بازی

شایعه: توقف تولید کارت گرافیک RTX 3060 Ti از طرف انویدیا

شایعه: توقف تولید کارت گرافیک RTX 3060 Ti از طرف
انویدیا

به نظر می‌رسد که زنجیره تأمین پردازنده گرافیکی به کار رفته در کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3060 Ti از سوی انویدیا متوقف شده تا راه برای خانواده محصولات جدید RTX 4060 هموارتر شود.

رسانه خبری تایوانی Benchlife که روی اخبار سخت‌افزار پی سی تمرکز دارد با استناد به منابع نزدیک به انویدیا مدعی شده که این شرکت و شرکای تجاری آن تغییرات چشمگیری را در برنامه کاری خود اعمال کرده که یکی از این موارد، توقف تولید پردازنده‌های به کار رفته در کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3060 Ti است. براین اساس گفته شده که روند تولید کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4060 و 4060Ti سرعت گرفته و برای کمک به تقویت فروش این محصولات، سخته‌ی هم رده نسل قبلی آن به توقف تولید مواجه خواهد شد.

نویسنده این مطلب برای شفاف سازی درباره منابع خبری خود خاطر نشان کرده که این اخبار بیشتر از سوی انجمن‌های چینی منتشر شده است. در این گزارش‌ها آمده که انویدیا عرضه‌ی سیلیکون RTX 3060 Ti به شرکای تجاری خود را متوقف کرده و مشخص نیست که آیا شرکای تجاری انویدیا به این نتیجه رسیدند که کار نسخه قدیمی سری 60 به پایان رسیده یا اینکه این تصمیم از سوی تیم سبز به آن‌ها تحمیل شده است. اما به هر حال به نظر می‌رسد که انویدیا عرضه محصولات جدید خود را در اولویت قرار داده است.

کارت گرافیک RTX 3060 Ti

البته که همان‌طور که اشاره شد، منطقی است که انویدیا راه را برای عرضه محصولات جدید خود از سری Ada Lovelace باز کند. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه کارت گرافیک RTX 3060 Ti نیز اخیراً به محبوبیت بالایی نزد طرفداران دست پیدا کرده و ارزش خرید آن بالا رفته است. بنابراین انویدیا تصمیم دارد تا ازطریق این استراتژی، تمایل کاربران به سمت خرید محصولات این رده را به سمت خانواده RTX 4060 هدایت کرده و محصولات جدید خود را با قیمت‌ها جدید به‌دست کاربران برساند.

درحال حاضر رقابت در بازار پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده درحال بالا گرفتن است و انویدیا و AMD هردو درحال آماده شدن برای عرضه کارت‌های گرافیک جدید خود برپایه معماری Ada Lovelace و RDNA3 هستند. در شرایطی که تقاضا برای کارت‌های گرافیک گران‌قیمت همچنان پایین است، هر دو شرکت در تلاش هستند تا بهترین عملکرد ممکن را در رنج قیمتی زیر ۵۰۰ دلار ارائه کنند.

اخیراً برای نخستین بار تصویری از پردازنده گرافیکی به کار رفته در ساختار کارت گرافیک RTX4060 منتشر شده بود که نام این چیپ را تأیید می‌کند. همچنین براساس گزارش‌ها منتشر شده پیکربندی RTX 4060 Ti به ۸ لاین PCIe Gen4 محدود شده که در گرافیک‌های رده پایین مرسوم است. این موضوع با قرار گرفتن درکنار گذرگاه حافظه محدودتر احتمالا روی عملکرد این کارت در کاربری گیمینگ تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. البته که برای اطلاع از جزئیات این امر باید تا زمان عرضه این محصول در اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن صبر کنیم.

کارت گرافیک RTX 3060 Ti

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti به یک پردازنده گرافیکی AD104-180-A1 با ۶۱۴۴ هسته CUDA مجهز است و همچنین از ۱۰ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت ۱۷.۵ گیگابیت برثانیه برخوردار شده است. در اطلاعات قبلی TGP این کارت ۲۷۵ وات بیان شده بود. در این کلاس می‌توان گفت که 4060Ti یک نسخه ارتقا یافته از کارت گرافیک RTX 3070 Ti محسوب می‌شود که ۲ گیگابایت حافظه گرافیکی بیشتری هم دارد.

مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4060 نیز از یک GPU متفاوت AD106-300 استفاده می‌کند که با ۳۹۶۸ واحد FP32 هسته‌های کمتری دارد. RTX 4060 حجم حافظه ویدیویی را نیز به ۸ گیگابایت کاهش داده و از یک رابط گذرگاه ۱۲۸ بیتی با سرعت ۱۷ گیگابیت برثانیه استفاده می‌کند. اگر این شایعات درست باشند RTX 4060 حافظه گرافیکی کمتری نسبت به RTX 3060 دارد که البته چندان باورپذیر نیست.

براین اساس توان پردازش گرافیکی RTX 4060 Ti در حدود ۳.۷ برابر کمتر از RTX 4090 پرچم‌دار این سری خواهد بود. مدل غیر Ti این کارت یعنی RTX 4060 نیز با ۱۵ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی ۵.۵ مرتبه کمتر از RTX 4090 است. شرکای تجاری انویدیا درحال تکمیل فرایند کار خود روی توسعه بردهای کاستوم PG190 هستند که در هر دو مدل RTX 4060 و RTX 4060 Ti مورد استفاده قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود‌ مدل‌های این سری طی ماه می از راه برسند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا