رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی: ۱۰ درصد از خریداران طلای آنلاین آن را به صورت حضوری تحویل گرفتهاند

رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی: ۱۰ درصد از خریداران طلای آنلاین آن را به صورت حضوری تحویل گرفتهاند
رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی اعلام کرد ۱۰ درصد از خریداران طلای آنلاین، آن را بهصورت حضوری تحویل گرفتهاند.
رضا الفتنسب، رئیس اتحادیهی کسبوکارهای مجازی در برنامهی گفتوگوی ویژهی شبکه خبر، دربارهی فروش طلای آنلاین تا زمان ارسال دستورالعمل جدید آن گفت: «حدود ۱۰ میلیون کاربر در پلتفرمهای آنلاین طلا ثبتنام کردهاند اما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها تا الان یکبار خرید انجام دادهاند. از این تعداد، نزدیک به ۱۰ درصد بهصورت حضوری طلای خود را تحویل گرفتهاند.»
بهگفتهی او روزانه حدود ۲۰ تن طلا در بازار ایران خرید و فروش میشود و پلتفرمهای آنلاین فروش طلا، یک درصد از این سهم را در اختیار دارند؛ یعنی حدود ۲۰۰ کیلوگرم طلا در این پلتفرمها خرید و فروش میشود.
الفتنسب ادامه داد: «با افزایش تورم، تعداد این کاربران بیشتر میشود. پلتفرمهای طلا موظف هستند این کالا را با فاکتور رسمی خریداری کنند که در آن عیار هم مشخص است. این فاکتور باید بهصورت شفاف در سامانه جامع تجارت ثبت شود.»
بهگفته الفتنسب، اتحادیهی کسبوکارهای مجازی در چند روز گذشته برای بازرسی به کسبوکارهای این حوزه سر زده است. او اضافه کرد: «کسبوکارهایی که در این حوزه فعالیت میکنند شفاف هستند. ما درحال بررسی طلای فروخته شده و طلای موجود هستیم. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد از پلتفرمهای بزرگ فروش آنلاین طلا، نزدیک ۹۵ درصد حجم بازار آنلاین آن را در اختیار دارند.»
او بازرسیهای اتحادیهی کسبوکارهای مجازی را مثبت عنوان کرد و افزود: «یکی از پلتفرمهایی که ما در این چند روز بازرسی کردیم ۳۰۰ کیلوگرم طلا فروخته و طلایی که ذخیره کرده، ۳۱۰ کیلوگرم است. تا سامانهی جامع نظارت نباشد، شفافیت بهصورت کامل اتفاق نمیافتد اما چون سامانه وجود ندارد دلیل نمیشود ما بررسی خود را ادامه ندهیم.»