جگوار مشکلی با از دست دادن مشتریانش ندارد

جگوار مشکلی با از دست دادن مشتریانش ندارد
جگوار در حال تحول است، تحولی که شاید به قیمت از دست دادن بخش بزرگی از مشتریان کنونیاش تمام شود. به گفتهی راودون گلاور، مدیرعامل جگوار، احتمالاً تنها حدود ۱۵ درصد از خریداران فعلی با این برند همراه خواهند ماند، چرا که جگوار تمرکزش را روی مخاطبانی خاصتر و انحصاریتر معطوف خواهد کرد.
بهگزارش Auto Express، جگوار، برند لوکس بریتانیایی، آماده است تا ۸۵ درصد از مشتریانش را در مسیر جدیدش از دست بدهد.
جگوار که تحت مالکیت تاتا موتورز قرار دارد، در حال گذار به سمت تولید خودروهای الکتریکی کاملاً خاص است. کانسپت خیرهکنندهی Type 00، چشماندازی از آیندهی برند مذکور را ارائه میدهد. نسخهی تولیدی این گرند تورر در سال ۲۰۲۶ و با نامی متفاوت معرفی خواهد شد و برچسب قیمتی آن قطعاً در محدودهی ششرقمی خواهد بود.
با ادامه یافتن فرایند دگرگونی جگوار به برندی کمتیراژ و انحصاری، کاهش گستردهی مدلهای در حال تولید این شرکت، به افت شدید فروش منجر شده است. در سال ۲۰۲۴، فروش جگوار به حدود ۳۳ هزار دستگاه رسید که در مقایسه با ۱۸۰٬۸۳۳ دستگاه در سال ۲۰۱۸، کاهشی ۸۲ درصدی را نشان میدهد.
افت فروش جگوار تا حد زیادی از توقف تولید چندین مدل نشئت میگیرد. در سال ۲۰۲۴، تولید مدلهای XE، XF، F-Type، E-Pace و I-Pace متوقف شد و تنها F-Pace در خط تولید باقی ماند که آن هم اوایل ۲۰۲۶ با سرنوشت تلخ دیگر مدلها روبهرو خواهد شد. درهمینحال، جگوار تا پایان سال جاری میلادی از نسخهی تولیدی Type 00 رونمایی میکند.
اخیراً ویدیویی جاسوسی از یک نمونهی آزمایشی استتارشدهی گرند تورر آیندهی جگوار منتشر شده است که تناسبات جسورانه و استایل کمنظیر آن را نشان میدهد. گلاور تأیید کرد که مدل تولیدی، تغییرات چندانی نسبت به کانسپت نخواهد داشت.
نکتهی قابل توجه، حذف شیشهی عقب در این خودرو است که آن را به آیرودینامیکترین محصول تولیدی جگوار تاکنون تبدیل میکند. همچنین، بهجای استفاده از نشان سنتی پلنگ جهنده، جگوار تصمیم دارد نام خود را بهصورت برجسته در جلو و عقب خودرو نمایش دهد.
جگوار میداند که برای بقایش، باید مشتریان جدیدی جذب کند. این شرکت امید دارد که خودروهای الکتریکی آیندهاش بتوانند نظر ساکنان ثروتمند شهرهای بزرگ را جلب کنند، افرادی که طراحیهای جسورانه و منحصربهفرد برایشان در اولویت است.
به گفتهی گلاور، این دسته از خریداران چندان به نوع قوای محرکه اهمیت نمیدهند و بیشتر به طراحی و کیفیت فضای داخلی توجه دارند. سال گذشته، مدیران جگوار اشاره کردند که مشتریان ثروتمند، خودرو را عمدتاً بر اساس زیبایی و لوکسبودن انتخاب میکنند، نه مشخصات فنی پیشرانه.
جگوار دیگر آن خودروساز افسانهای سابق نیست؛ حرکت بهسوی آینده تمامبرقی
این لوگوی جدید شرکت خودروسازی جگوار است
ریبرندینگ پرحاشیه جگوار ادامه دارد؛ معرفی خودروی کانسپت Type 00 با طراحی عجیب [تماشا کنید]
خودرو جدید جگوار شیشه پشتی ندارد!
جگوار بهطور قطعی از موتورهای درونسوز فاصله گرفته و خود را به آیندهای تمامالکتریکی متعهد کرده است. گلاور تخمین میزند که خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به قوای محرکهی غالب بازار تبدیل خواهند شد. او همچنین اشاره کرد که «صنعت خودروسازی تاکنون محصولات الکتریکی واقعاً هیجانانگیزی ارائه نکرده است»، اگرچه مدلهای شاخصی همچون Rimac Nevera و Lotus Evija خلاف این ادعا را ثابت میکنند.
جگوار راهی را در پیشرو دارد که آن را از گذشتهی خود کاملاً جدا میکند. این برند با تمرکز بر خودروهای الکتریکی و اتخاذ رویکردی انحصاری، گامی جسورانه در دنیای خودروهای لوکس برداشته است. سرنوشت این قمار هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد، اما یک چیز قطعی به نظر میرسد: جگواری که همه میشناختند، دیگر وجود ندارد.