتواند جستوجو را در زمینههایی مانند ریاضیات و برنامهنویسی دقیقتر کند.
نگرانیهایی درباره کاهش کلیک روی وبسایتها وجود دارد؛ اما استاین این موضوع را رد میکند و میگوید کاربران با دریافت زمینهی بهتر، روی لینکها کلیک میکنند و زمان بیشتری در وبسایتها میمانند. او تأکید میکند که هوش مصنوعی جایگزین جستوجوی سنتی نخواهد شد؛ اما مدل جستوجوی گوگل را تغییر میدهد.