خودروساز چینی BYD چگونه به بزرگترین رقیب تسلا تبدیل شد؟

خودروساز چینی BYD چگونه به بزرگترین رقیب تسلا تبدیل شد؟
ایلان ماسک در سال ۲۰۱۱ در پاسخ به این سؤال خبرنگار بلومبرگ که «بیوایدی را چگونه ارزیابی میکنید؟» پوزخندی زد و گفت: «ماشین آنها را دیدهای؟ فکر نمیکنم چیز جذابی باشد. BYD فناوری بالایی ندارد و بهعنوان شرکتی نوپا مشکلات زیادی در کشور خود یعنی چین دارد. فکر میکنم تمرکز آنها بیشتر بر این است که از بازار چین حذف نشوند و به نظرم باید روی همین متمرکز بمانند.»با وجود طعنههای ماسک، بیوایدی نهتنها از بین نرفت، بلکه در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۳ تسلا را پشت سر گذاشتبا وجود طعنههای ماسک، بیوایدی نهتنها از بین نرفت، بلکه به گزارش CNBC در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۳ توانست تسلا را از مقام برترین سازندهی خودروهای برقی به زیر بکشد و خودروهای بیشتری نسبت به رقیب آمریکایی خود بفروشد. تیلور اوگان، مدیرعامل Snow Bull Capital، دربارهی جاهطلبی بیوایدی میگوید: «هدف آنها این است که تبدیل به بزرگترین تولیدکنندهی خودرو در چین شوند و محصولات چینی را به جهانیان بشناسانند.»چگونه شرکتی نوپا که کارش را با تولید باتری برای گوشیهای موبایل شروع کرد، بهتدریج به غول صنعت خودروهای برقی تبدیل شد؟کپی لینکتاریخچهی بیوایدیبیوایدی در حال حاضر در سطح جهان بهعنوان سازندهی خودروهای الکتریکی شناخته میشود، در حالی که بازوهای مختلف آن در بسیاری از صنایع از باتری گرفته تا معدن و نیمههادیها مشغول کار بوده و همین دلیل بزرگی برای موفقیت آن است.شیمیدانی به نام وانگ چوانفو در سال ۱۹۹۵ در شهر شنژن در جنوب چین که مرکز فناوری این کشور محسوب میشود، بیوایدی را تأسیس کرد. این شرکت با ۲۰ کارمند و ۲٫۵ میلیون یوان چین (معادل ۳۵۲ هزار دلار به نرخ امروز) تأسیس شد. این کمپانی در سال ۱۹۹۶ شروع به تولید باتریهای لیتیومیونی کرد که امروزه در گوشیهای هوشمند به کار رفته است. ورود بیوایدی به صنعت باتری، با رشد تلفنهای همراه همزمان شد. این شرکت در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ باتریهای خود را بهترتیب به موتورولا و نوکیا که در آن زمان دو مورد از بزرگترین غولهای صنعت تلفن همراه بودند، عرضه کرد. بیوایدی در سال ۲۰۰۲ وارد بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شد و تا چند سال بر موج موفقیتش در بازار باتریهای لیتیوم یونی سوار بود.
مجله خبری بیکینگ