هاست پرسرعت
تکنولوژی

امپراتوری خودروهای برقی چین؛‌ اژدهای سرخ چگونه به غول صنعت EV تبدیل شد؟

امپراتوری خودروهای برقی چین؛‌ اژدهای سرخ چگونه به غول صنعت EV تبدیل شد؟

هنگامی‌ که نام خودروی برقی را می‌شنوید، پیش از هر چیز چه اتومبیلی را در ذهنتان تصور می‌کنید؟ شاید محصولات تسلا؛ مثلاً یک سدان شیک یا خودرویی با طراحی عجیب و رباتیک شبیه سایبرتراک؟ شاید هم خودروهای برقی و هیبریدی قدیمی‌تر مثل تویوتا پریوس یا نیسان لیف؛ یا حتی یک فولکس‌واگن، آئودی یا ریویان.

البته این فهرست همچنان ادامه دارد و شکی نیست که این ابداعات بخشی جدایی‌ناپذیر از حرکت جهانی به سمت کنارگذاشتن سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند و در بسیاری از نقاط جهان به ثبات قابل‌ قبولی رسیده‌اند؛ تاجایی‌که مالکان آن‌ها به‌راحتی می‌توانند از جایگاه‌های پارک مخصوص با ایستگاه‌های شارژ آماده استفاده کنند.

اما اگر در چند سال گذشته اخبار این صنعت را پیگیری کرده باشید، مسلماً اولین پاسخ شما صرفاً به شرکت‌های اروپایی و آمریکایی محدود نمی‌شود. صرف‌نظر از اینکه هریک از ما به چه برندی علاقه‌مند باشیم، صنعت خودروهای برقی چین رشد شگفت‌انگیز و دیوانه‌واری را تجربه می‌کند: «غول مدرن طراحی و تولید اتومبیل‌های برقی و هیبریدی که درحال‌حاضر بالاترین سهم بازار این حوزه را در اختیار دارد.»

چین در حوزه‌هایی که غرب حتی آماده‌ی رقابت در آن‌ها نبود، بازار را در دست گرفت و آن‌قدر در کارش خوب بود که خودروسازانی مثل فورد، تویوتا، فولکس‌واگن را تا حد زیادی از صحنه خارج کرد. صنعت باورنکردنی خودروهای الکتریکی چین، هیولایی عظیم و حریص است که شاید روزی دیگر نتوان جلویش را گرفت.

اما ماجرا از کجا آغاز شد؟ چین کشوری بود که نسبتاً دیر وارد حوزه‌ی خودروهای برقی شد و برای اینکه بفهمیم چگونه به جایگاه امروزی رسیده باید نگاهی به گذشته داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.

کپی لینک

تاریخچه وسایل نقلیه‌ برقی چین

در دهه‌ی ۱۹۶۰، برنامه‌ریزان اقتصادی دوران مائو تلاش می‌کردند برای خلق صنعت جدید دوچرخه‌های برقی برنامه‌ریزی کنند؛ ایده‌ای که در دهه‌ی ۱۹۸۰ بدون موفقیت دوباره مطرح شد و سپس در آغاز قرن ۲۱ به اوج رسید.

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا