تکنولوژی

کروم او اس 100 عرضه شد؛ نگاهی به ویژگی‌های جدید این سیستم عامل

کروم او اس 100 عرضه شد؛ نگاهی به ویژگی‌های جدید این سیستم عامل

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

مرورگر گوگل کروم اخیراً به شماره 100 رسید! اما گوگل علاوه بر مرورگر خود، سیستم عامل کروم او اس را هم به نسخه 100 ارتقاء داده و ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری را به آن افزوده است. از برخی از نکات برجسته این به‌روزرسانی می‌توان به رابط کاربری جدید لانچر برنامه، قابلیت‌های جستجوی بهبودیافته، امکان ویرایش متون با صدا و موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به ویژگی‌های کلیدی کروم او اس 100 (Chrome OS 100) خواهیم انداخت. با دیجی رو همراه باشید.

کروم او اس 100 چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

اول از لانچر برنامه شروع می‌کنیم که در واقع نسخه گوگلی استارت ویندوز است. لانچر برنامه این بار طراحی مدرن‌تری دارد؛ گوشه‌های آن  گرد شده  و جالب اینکه از کنار باز می‌شود. قبلاً، لانچر کروم او اس در مرکز قرار داشت و از وسط صفحه باز می‌شد (عجیب است که گوگل به سراغ طراحی ویندوزهای قدیمی رفته و مایکروسافت در ویندوز 11 منوی استارت را به وسط صفحه منتقل کرده است!) در هر صورت، گوگل اکنون لانچر را به گوشه سمت چپ پایین صفحه نمایش منتقل کرده است.

کروم او اس 100

قابلیت‌های جستجوی لانچر جدید هم بهبود پیدا کرده است. اگر می‌خواهید چیزی را در وب جستجو کنید، دیگر بدون نیاز به باز کردن مرورگر، می‌توانید اطلاعات بیشتری را در همان رابط کاربری لانچر مشاهده کنید. علاوه بر این، اکنون می‌توانید پنجره‌های باز یا تب‌های مرورگر را هم در کروم او اس جستجو کرده و مواردی را که دنبال‌شان هستید، پیدا کنید.

آپدیت جدید کروم او اس همچنین قابلیت ویرایش متون با استفاده از صدا را به این سیستم عامل اضافه کرده است. این قابلیت به ویژگی Dictation (دیکته) در سیستم عامل کروم متکی است و به شما امکان می‌دهد با دستورات صوتی، یک حرف یا کلمه را حذف کنید یا جای مکان‌نما را تغییر دهید. نیازی به گفتن نیست که برای ویرایش متون به صورت صوتی باید قابلیت Dictation فعال باشد.

کروم او اس 100

گوگل همچنین قابلیت ایجاد فایل‌های گیف (GIF) کوتاه را در کروم او اس 100 گنجانده است که به راحتی می‌توان آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. اپلیکیشن Camera (دوربین) در این سیستم عامل اکنون دارای یک حالت GIF است که به شما امکان می‌دهد یک ویدیوی کوتاه 5 ثانیه‌ای ضبط و آن را به فایل GIF تبدیل کنید.

کروم او اس 100

قابلیت‌های دیگر کروم او اس 100

گوگل چندین ویژگی مخصوص دانش‌آموزان را هم اضافه کرده است. مانند امکان متصل کردن حساب‌های مدرسه به Family Link تا کودکان به راحتی بتوانند از خانه‌هایشان به منابع درسی مدرسه دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، به لطف اضافه شدن یک سیستم گزارش‌دهی جدید در کروم او اس 100، مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند دستگاه‌های یک سازمان را راحت‌تر مدیریت کنند. این سیستم جدید می‌تواند دستگاه‌هایی را که نیاز به بررسی دارند، برای مدیر بخش فناوری اطلاعات مشخص کند.

Chrome OS Flex هم که اخیراً معرفی شده بود، اکنون وارد نسخه بتا شده است. این نسخه از کروم او اس به منظور استفاده در دستگاه‌های قدیمی که قدرت کافی برای اجرای ویندوز یا مک او اس را ندارند، طراحی شده است.

در حال حاضر، گوگل کروم او اس با تمام ویژگی‌هایی که ذکر شد، برای عموم کاربران در دسترس قرار گرفته است. اگرچه برخی از ویژگی‌های مورد انتظار مانند محافظ صفحه نمایش (اسکرین سیور) متحرک و برنامه ضبط محتوای نمایشگر در این نسخه ارائه نشده، اما می‌توان انتظار داشت که گوگل آن‌ها را در به‌روزرسانی‌های جزئی آینده در دسترس قرار دهد.

مستر بلیط

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا