هاست پرسرعت
تکنولوژی

بازار موبایل اروپا پس از ۴ سال بار دیگر رونق گرفت

بازار موبایل اروپا پس از ۴ سال بار دیگر رونق گرفت

به‌گزارش مؤسسه‌ی کانالیس (Canalys)، بازار گوشی‌های هوشمند در اروپا در سال ۲۰۲۴ پس‌از چهار سال رکود، پنج درصد رشد کرد. طبق این گزارش، از بیش‌از ۱۳۶ میلیون دستگاه عرضه شده در اروپا طی سال گذشته، ۳۰ درصد از آن‌ها گوشی‌های بالارده (با قیمت ۸۰۰ دلار و بالاتر) بوده‌اند. سامسونگ در سال ۲۰۲۴ نیز پیشتاز ماند؛ اما اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم این سال به‌لطف استقبال از سری آیفون ۱۶ فروش چشمگیری ثبت کرد.

رشد تقاضا برای گوشی‌های بالارده و جایگزینی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی

در سال ۲۰۲۴، تقاضا برای گوشی‌های رده‌بالا همچنان قوی بود و در کنار آن، بسیاری از کاربران گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی خود را که در دوران همه‌گیری کرونا خریده بودند، با مدل‌های جدیدتر جایگزین کردند.

سامسونگ با افزایش ۶ درصدی در فروش سالانه پیشتاز بازار ماند و اپل نیز یک درصد بیشتر از سال گذشته گوشی عرضه کرد. شیائومی سومین برند پرفروش اروپاست و میزان عرضه‌ی گوشی‌هایش (از جمله زیرمجموعه‌های آن پوکو و ردمی) در سال ۲۰۲۴، تقریباً مشابه ۲۰۲۳ بود.

موتورولا با ۲۶ درصد رشد بیشترین افزایش فروش را داشت و اوپو نیز (با در نظر گرفتن آمار گوشی‌ وان‌پلاس) با رشد ۱۳ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت.

افزایش فروش گوشی‌های بالارده و تأثیر قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا

در سال ۲۰۲۴، ۴۱ میلیون دستگاه بالارده در اروپا به‌فروش رسید؛ این مقدار ۳۰ درصد از کل ۱۳۶ میلیون گوشی عرضه‌شده را شامل می‌شود. گزارش کانالیس بر اساس تعداد گوشی‌های ارسال‌شده به بازار انجام شده و نه میزان فروش نهایی در فروشگاه‌ها.

بخشی از افزایش آمار به‌دلیل عرضه‌ی گسترده‌تر سری آیفون‌ ۱۳ و ۱۴ پیش‌از توقف تولید آن‌ها در نتیجه‌ی دستورالعمل USB-C اتحادیه‌ی اروپا بود. خرده‌فروشان همچنان مجاز بودند دستگاه‌هایی را که پیش‌از ۲۸ دسامبر ( ۸ دی ۱۴۰۳) روی قفسه‌ها قرار گرفته بودند، به‌فروش برسانند.

سامسونگ عمدتاً به‌لطف تبلیغات گسترده‌ی سری گلکسی S24 در المپیک ۲۰۲۴ پاریس توانست فروش خود را افزایش دهد.

بررسی بازار در کشورهای مختلف اروپا

تحلیل جزئی‌تر بازار در کشورهای مختلف نشان داد که در انگلستان، فروش گوشی اپل دو برابر سامسونگ بوده است (۵۲ درصد در برابر ۲۸ درصد)؛ اما در اسپانیا، اپل به رتبه‌ی سوم سقوط کرد و شیائومی از سامسونگ نیز فروش بیشتری داشت.

موتورولا در سال ۲۰۲۴ بهترین عملکرد تاریخ خود را در بازار اروپا ثبت کرد که دلیل آن گسترش فروشگاه‌های فیزیکی و کانال‌های فروش مستقیم بود.

اوپو پس‌از دو سال سخت، دوباره به مسیر رشد بازگشت و در جنوب اروپا، به‌ویژه در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، رومانی و پرتغال، فروش خوبی داشت. برندهای آنر و ریلمی نیز با رشد دو رقمی، رقابت را شدیدتر کرده و هیجان بیشتری در بازار ایجاد کردند.

آمار فروش سال ۲۰۲۴ در مقایسه با ۲۰۲۳

برند

عرضه‌ی ۲۰۲۴ (میلیون دستگاه)

سهم بازار ۲۰۲۴

عرضه‌ی ۲۰۲۳ (میلیون دستگاه)

سهم بازار ۲۰۲۳

رشد سالانه

سامسونگ

۴۶٫۴

۳۴٪

۴۳٫۷

۳۴٪

۶٪

اپل

۳۴٫۹

۲۶٪

۳۴٫۶

۲۷٪

۱٪

شیائومی

۲۲٫۲

۱۶٪

۲۲٫۲

۱۷٪

۰٪

موتورولا

۸٫۰

۶٪

۶٫۴

۵٪

۲۶٪

اوپو

۴٫۱

۳٪

۳٫۷

۳٪

۱۳٪

سایر برندها

۲۰٫۵

۱۵٪

۱۹٫۲

۱۴٪

۷٪

مجموع

۱۳۶٫۱

۱۰۰٪

۱۲۹٫۸

۱۰۰٪

۵٪

چالش‌های ۲۰۲۵: قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا برای موبایل‌ها

شرکت‌ها در سال ۲۰۲۵ با چالش‌های پیچیده‌ای در بازار اروپا مواجه خواهند شد. از ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۴)، اتحادیه‌ی اروپا دستورالعمل Ecodesign Directive را اجرایی خواهد کرد که سازندگان را موظف می‌کند به دوام بیشتر، امکان تعمیر آسان و استفاده‌ی مسئولانه از منابع اهمیت دهند. این قوانین شامل مواردی چون تأمین قطعات یدکی برای چندین سال، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت و ارائه‌ی مستندات فنی برای تسهیل تعمیرات توسط تعمیرکاران مستقل می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:
  • فروش جهانی گوشی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴: بیش‌از ۲۸۸ میلیون دستگاه؛ سامسونگ با اختلاف در جایگاه نخست

  • شیائومی سریع‌ترین رشد در بازار گوشی‌های هوشمند ۲۰۲۴ را از آن خود کرد!

به بیان ساده، شرکت‌های تولیدکننده‌ی موبایل باید دستگاه‌هایی با باتری قابل تعویض و پشتیبانی نرم‌افزاری چندساله عرضه کنند. این موضوع برای بسیاری از برندها چالش‌برانگیز خواهد بود و انتظار می‌رود که تمرکز شرکت‌ها از فروش سخت‌افزار به افزایش درآمد از خدمات، برنامه‌های سازمانی (B2B) و گسترش کانال‌های فروش تغییر کند.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا