پادکست؛ ایدههایتان را گوشنواز کنید
پادکست؛ ایدههایتان را گوشنواز کنید
نکات مهم برای ساخت پادکست
پیش از تولید پادکست، باید این حقیقت را در نظر گرفت که همه به این نوع محتوا گوش نمیدهند. عدهای از طرفداران سرسخت پادکست هستند؛ اما بعضی دیگر حتی درباره آن مطلبی نشنیدهاند. چنین دوگانگی در بسیاری از سبکهای دیگر رسانه نیست. وجود همین مسئله باعث میشود فضای رقابتی خاصی ایجاد شود، درنتیجه برای داشتن پادکستی موفق باید به چند نکته مهم دقت کنید. در ادامه چند مورد از مهمترین نکات مورد نیاز پادکسترهای تازهکار ذکر شده است:
انگیزههای خود را در نظر بگیرید
اهداف مختلفی وجود دارد که میتوان با پادکست به دست آورد و تعیین اینکه انگیزه شما برای شروع کار چیست امری کلیدی تلقی میشود. فرقی نمیکند که به چه علت شروع به تولید محتوای صوتی کردهاید، انگیزه شما برای شروع پادکست باید محتوایی که به اشتراک میگذارید را توجیه کند.
در حالت ایدهآل، شما باید هر هفته یک اپیزود جدید منتشر کنید. اگر مرتباً پست نمیگذارید، به مرور زمان ارتباط خود با کاربر را از دست میدهید. آیا میتوانید تقویمی ایجاد کنید که به آن پایبند باشید؟ تقویمی برای تولید و انتشار محتوا درست کنید و با کمک آن بهصورت مستمر پادکست منتشر کنید.
نیچ خود را بشناسید
اگر محتوای شما روی موضوع خاصی تمرکز نداشته باشد، مخاطب نمیداند چه انتظاری از پادکست دارد. گرچه پرهیز از صحبت در مورد هر چیز و هر آنچه میخواهید دشوار است؛ اما حفظ نیچ برای پادکست شما در موفقیت بالقوه آن مهم است.
به شنونده ایدهآل خود و آنچه به آنها پیشنهاد میکنید فکر کنید؛ در مورد چه چیزی صحبت میکنید که بلافاصله شما را به هیجان میآورد؟ از آنجا شروع کنید و ایده خود را اصلاح کنید تا زمانی که بتوانید یک موضوع واقعی را شناسایی کنید.
اسم پادکست مهم است
عنوان پادکست باید نمایانگر سبک شما باشد و به شنوندگان ایده دهد که چه نوع موضوعاتی را در برنامه خود پوشش میدهید. وقتی عنوانی را که به آن علاقه دارید پیدا کردید، آن را در پلتفرمهای پادکست جستوجو کنید تا مطمئن شوید از قبل استفاده نشده باشد؛ همچنین اطمینان حاصل کنید که موارد دیگری وجود ندارد که بیش از حد شبیه به نام انتخابی شما باشند.
شروع و پایان اهمیت دارند
اگرچه هنگام ضبط پادکست جدید نباید خود را به یک متن خاص و سختگیرانه وابسته کنید اما بهتر است همیشه شروع و پایان را برنامهریزی کنید. بدین شکل هیچوقت جزئیات مهم را فراموش نمیکنید. انتهای هر اپیزود میتواند به ابتدای اپیزود دیگر متصل باشد و این مسئله برای شنونده جذاب خواهد بود.
همچنین باید در بخش پایانی هر اپیزود خود از مخاطبان بخواهید کارهایی مانند لایک کردن، نظر دادن یا اشتراکگذاری را انجام دهند (کال تو اکشن).
تامبنیلهای باکیفیت بسازید
پادکست کاملاً صوتی است، بنابراین تصویر کوچک تامبنیل تنها فضایی است که در آن میتوانید شنوندههای بالقوه خود را از لحاظ بصری درگیر کنید. این تصویر همان چیزی است که میتواند پادکست شما را قابل شناسایی کند. ازآنجاکه تامبنیلها اکثرا کوچک هستند از لوگویهای ریز درون آنها استفاده نکنید زیرا دیده نمیشوند.
از تجهیزات مناسب استفاده کنید
از آنجایی که مخاطبان پادکست چهره شما را نمیبینند، مهم است که محتوای صوتی با کیفیت مناسبی دراختیار آنها قرار بگیرد. این بدان معنا است که نیاز دارید از تجهیزات مناسب استفاده کنید. برای تولید پادکست به آیتمهایی مانند میکروفون، کمپرسور، باکس USB و میکسر احتیاج دارید. درباره این بخش در ادامه بیشتر توضیح داده میشود.
از نرمافزار مناسب استفاده کنید
هنگامی که صحبت از نرمافزارهای ساخت پادکست میشود، Adobe audition یکی از بهترینها است؛ اما گزینههای دیگری نیز وجود دارند. این بخش نیز بهطور کامل در ادامه توضیح داده میشود.
قالب خود را بشناسید
قالبهای متعددی برای تولید پادکست وجود دارد. برخی از آنها مهمان دارند، برخی دیگر کاملاً شخصی هستند، حتی پادکستهایی وجود دارد که از تماس تلفنی با مخاطبان بهعنوان روشی برای تولید محتوا استفاده میکنند. میلیونها روش برای قالببندی پادکست وجود دارد، فقط باید در نظر بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است.
از انتشار نترسید
بهعنوان آخرین نکته باید گفت از انتشار نترسید. هنگامی که اولین پادکست خود را تولید کردید، سعی کنید آن را برای مخاطبان مختلف ارسال کنید. میتوانید در قدمهای اولیه، اپیزود جدید را برای دوستان و آشنایان بفرستید و از آنها بخواهید نقدهای سازنده خود را با شما در میان بگذارند. با این شیوه میتوانید سرعت پیشرفتتان را چند برابر کنید.
شروع پادکست کار دشواری نیست؛ اما برای راهاندازی آن باید چند مرحله را طی کنید. در ادامه فهرست مراحل اصلی که باید برای تولید پادکست پشت سر بگذارید مشاهده میکنید:
- انتخاب موضوع و نام
- قالب پادکست و اپیزودها
- ساخت کاور
- موسیقی آغاز و پایان
- ضبط و ویرایش صدا
- ارسال به پادکچرها
این مرحله اولیه اغلب نادیده گرفتهشده ساخت پادکست است. بهتر است برای این قسمت زمان مناسبی اختصاص دهید. از دفترچه یا تخته برای انجام این کار استفاده کنید تا به حرفهایترین روش ممکن انجام شود.
پادکست باید روی یک موضوع خاص متمرکز شود. سعی کنید آن را محدود به موضوعی کنید بتواند قسمتهای بسیاری (بیش از ۱۰۰) را پشتیبانی کند. برای مثال، به جای داشتن پادکستی با موضوع «فعالیتهای خارج از خانه»، در مورد پیادهروی صحبت کنید. همیشه میتوانید پس از محبوبیت بیشتر، موضوع خود را گسترش دهید.
انتخاب میزبان مشترک (اختیاری)
آیا دوست، فامیل یا همکاری دارید که بخواهید با او پادکست را میزبانی کنید؟ اگر میزبان مشترک داشته باشید شروع پادکست بسیار آسانتر خواهد بود. اگر هر دو دیدگاه خود را درباره یک موضوع به اشتراک بگذارید، طبیعتاً مکالمه جذابتری خواهید داشت.
همچنین داشتن شخصی همراه برای ادامه امور میتواند مفید باشد. بهعلاوه، میتوانید کارهای اضافی ویرایش، تبلیغ و موارد دیگر را تقسیم کنید. هرچند ممکن است نکات منفی نیز وجود داشته باشد. باید هر دو فرد به انجام کارهای مربوط به پادکست برای طولانیمدت متعهد باشند و گاهی یکی از افراد مایل به ادامه همکاری نیست.
اگر به چارت پادکستهای برتر کستباکس نگاه کنید، نامهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد. بعضی از آنها نمادی از موضوع پادکست هستند اما برخی دیگر معنای خاصی ندارند. شما باید اسمی را برای پادکست خود انتخاب کنید که از موضوعتان گستردهتر است. نام نباید به شکلی باشد که موضوع پادکست را بیش از اندازه نیچ کند.
قالببندی پادکست
ابتدا باید به مسئله زمان دقت کنید. در دنیای تولید محتوای صوتی، پادکستهای ۵ دقیقهای و ۶ ساعته در کنار یکدیگر قرار میگیرند و هر کدام نیز میتوانند در حوزه خود موفق باشند. هر مدتزمانی که برای پادکست شما مناسب است انتخاب کنید.
نکته بعدی سبک است. پادکستهای مصاحبهای پرطرفدار هستند؛ اما آیا شما نیز باید این روش را در پیش بگیرید؟ مسلما خیر. باید سبک مختص خود را پیدا کنید و پادکست را براساس آن بسازید. البته میتوانید گاهی اوقات برای افزایش شنونده از مهمان نیز دعوت کنید.
قالببندی اپیزود
یک اپیزود از پادکست باید چه مواردی را شامل شود؟ بهعنوان مثال، میتوان در یک پادکست معمولی به ترتیب تیزر، موسیقی ابتدایی، خوشامدگویی، آگهی، مصاحبه، کال تو اکشن و موسیقی پایینی را شنید. میتوانید برای قالب اپیزودهای خود خلاقانه عمل کنید.
تنها به یاد داشته باشید که هر قسمت باید هم به شنوندههای قدیمی و هم به شنوندههای تازهوارد توجه کنید.
خارجی